Projekt EFA-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Projekt EFA-datorn

Inlägg av cl3mens »

Hej hopp i sommarvädret (:S)..

Jag har länge haft små lömska planer på att knåpa ihop en enkel dator. Det hela började med att jag läste boken Elektronik för Alla 4 och kom i kontakt med EFA-datorn. Den är baserad på en CDP1802-processor och har ett CDP1823-minne på 8x128 bitar.

Bild på den: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... amsida.jpg

Men jag kom aldrig igång med bygget så idén har legat på is rätt länge. Men nu när jag har pengar (sommarjobb) så ska jag bygga ihop den lilla rackaren.

Jag har tänkt att dra igång med själva byggandet om ca två veckor när jag har semestrat på öland.. Men innan dess ska jag givetvis beställa delar, osv. Jag har dock några funderingar som jag hoppas att jag kan få svar på..

1. Är det någon här som byggt något liknande?
2. Vart kan jag köpa blåa kretskortslaminat (vill ju ha lite stil ;))
3. Vart får man tag på gnuggbokstäver (sådana som finns på kretskortet på bilden)? Har kollar i några bokhandlar men de har inga. :/


Är det något ni undrar över om datorn så fråga på, boken ligger bredvid mig. :)
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Jag har också tänkt bygga EFA datorn!. De finns färdig etsade kretskort till den på http://www2.sl-elektronik.d.se/cgi-bin/web_store.cgi. Där finns även vippomkopplarna + CPUn.. Dock är kretskortet grönt! :( :wink: . Men jag har inte hittat nånstans där man kan köpa EFA 4 och resten..har 1,2 och 3 hemma.. men resten hittar jag inte..vart haru köpt din?.. Vad äre tänkt att man ska göra med Efa datorn?..och vad kan man göra?
FlashGordon
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 juni 2004, 01:06:01

Inlägg av FlashGordon »

Vart får man tag på gnuggbokstäver
:lol:
Du ska bygga en dator, och huvudproblemet är var du får tag på gnuggbokstäver!? Då ere no ganska lugnt...
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Är inte den processorn ruskigt omodern?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

undrar bara hur det går.. skulle vara kul med lite bilder :P
Benny
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 juli 2004, 09:42:21
Ort: Tullinge, söder om Stockholm

Inlägg av Benny »

Jag har byggt den där datorn, det var ett tag sen iof men jag har den kvar och den funkar fint.
Köpte färdigt kretskort på Labbelektronik i Stockholm, http://www.labb.se med det var som sagt ett antal år sen så jag vet inte om dom fortfarande säljer det.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Nu har jag äntligen lyckats komma över en dator med uppkoppling här på öland..

FlashGordon: Mjo jag hoppas att det är lugnt.. Har planerat rätt länge iofs. :b

henkebenke: Jo den har många år på nacken. Men det finns en hel del skrivet om den och det har byggts andra datorer runt den med.

Virr3: Jag har inte satt igång ännu.. Kommer nog att börja i veckan när jag är hemma igen.

Benny: Har du stött på några problem när du byggde den eller så? Har du gjort några expansioner, osv? Uppskattar allt du har att säga om den.

Anton har jag snackat med på msn så jag svarar inte på allt igen. Har lite bråttom. =S
Skriv svar