Coilgun - Elektromagnetisk Accelerator

Berätta om dina pågående projekt.
Shep
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 december 2003, 17:12:59

Coilgun - Elektromagnetisk Accelerator

Inlägg av Shep »

Som projektarbete på gymnasiet byggde jag och en polare en "coilgun"
Det fungerar så att man använder elektromagnetism för att skjuta en ferromagnetisk projektil tex järnbult.

Vi lyckades att skjuta en i 45g projektil i 50m/s

Jag har just laddat upp en hemsida där det finns lite bilder och filmer mm och det ska också komma upp ett kopplingsschema där och bättre beskrivningar men nu har jag lite tidsbrist eftersom jag är i lumpen mesta tiden.

Adressen är: www.electriclab.tk

Är det någon annan här som har byggt någonting liknande?

Efter muck så tänkte vi bygga en prototyp och sikta på hastigheter över 100m/s
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Wow coolt! Ser ju helt brutal ut vad sa lärarna om den där egentligen :shock: :D Synd att filmerna var .mov bara! Tar inte kablarna skada av 1200A eller dom kanske håller för den korta pulsen. Den där kan ni ha till att skjuta skater med :lol: Har ni satt den på nått fält och se hur långt projektilen kan gå?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

bygg nästa som en cirkel ungefär som cern, så får den snurra runt och släpp den när den går riktigt fort :)
Shep
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 december 2003, 17:12:59

Inlägg av Shep »

Lärarna var faktiskt rätt imponerade fast när vi visade upp den före vi byggt in den i plexiglas och trä så var vissa lite oroliga när det mesta är helt oisolerat och den drivs med en relativt hög spänning. Sen hade vi en resistor med för låg watt till optokomponenterna så det luktade bränt också :D
Synd att filmerna var .mov bara!
Vad är det för fel på quicktime?
Men jag har tänkt att göra kopior i något annat format bara jag får lite utrymme för att lägga dem.
Tar inte kablarna skada av 1200A eller dom kanske håller för den korta pulsen.
Jo, pulsen varar bara i en bit över 10ms och sedan använder vi också grova enkelledare för där det är stora strömmar.
Har ni satt den på nått fält och se hur långt projektilen kan gå?
Det är ju rätt så låg hastighet så den tar i backen rätt fort men vikten gör att den tumblar en hel del efter backen. Men om man lobbar den går den långt. Har tappat många projektiler på det sättet.
bygg nästa som en cirkel ungefär som cern, så får den snurra runt och släpp den när den går riktigt fort
Det var inte en dum ide...
Då skulle det också kunna räcka att använda en enda spole och accelerera med den gång på gång.
Måste bara ha en bra konstruktion som tål friktion och kunna ladda in projektilen och släppa den på ett bra sätt.

Men det är definitivt värt att pröva
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

strombom>Det fungerar inte, friktionen till väggarna skulle bli större för stor.
Cerns ena accelerator (LEP) har den omkrets på 27km så du kan förstå att "svängningen" inte är så stor. Dessutom så behöver Cern bara levetera en och annan elementarparikel och inte en 45g järn klump.

...men det hade varigt kul om det gick :wink:
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vadå går inte, det finns inte ;) men visst med 45 gram går det ju inte så bra kanske

säg radie 30cm
utgångshastighet 150 m/s

normalkraften blir ca 3kN
kraften i tangentialled blir kanske 500N med hyffsat låg friktion
säg att man måste köra den 100 varv för att få upp hastigheten, arbetet blir 100kJoule på kanske 3 sekunder, blir 33kWatt

ok då, den kanske brinner upp :) fast röret tål nog inte 3kN så det går nog sönder först

/Johan
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jo, pulsen varar bara i en bit över 10ms och sedan använder vi också grova enkelledare för där det är stora strömmar.
Jag har för mig att mångtrådiga ledare klarar mer ström.
Jag trodde att det berode på skineffekten, men skineffekten uppträdet tydligen för växelström >50kHz.
Skriv svar