Liten robot

Berätta om dina pågående projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:

Vad är det du inte förstår? 8)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:

Så konstigt det blev jag såg inte ditt senaste inlägg......

Menar du att du med en extra utgång (från mikrokontrillern) per motor för att styra dess riktning?..........eller........vad :roll:

Att typ "1" gör att motorn går framåt.....å att "0" då logiskt medför att motorn går bakåt?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Att typ "1" gör att motorn går framåt.....å att "0" då logiskt medför att motorn går bakåt?
Just så hade jag tänkt mig!!!
Kanske en pinne som talar om att motorerna skall vara strömlösa.

ATtiny15 har ju 6 IO-pinnar så det gäller att snåla med dem...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska du använda två PWM-kanaler (om det ens finns tillgängligt?) för att styra motorerna så behövs ju bara en pinne för varje motor som riktingsanvisare. När PWM är 0% så ska ju motorerna vara strömlösa.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

$tiff: tiny15 har en PWM-kanal så det får bli nåt i den stilen att båda motorerna går lika fort och i samma eller motsatt riktning.
Men skulle vilja använda så få och billiga komponenter som möjligt. Så om någon har nån bra idé så tar jag tacksamt emot alla idéer.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag skulle rekommendera att du byggde två st H-bryggor enligt den princip jag länkade till. Det krävs då 7st transistorer á 2:50kr samt 9resistorer á 3kr (Elfapriser... :? ) för att få full kontroll över motorerna genom fyra styrpinnar + PWM.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

$tiff: Låter bra, tror jag kör på det men det blir lite tunnt med pinnar på tiny15 så det blir nog till att leta efter en något större!!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

iofs kan du ju ta din egen lösning (kanske med PNP som övre transistorer istället), då behöver du bara två styrsignaler + PWM. Du förlorar iofs bromsförmågan, men det tror jag inte du räknat med från början ens :wink:

Edit: Det blir nog jobbigt så, eftersom du inte kan stänga av motorerna en i taget kom jag på... Det skulle ju vara om du istället la i "backen" lite snabbt för att svänga :humm:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

$tiff:
Du förlorar iofs bromsförmågan, men det tror jag inte du räknat med från början ens.
Helt rätt!
Hade tänkt mig fram,back och stopp - tror det räcker.....
Planerade att använda "centrumsväng" eller snarare rotera kring mittpunkten av det som blir axeln för drivhjulen.

EDIT:
Har blivit vissa ändringar, hittade em ATmega16L liggande så det får bli den istället även om den är betydligt större. Men eftersom det inte kostar mig något så får det duga. Bonus är att den har 4 PWM, 2 externa interrupt och 32 IO portar så det borde räcka en stund.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

J, men det är väl just centrumsväng som uppnås då motorerna gär med samma hastighet men med olika riktning.

Sen tycker jag ju att det är en elegantare lösning jag hade med den där 74LV125:an. den kan man använda till BÅDA motorerna.

I och för sig så behövs lite annan logik för att H-bryggan skall vara komplett.

En annan sak du bör tänka på är att motor-strömmen blir högre vid stor belastning.....det kan ju visa sig att motorn drar BETYDLIGT mer än när den jobbar som fläkt!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

En annan sak du bör tänka på är att motor-strömmen blir högre vid stor belastning.....det kan ju visa sig att motorn drar BETYDLIGT mer än när den jobbar som fläkt!
Det är klart men det har jag inte testat än eftersom jag inte ens börjat bygga något.
Blir nog en mega8 istället, den är mindre "bara" DIL28.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag tror det går att bygga två kompletta "H-bryggor" med TVÅ stycken logikkretsar......en 74126:a och en 7402:a.......möjligen ett par kondensatorer också.....gisningsvis totalkostnad på 35 kr+moms o frakt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

evert2: Det låter ju definitivt intressant! Får dyka ner i databladen och se vad jag får ut av dem, men tackar naturligtvis inte nej till tips och bra förslag.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag vet inte vad du tänkt att ha som spänningskälla.....men om du skall köra med samma spänning till motorn som till microcontrollern bör du nog använda separata spänningsregulatorer till motorn och microcontrollern.
Fast det är klart att det kan ju gå endå pga den låga strömmem till motorerna.....men ifall om att...

Det som skiljer sig mellan 74125 och 74126, är att den ena kretsen har "0" på "output enable, medans den andre har "1". Thats it!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det är en sån här jag tänkte bygga om:
Bild
med några legohjul och "så lite komponenter som möjligt", med tanke på att chassi och drivning+hjul kostar 20:- så vill jag naturligtvis komma undan så billigt som möjligt. Möjligen trycker jag in ett 9V-batteri men då vet jag inte vilken den minsta och billigaste spänningsmatningen för motorerna blir. De fungerar bra med 1,5V-3V allt över det gör dem "galna"
LM317 och en spänningsregulator i 78-serien borde väl funka?
Enklaste lösningen med spänningsmatningen blir nog att använda de två 1,5V batterierna som är tänkta från början.
Skriv svar