Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.15 2018-08-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.15 2004-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.47 2004-07-14
Inlägg: 691
Ort: Landskrona
Här är lite info om mitt nuvarande projekt.

Jag håller på att bygga några Sinclair ZX Spectrum Kloner. I första hand 2 st olika:

1: ZX Spectrum 48
2: ZX Spectrum 128 med extrasaker , HDD, FDD etc etc

Målet är att bara använda standardkomponenter som man kan enkelt få tag på samt att göra den lättbyggd även för andra. När jag är klar kommer ritningar, koder , kretskortslayouter mm finnas att ladda ner någonstans på nätet.

Just nu är det 48an som jag håller på med. Ritningarna kan man väl säga är i version 4.0 och de har i princip varit från ren TTL-version, via GAL till den nuvarande som använder en CPLD från Altera.

Det blir en 99% kompatibel klon eftersom den även kommer ha Joystick interface inbyggt. Jag har även ett externt PS2 (PC) tangentbord-interface (PIC-baserat) som kanske hamnar på kretskortet med, vi får se. Just nu håller jag på att finslipa CPLD-designen och jobbar på kretskorts-layouten. Så det skall väl snart vara dags att ta fram lödkolven där ;-)

128an är ca 60% klar ritningsmässigt. Här kommer jag stoppa in allt extra man bara vill ha. HDD, FDD mycket minne samt CF eller SD mm mm.

Kända Problem:
Igentligen bara ett, att få tag i vissa komponenter. Detta är inget problem för 48an bara för 128an.

Önskelista för kommande versioner:
- VGA-utgång
- 80*25 teckenvisning
- Riktig CP/M, inte +3ans version


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16.51 2004-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.50 2003-05-27
Inlägg: 3305
Ort: Sollentuna / Stockholm
Vad har man en Sinclair ZX Spectrum till ? För mig som inte vet vad det är :)

Får du in alltihop på en enda CPLD ?

/Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.28 2004-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.47 2004-07-14
Inlägg: 691
Ort: Landskrona
Sinclair ZX Spectrum är en 8-bitars dator som var stor på 80-talet. Dvs samtidigt som Commodore 64. De kan ungefär samma sak men baseras på olika processorer. Z80 för Spectrum och 6502 för C64an. Spectrum var minst sagt ökänd för sina "suddigums"-tangenter på de 2 första versionerna.

Spectrum Info:
http://www.old-computers.com/museum/com ... st=1&c=223

Det fanns dock en hel del modeller: 16K, 48K , Spectrum plus (48k), 128, +2 och +3. +2 och +3 anses dock inte som "riktiga" Spectrum eftersom Amstrad då hadde köpt upp Sinclair och den var för lik deras CPC 464 http://www.old-computers.com/museum/com ... ?st=1&c=84 .

Så en sak man kan är ju att spela spel på den. Det finns 1000-tals spel att få tag internet om man vill. Om det fortfarande inte säger något så är väl NES det närmaste man kan komma i liknande spelkänsla.

Till 48an får jag in allt jag vill ha på CPLDn, dvs ca 90% av alla "gamla" TTL-kretsar. Till 128an kommer jag behöva 2 .

"128"an är lite vilseledande namn eftersom min 128 kommer motsvara en kraftigt utbyggd +3.

Min 48 motsvarar en utbyggd Spectrum plus (48k).

Min avatar är Sir Clive Sinclair , mannen som gav oss världens bästa 8-bitars dator och världens sämsta eletriska "bil" - C5 ( http://www.sinclairc5.com/ ) ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.32 2004-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.50 2003-05-27
Inlägg: 3305
Ort: Sollentuna / Stockholm
men du har en Z80 processor jämte CPLD:n ... eller har du lyckats bygga in den också? =)

/Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.36 2004-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.47 2004-07-14
Inlägg: 691
Ort: Landskrona
Z80, ROM + RAM ligger utanför . Den får inte plats, längre fram tänkte jag dock göra en FPGA version som har allt i en krets..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.44 2004-07-16 

Blev medlem: 22.21 2004-06-18
Inlägg: 49
Vad gör alla TTL kretsar på gamla datorer egentligen, varför satte dom inte bara dit en extra CPU?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.52 2004-07-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.47 2004-07-14
Inlägg: 691
Ort: Landskrona
Avkodningar för in och ut-enheter , Timing för CPU + Video. DRAM support. Video, FDD och HDD-logik mm mm.

En CPU till hadde inte hjälpt något . Däremot en CPLD. Spectrum har faktiskt en tidig sådan (ULA) som ersätter en massa kretsar. Därför blev den så liten och billig att tillverka. Och därför så knepig att kopiera ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20.03 2004-07-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.44 2003-11-10
Inlägg: 2256
Ort: Haninge
Väntar med spänning på resultatet. 128-modellen verkar riktigt rolig om du får den att fungera. Hoppas du gör riktiga PCB-ritningar som kan skickas till en tillverkare - jag skulle med största nöje bygga en sådan maskin. Du kanske skall sälja satser med PCB + förprogrammerad CPLD & ROM?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06.03 2004-07-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.47 2004-07-14
Inlägg: 691
Ort: Landskrona
Det är ju inte direkt "raketforskning" att bygga en 8-bitars dator :-) Inte heller första gången det görs en Spectrum klon. Så jag ser inga problem med det.

Det är bara vissa IC-kretsar som kan vara svåra att hitta till 128an. Spec 2 stycken letar jag efter just nu. AY-3-8910/12 (Ljud) och WD 1772 (Floppy kontroller). Ev så skippar jag FDD och kör bara HDD och CF/SD.

I första hand kommer allt finnas att ladda ner gratis på nätet. Och kretskortet kommer ha JTAG-interface. Men eftersom det knappast kommer vara några stora upplagor så går det kanske att lösa med förprogrammerade kretsar mm.

Jag använder bl.a. Eagle och kommer själv göra de slutgiltiga kretskorten på PCB-Pool.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.57 2004-07-21 

Blev medlem: 17.19 2003-11-24
Inlägg: 4
ZX Spectrum med 16k ram var ju den första versionen, när herr Sinclair ville göra Spectrumen med 48k köpte han "trasiga" minnen för att kunna hålla nere priset.

Han monterade in 8x8kB kapslar som var felaktiga och addresserade bara hälften, fick då 32kB+16kB=48kB.

Vissa spel utnyttjade detta och addresserade den "trasiga" sidan vilket innebar att spelen blev större än 48kB.

Problemet var bara att dessa spel gick inte att köra på alla speccy's om minnena var för "trasiga"......dåtidens kompatibilitetsproblem ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fagge, hcb och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010