Mest överarbetade UV-boxen?
Mest överarbetade UV-boxen?
Jag har använt ett Philips halvkroppssolarium från det glada 80-talet för att exponera mina kretskortslaminat. Det har alltid fungerat bra, om än själva apparaten är rätt stor och bulkig.
Nu känns det väldigt 'old school' med rör, och en uppdatering till halvledarteknik är på sin plats.
Valet föll på en gammal HP-scanner, trasig sedan många år. Vet inte riktigt varför jag har sparat på den, men det passade ju bra nu.
Innanmätet rensades. Formen på lådan gjorde att dioderna skulle hamna rätt nära glaset. Då de flesta UV-dioder har en ganska smal strålningsvinkel fick detta kompenseras med en ganska tät placering på kretskortet. Helt ok, då det även medför högre belysningsintensitet.
Jag köpte en påse fuldioder på eBay (Hong Kong, ca 250 spänn för 400 st).
Första LED-kortet bestyckades och provkördes u.a. Noll dåliga LEDs.
Det andra kortet hade 8 döda lyktor av 160. 5%. Skumt. ESD?
Kretskortet:
Bestyckat: Efter etsning sprayade jag korten med Harald Nyborgs eminenta kulör 'Silver metallic'. Hoppas med detta öka verkningsgraden en smula, med möjlig sidoeffekt att ljuset studsar lite som det vill.
Två st kort om 200x150 mm och 160 dioder tillverkades.
De monterades på en plexiskiva, tänkt att kunna röra sig en smula i lådan.
Monterat: Jaha. En timer skulle ju sitta fint i det här projektet.
Kanske en 555:a och en pot?
Nä, det är ju 2007! Ett fint kort med en PIC16F877A (har ett gäng sådana, så de kommer att dyka upp i fler 'one-off-projects').
Kontroller: Den uppmärksamme läsaren noterar ett footprint av en 9-p DSUB. Framtida önskemål om att kunna styra apparaten från annan utrustning kan enkelt realiseras. Det kommer förmodligen aldrig att hända.
En display måste man ju ha!
Ritar upp var hålet ska vara.
Borrar, sågar och slipar.
Det blir ok, men inte mer. Måste nog skaffa en sån där Jojje-fräs ändå.
Ritar: Monterat: Nu börjar terapifasen av projektet: i scannern satt det en liten stegmotor, och den borde man ju kunna använda till något bra...
Om jag under exponeringen med jämna mellanrum flyttade hela 'LED-brickan' en halv LED-rad, så måste belysningen bli VÄLDIGT mycket jämnare!
Eller hur!
Stegmotorstyrning ritades in på kontrollerkortet. Missade tyvärr att footprinten på drivarkretsen (Ericsson PBL3775, lumpad från scannerns kontrollerkort) hade en märklig bredd. Normalt är det 0,3 eller 0,6 tum, men den här bastarden har 0,4!
Det funkade ändå med lite oortodox vinkel på benen.
Motorstyrning kräver någon form av ändlägesgivare, vilket designades in lite väl sent. Men det funkar!
Så här ser det ut inuti lådan: Den gråa boxen i bakgrunden är en Wisp628, och försvinner förhoppningsvis den dagen då projektet bedöms vara färdigt.
Så här ser det ut åt andra hållet: Silvertejp är bra!
Det sitter en enda knapp på fronten, och med resultatet av mitt montage av displayen i färskt minne bestämde jag mig för att den knappen får räcka!
Idag kunde jag färdigställa apparaten.
Så här ser den färdiga produkten ut: Japp, som en gammal HP-scanner med display.
Funderar på att lämna in den för kromning eller något annat coolt.
Har inte testat att exponera kretskort i den än, men det kommer.
Just det, du har rätt: jag har lagt ner minst 40 timmar och vet ändå inte om den funkar...
Här är ett klipp på världens åttonde underverk:
http://www.youtube.com/watch?v=Tn09LPkNlR0
Tyvärr så hade ett par dioder till pajat vid (mobil-)filmningen.
Hoppas de inte fortsätter att gå sönder i den takten.
Nu känns det väldigt 'old school' med rör, och en uppdatering till halvledarteknik är på sin plats.
Valet föll på en gammal HP-scanner, trasig sedan många år. Vet inte riktigt varför jag har sparat på den, men det passade ju bra nu.
Innanmätet rensades. Formen på lådan gjorde att dioderna skulle hamna rätt nära glaset. Då de flesta UV-dioder har en ganska smal strålningsvinkel fick detta kompenseras med en ganska tät placering på kretskortet. Helt ok, då det även medför högre belysningsintensitet.
Jag köpte en påse fuldioder på eBay (Hong Kong, ca 250 spänn för 400 st).
Första LED-kortet bestyckades och provkördes u.a. Noll dåliga LEDs.
Det andra kortet hade 8 döda lyktor av 160. 5%. Skumt. ESD?
Kretskortet:
Bestyckat: Efter etsning sprayade jag korten med Harald Nyborgs eminenta kulör 'Silver metallic'. Hoppas med detta öka verkningsgraden en smula, med möjlig sidoeffekt att ljuset studsar lite som det vill.
Två st kort om 200x150 mm och 160 dioder tillverkades.
De monterades på en plexiskiva, tänkt att kunna röra sig en smula i lådan.
Monterat: Jaha. En timer skulle ju sitta fint i det här projektet.
Kanske en 555:a och en pot?
Nä, det är ju 2007! Ett fint kort med en PIC16F877A (har ett gäng sådana, så de kommer att dyka upp i fler 'one-off-projects').
Kontroller: Den uppmärksamme läsaren noterar ett footprint av en 9-p DSUB. Framtida önskemål om att kunna styra apparaten från annan utrustning kan enkelt realiseras. Det kommer förmodligen aldrig att hända.
En display måste man ju ha!
Ritar upp var hålet ska vara.
Borrar, sågar och slipar.
Det blir ok, men inte mer. Måste nog skaffa en sån där Jojje-fräs ändå.
Ritar: Monterat: Nu börjar terapifasen av projektet: i scannern satt det en liten stegmotor, och den borde man ju kunna använda till något bra...
Om jag under exponeringen med jämna mellanrum flyttade hela 'LED-brickan' en halv LED-rad, så måste belysningen bli VÄLDIGT mycket jämnare!
Eller hur!
Stegmotorstyrning ritades in på kontrollerkortet. Missade tyvärr att footprinten på drivarkretsen (Ericsson PBL3775, lumpad från scannerns kontrollerkort) hade en märklig bredd. Normalt är det 0,3 eller 0,6 tum, men den här bastarden har 0,4!
Det funkade ändå med lite oortodox vinkel på benen.
Motorstyrning kräver någon form av ändlägesgivare, vilket designades in lite väl sent. Men det funkar!
Så här ser det ut inuti lådan: Den gråa boxen i bakgrunden är en Wisp628, och försvinner förhoppningsvis den dagen då projektet bedöms vara färdigt.
Så här ser det ut åt andra hållet: Silvertejp är bra!
Det sitter en enda knapp på fronten, och med resultatet av mitt montage av displayen i färskt minne bestämde jag mig för att den knappen får räcka!
Idag kunde jag färdigställa apparaten.
Så här ser den färdiga produkten ut: Japp, som en gammal HP-scanner med display.
Funderar på att lämna in den för kromning eller något annat coolt.
Har inte testat att exponera kretskort i den än, men det kommer.
Just det, du har rätt: jag har lagt ner minst 40 timmar och vet ändå inte om den funkar...
Här är ett klipp på världens åttonde underverk:
http://www.youtube.com/watch?v=Tn09LPkNlR0
Tyvärr så hade ett par dioder till pajat vid (mobil-)filmningen.
Hoppas de inte fortsätter att gå sönder i den takten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av RRacer 16 december 2010, 15:27:55, redigerad totalt 2 gånger.
- ElectricMan
- Kontakt:
RRacer: Grymt häftigt projekt, men frågan är om det är tillräkligt tätt mellan lysdioderna, vet sedan Noles tester att dom inte har någon direkt spridningsvinkel mer än rätt upp men ser fram imot att få se resultatet av ett test kort.
Speakman: Vet att nole redan har en slaktad scanner och ett pågående projekt
Speakman: Vet att nole redan har en slaktad scanner och ett pågående projekt

Nc:
Dioderna är specade till 25° spridning men jag har designat efter 20°, så det ska vara tätt nog.
320 dioder på 200x300 mm ger ca 1,9 cm² per diod. Jag har för mig att AoE använde 16 dioder på ett europakort (10 cm² per diod!).
Dessutom så flyttar jag ju diodbrickan en halv lysdiodrad med jämna mellanrum.
Dioderna är specade till 25° spridning men jag har designat efter 20°, så det ska vara tätt nog.
320 dioder på 200x300 mm ger ca 1,9 cm² per diod. Jag har för mig att AoE använde 16 dioder på ett europakort (10 cm² per diod!).
Dessutom så flyttar jag ju diodbrickan en halv lysdiodrad med jämna mellanrum.