ide till parrallel eeprom programmerare...

Berätta om dina pågående projekt.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

ide till parrallel eeprom programmerare...

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Har lite behov av att programmera ett par eeproms av den parrallella sorten (inga moderna i2c grejjer här inte;) ) så jag tänkte att man kanske skulle ge sig i kast med att bygga och skriva program till en programmerare för dessa...
Min tanke är att man använder sig av datorns serie port och har först ett rs232 till ttl interface (typ max 232 som jag har ett par), sedan har man ett shift register (seriell in/ par. out) som man tickar upp till det "dataword" man vill ha och sedan helt enkelt skriver in det på rätt plats i minnet. Eftersom jag tänkte ha det till en z80 krets så kan jag helt enkelt börja att skriva på adress 0x0 och öka den bara....
vad tror ni? Verkar det rimligt? Om ni tycker att det verkar löjligt eller onödigt så kom ihåg att jag gör det lika mycket för att lära mig...

peace
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det går säkert att göra en eepromprommare på det sättet, iallfall om man lägger till en binärräknare för adresspinnarna, fixar nåt sätt att från datorn nollställa den, räkna upp den med ett och att skicka en "skrivpuls" från datorn till eeprommet oxo.

För lite inspiration kan du ju titta på det här bygget (fast det där bygget använder printerporten och har linuxsofta, men softan är troligen enkelt att porta över till win32):
Längst ner på sidan finns ett schema.
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/apps/c ... P-0.2.html

Bild
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

vem sa nåt om win32? ;)
Nej, jag skall skriva för linux också, och tänkta att brännaren skulla klara av atmels AT28C64 till att börja med.
Min tanke är att man kan cascade 2 shiftregister och använda den "övre" byten till de olika kontroll signalerna...typ write, clear och så....
...jag tror minsan att det ska funka :P
Och medans vi ändå snackar linux, finns det några bra krets layout program eller så?

peace
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nackdelen med serieporten, förutom att det är krångligare, är hastigheten.

Speciellt om man inte bara skickar datan, utan måste skicka en massa extra bytes hela tiden för att styra divserse kontrollsignaler.

Skulle absolut köra på parallellporten...

Eagle är ganska bra layout-prog, finns både windows och linux freeware-version på www.cadsoft.de.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Edit: mmm...min webserver är nere av någon anledning...bilden kommer lite senare...*suck*

Hursomhelst...det får nog bli parallell porten ändå....
jag knåpade lite på en layout för kretsen. Det finns ingen spänning och det saknas nog en del pull up/down resistorer och några kondingar.....
Bild

Tanken är att man _ska_ kunna programmera vilken address som helst på minnet.
Vilken av latcharna som påverkas av datan på parallell porten bestäms av parallell portens control port. som sätter enable pinnen på rätt chip. Control porten styr även memory write signalen. På så detta sätt kan man först ställa in rätt address till minnet och sedan mata in data i det via den tredje latchen. Mjukvaran tror jag inte blir svår att skriva alls faktiskt..bara man får rätt på timingen.....
Vad tror ni? Verkar det vettigt över huvud taget?
tacksam för kommentarer

peace
Skriv svar