Sida 3 av 4

Postat: 3 juli 2004, 12:43:00
av cyr
Min lödmetod är mer "kleta på tenn på 5-10 pinnar åt gången och moppa upp det som blir över med avlödningsfläta", men nåt åt det hållet iaf :)

Är "bara" 176 pinnar på denna för övrigt.

Jag har lagt upp eagle-filerna nu. OBS att jag inte har fixat buggarna i layouten, jag har däremot lagt med en textfil som bland annat talar om vilka buggar jag hittat.

http://area26.no-ip.org/linked/blackfin.zip

OBS: Upptäckte just en till allvarlig bug, har uppdaterat zipen.

Postat: 4 juli 2004, 23:00:37
av Pinkevin
Mycket snyggt gjort!
Har du tid över kan du försöka köra in Linux i DSPn, http://blackfin.uclinux.org/.

Postat: 4 juli 2004, 23:48:14
av cyr
Tid över :roll:

Övervägde faktiskt först köra uCLinux, men kom fram till att det var effektivare och roligare att skriva ett eget litet OS (det är ju allas dröm eller?).

Fick igång två trådar som gjorde absolut ingen nytta alls c:a 700000 ggr per sekund vardera igår :) 0.7us för en taskswitch...

Postat: 6 juli 2004, 04:44:13
av Pinkevin
Hehe :)
Jo det förstås, sålänge du kan skriva ett eget OS så är det nog klart mycket roligare än att använda ett existerande.

Postat: 11 juli 2004, 23:13:09
av chille
en sån där ska jag bygga :D :P

synd bara att det var fixed point (/"&#/&%¤(/#%=) jaja... bättre än ingenting iaf =) letat länge efternånting som en "fattig student"(:D) har råd med. får väl helt enkelt skriva om hela synthen till fixed point :)

kanske skulle börja samla på sig alla delar nu så man har sen när kretskorten är klara och man kan beställa från olimex eller liknande :D

btw, ska läsa en "ytmonteringsteknik"(eller nått liknande) nu i höst. får väl passa på att snylta på lödstationerna med varmluft och där man applicerar lödpasta med tryckluft när jag ska bygga ihop skiten =)

Postat: 12 juli 2004, 10:50:24
av Melker
Iponerande bygge! Har själv försökt komma igång med ARM-processorer från Atmels AT91-serie, men har lyckats något vidare, fastnat på det mesta, men jag ska ge det lite mer tid iaf.
Blackfin-processorerna, är dom configurerade att boota direkt från ett seriellt eeprom, för verkar ju väldigt smidigt isåfall?

Postat: 12 juli 2004, 11:05:08
av cyr
Blackfin kan boota på flera olika sätt, bland annat direkt från ett SPI-minne. Det är ganska så smidigt, inte minst för att det tar liten plats och kan enkelt programmeras "in circuit".

chille: kika på ADSP-21065L om du vill ha floating point.

Postat: 13 juli 2004, 02:19:55
av chille
visst. att hitta en DSP som har en FPU är väl inget problem. sen att bygga något vettigt med den är nog inget jag skulle klara av. fasst om den är pinkompatibel med den nu använder så kanske man bara skulle kunna byta den och få en FPU istället?

Postat: 13 juli 2004, 15:35:15
av cyr
Nej, så enkelt är det förstås inte.

Men även om blackfin bara klarar 16bits fixed point i hårdvara så kan man ju ändå kompilera kod (C/C++) som räknar med flyttal och 32bits fixed. Jag har inte kollat upp det, men det är möjligt att en blackfin på 400MHz räknar med flyttal nästan lika snabbt som en sharc på 66MHz...

Min spelar förresten MP3 nu, har fått ihop de viktigaste funktionerna i mitt operativsystem (filsystem, minneshantering...) och kompilerat MAD (http://www.underbit.com/products/mad/). C:a 100MHz går åt för att spela, men det är helt utan att optimera koden för processorn...

Postat: 14 juli 2004, 08:32:20
av chille
heh. fan vad nice.


hmm.. jo visst kan man köra floating point på en cpu för fixed point. men även om den skulle klara 66MHz då så är det lite väl snålt. 200MHz körde den andra du snackade om. det är mer lagom. ~4500 beräkningar per sample vid cd-kvalité, lite skillnad mot ~1500.

Postat: 14 juli 2004, 11:27:33
av cyr
Nu är jag inte riktigt med tror jag..

Sharcen jag nämnde går på 66MHz (men gör 198MFLOPS "peak").

Klart, om du skriver om din synth till 16bits fixed, helt eller delvis i assembler och kan utnyttja båda MAC-enheterna osv på blackfin kan du komma upp i c:a 18000 beräkningar per sampel för 44Khz (mono) :)

Postat: 14 juli 2004, 14:54:39
av chille
nej vänta nu. räknade 1MHz som 1MFLOPS.. :)

hmm.. 18k beräkningar? då är det ju nästan mer interesant än den andra på 200MFLOPS som "bara" skulle klara 4500?

de sakerna som jag "behöver" flyttal till är bland annat att jag har en hel drös saker som är mellan 0..1, men det skulle väl inte vara något större problem att köra de till 0^(2^32-1) istället.

eller..hmm.. value = data, volume = 0..1

value *= volume;

skulle ju bli lite knepigare. :(



ska nog börja med fixed point istället.

Postat: 14 juli 2004, 15:40:39
av cyr
För vissa beräkningar kan man hålla en fart på 2 "ops" per cyckel. För t.ex. ett FIR-filter kan man varje cykel köra:

2st MAC-operationer + ladda två insamples + ladda två filtervärden.

Vilket ger 800 miljoner FIR-taps totalt per sekund vid 400MHz, minus lite overhead för att spara undan utsamplen ibland... 800M/44k = 18k

Det gäller då 16bits värden, om man behöver 32bits upplösning så tar en multiplikation åtminstone 2-3 cykler, och add/sub etc. tar en cykel...

Processorn (och kompilatorn) har också stöd för "fractional" fixed point värden, dvs 16 och 32bits tal som täcker området 0..1 eller -1..1, så man slipper tänka på det där skalningsproblemet.

Postat: 15 juli 2004, 13:14:46
av chille
oj jävlar. har man sån där lyx så klarar man sig ju nästan bättre utan FPU :D

du får hojta till sen om du gör klart designen. ska nog bygga en sån där leksak :)

Postat: 21 september 2004, 04:57:12
av chille
Nu jävlar... :D:D Fick hem 50st codec idag :lol: Är det nån som behöver några så hojta till.


(Ja, det är samma som sitter på DSP-kitet)


Ebay <3