600MHz LED-blinkare

Berätta om dina pågående projekt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Blackfin 532 drar c:a 200mW vid 400MHz, och man kan ändra klockhastighet och core-spänning dynamiskt. Vid 50MHz räcker det med sådär 25mW. SDRAMet drar faktiskt mer ström, men det finns internt minne och cache i processorn så man kan minimera användningen av externt minne...

Du har rätt i att den är lite smått overkill för att spela mp3 egentligen, men det är ju inte fel att ha lite reserver för andra format och för EQ m.m.

Övriga delar, tja... SDRAM 75kr för 4 chip på en SODIMM på tradera, codec gratis från TI, några saker från elfa (kondingar, telejack, laminat, LEDs), ganska mycket från skrotlådan...

Kanske 300kr om man räknar allt icke-gratis även om det är gammalt.
FriXteR
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2003, 15:02:37

Inlägg av FriXteR »

vad är det för codec
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har alltid undrat hur fasen man kan löda fast hålmonterade saker i det övre kopparlagret? Det går ju inte att komma åt under den gröna plasten på stiftlisterna t.ex...
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Vad är det för skillnad på alla de olika dsp modellerna de har?
Menar:
Blackfin
Tiger Sharc
Sharc
osv...

Och hur vet man vilken man bör använda? Dom flesta verkar ju vara rätt general purpose?

/a
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

FriXteR skrev:vad är det för codec
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... ic23b.html

Ganska trevlig sak, med inbyggt hörlursförstärkare och som klarar alla möjliga samplingsfrekvenser med bara en 12MHz klocka (inga 12.288 eller 24.576 eller likn missfoster till frekvenser :) )
MadModder skrev:Jag har alltid undrat hur fasen man kan löda fast hålmonterade saker i det övre kopparlagret? Det går ju inte att komma åt under den gröna plasten på stiftlisterna t.ex...
Jag använder samma metod som för platta "vias" (under chip). En *tunn* koppartråd som löds fast platt mot kortet på ovansidan och som går ner genom hålet. "Riktiga" kort har förstås genompläterade hål så där slipper man löda på ovansidan.

Den stora skillnaden mellan ADs DSP-serier är om de är 16 eller 32bit och fixed eller floating point. Blackfin är 16bits fixed point (för multiplikationer, den har 32bits register). Sharc är 32bits floating point... inte säker på resten.

Floating point är klart enklast att jobba med för man slipper tänka på att alla värden måste vara lagom skalade så man inte får overflow eller för dålig precision... Drar mer ström och tar mer chip-yta dock.

Nu har kortet förresten fått en "expansionsport" och en compactflash-adapter.

BildBild

Efter mycket krångel fick jag också igång DACen så jag kan spela (okomprimerat) ljud från ett CF-kort.

Demo (obs: stor och ganska tråkig) http://area26.no-ip.org/linked/MVI_1331.AVI
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Är det wav filer du spelar upp från kortet eller?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nästan, det är bara "råa" samples dumpade direkt på kortet. Själva datan från en WAV-fil fast utan någon header och utan att vara någon fil alls :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

hehe okej.. mycket mäktigt, väntar bara på att du ska kunna spela upp mp3 låtar :-)
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Inlägg av ante »

Vart fick du tag på CF kontakten?
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

cyr,
finns det någon SHARC (eller 32-bitars flyttals dsp-processor av annat fabrikat) som är lämplig för hobbybruk (Dvs inte BGA sockel, om du inte löder fast den mot en nätt summa pengar åt mig ;). jag har mest tänkt använda den för att testa göra audio effekter.

Sedan måste jag säga att du har bra musiksmak ;)

/a
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det finns ju en lågpris-SHARC, ADSP-21065L, med QFP-kapsel (208 pinnar), 66MHz/198MFLOPS, SDRAM-controller, i2s-portar (för ADC/DAC/SPDIF) osv.
ante skrev:Vart fick du tag på CF kontakten?
Från molex, men det var typ 2-3 år sen. Tiggde en till ett annat projekt och fick två...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Löda 208 pinnar..........var det inte jobbigt?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tror han gjorde en släplödning.

Jag är grymt impad av bygget, som vanligt.
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Inlägg av ante »

Vad är släplödning för något?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

http://www.geekjoan.com//forum/viewtopic.php?t=1745

Står lite där tropr ajg, annars är det ett sätt att dra lödspetsen över alla pinnar och på så vis löda fast allt på en gång.

Kanske lite dåligt förklarat, men någon kan nog fylla i.
Skriv svar