Samtalskostnad för telefoner! Spärra nummer!

Berätta om dina pågående projekt.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

men då ska strömmen gå genom hjärtat också....
vet inte hur du drar kablar men jag brukar koppla in dom efteråt.. med torra fingrar och utan att slicka på trådarna,

gör man som jag borde man klara sig :D
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Njaa, jag brukar in slicka på kablarna! :roll:
Men jag har inte direkt varit rädd för att få stötar, jag har i lugn och ro virrat ihop kablarna. Jag har alltid trott att det är typ 5-10V i ledningarna :D :D
Men ack, så fel man kan ha....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

chille skrev:det finns inget dokumenterat fall där någon har dött under 120v(+/- 10v).. så du behöver inte vara försiktig :lol: :roll:
Vad det för BS? Du kanske menar att till exempel den här CDC (Amerikanska regeringens Centres for Disease Control and Preventions) -rapporten inte är dokumenterad eller bara bluff?

http://www.cdc.gov/niosh/face/in-house/full8758.html

Fast det ska erkännas att det är betydligt svårare att dö av 110 än 230 volt...
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Hur ska man då gå till väga om man vill vara säker? Jag kan ju inte precis ringa TELIA och be de koppla bort strömmen för att jag vill koppla in egna grejer!
Hur gör TELE män när de installerar??

Jag fattar fortfarande inte att det kan va så mycket V i teleledningarna!! Jag har som liten till och med pillat på de, typ när kontakten inte fungerat så har jag i lugn och ro skalat om kablarna osv...
Då har jag bara haft tur att ingen har ringt just då! =O :oops:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Magnus Pihl skrev:Du får bara koppla in utrustning som är testad och godkänd att den uppfyller kraven. Sedan ska den klara EMC prov också. Räkna med EMC kostnader på 50,000kr (om det går rätt från början) och säkerligen lika mycket till för att få koppla den till allmänna telenätet. Detta gäller både enstaka apparater som serieproducerade. Det är när de tas i drift som detta gäller.

M.a.o. strunta i reglerna (glöm att försäkringar och sådant gäller om det börjar brinna), eller köp en färdig...
Tackar för svaret!

Visst skulle det vara kul att bygga en egen nummerpresentatör, men inte f*****n har jag så mycket pengar att spendera på ett litet hobbyprojekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

30V kan redan vara otroligt farligt om man har dåligt hjärta...
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Nätspänningen är kontinuerlig vilket gör det svårt att släppa taget. Musklerna blir nämligen fastlåsta. Frekvensen 50Hz försvårar detta. En ringsignal går ju med intervaller, så då hinner man släppa taget.

Jag säger inte att du dör av att ta i en telefonledning, men det kan nog vara obehagligt när det ringer, speciellt om man har fuktiga händer, så blir det ju mer ström. Dock stämmer värdena (hyfsat) på hur mycket ström människokroppen tål.

Ser man till att bara hålla i en tråd åt gången eller ha installatörshandskar (även bra om man inte vill nöta ner händerna) så är man rätt säker. Jag gissar på att ringsignalen heller inte krampar musklerna, då frekvensen är lägre också.

Gällande EMC kan jag "trösta" med att det är alldeles för många som struntar i det (serietillverkning), men det blir inte så bra produkter heller. Man får göra EMC-testerna själv, men du behöver ett labb för mångmiljonbelopp för att kunna utföra dessa.

Skulle det värsta hända att det börjar brinna på riktigt och det visar sig vara ett icke godkänt hemabygge som orsakat detta, gissar jag att försäkringsbolaget har en del att säga....
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

herkules skrev:OK!! :oops:
Men ringer det, då j*vlar! :idea:
:? aja, jag får väl vara lite mer försiktig när jag pillar på teleledningen!
Man vet ju aldrig om någon kommer att ringa just när man håller på med det!
Murphys lag "what can go wrong, will go wrong" gäller alltid. Den är lika viktig som de elektriska/fysiska lagarna... :D
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

"Gäller även EMC-testerna för saker som faller in under lågspänningsdirektivet?"
Ja. (lågspänningsdirektivet börjar vid 48V)

"Och i sådana fall - måste en ficklampa som kan anslutas till en batterielliminator EMC-testas?"
Ja, det måste den, tror jag ska jag tillägga, men det blir ganska enkla tester.

"Gäller EMC-kriterierna även för byggsatser och "halvfabrikat" där slutanvändaren tillexempel förser en utrustning med strömförsörjning?"
Är lite osäker på just byggsater, men ett sätt att göra det enklare för sig är att skicka med en CE-märkt batterieleminator.

"Om allt "elektriskt/elektroniskt" måste EMC-testas - är inte det ett mer eller mindre definitivt hinder för all småskalig produktion och kundanpassade lösningar? Det går ju inte att lägga ner 50kkr på en 3000-kronorsprodukt som ska säljas i 10 exemplar."
Det stämmer mycket bra. Sen med moms, skatter, arbetsgivaravgifter, ansvarsförsäkringar m.m. blir det inte mycket pengar kvar i fickan.... Det är svårt att producera i Sverige med höga löner, jämfört med fjärran östern. Det är billigare att skicka hit dem med bananbåten. Det är därför företagen och ingenjörerna drar utomlands. Ingenjörerna var sveriges hjältar på 70-talet, knappast längre...
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Magnus Pihl skrev:
herkules skrev:OK!! :oops:
Men ringer det, då j*vlar! :idea:
:? aja, jag får väl vara lite mer försiktig när jag pillar på teleledningen!
Man vet ju aldrig om någon kommer att ringa just när man håller på med det!
Murphys lag "what can go wrong, will go wrong" gäller alltid. Den är lika viktig som de elektriska/fysiska lagarna... :D
Måste skriva ner "Murphys lag" hehe..... :D
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

sen beror det även på vilken hand du håller med osv...

Ha alltid höger hand i bakfickan :)
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Jag hoppas du skojar DragonOrb?! :shock:
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

jodå.. min polare som sitter brevid o garvar tycker det var roligt..

Han som skrev.. 8)
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

:lol:
stackars mig :cry:

Men har du någonting serriöst att säga ang mitt projekt??
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo. Det finns fall där en svetsare har dött av svets spänningen. Jag är inte säker på vad den var men gissningsvis ca 20V. Men då har man all orur som finns. Men sen finns det ju de i andra änen som blir träffade av blixten utan att dö. Så det är svårt att sätta en V gräns. Men det blir farligare ju högre spänningen är.
Skriv svar