CNC-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

CNC-Fräs

Inlägg av sprawl »

Hej,
Jag är rätt ny på det här forumet, dock så har jag läst en del och varit här ett tag men inte varit en aktiv skribent direkt.

Jag har beslutat mig för att bygga en liten CNC-Fräs i sommar, den ska användas till största del för att fräsa ut delar till mitt robotbygge.

Jag har skrivit mjukvara i många år men är en nybörjare när det gäller elektronik och mekanik.

Tänkte höra om det är någon som har förslag på lämpliga stegmotorer att använda och var man kan köpa dessa för en "billig" peng. Alla övriga rekommendationer som folk har vore även trevligt att få mottaga.

Jag hoppas att den ska kunna fräsa i alluminium även om jag främst har tänkt ha den för att fräsa i plast.

Om någon har något förslag på en lämplig motor för att driva själva verktygen så vore det också intressant. Såg ett väldigt billigt multiverktyg (eller vad det kallas), dremelkopia, när jag var på Claes Ohlson häromdagen. Kostade ca 200:- och känns alldeles för billig för att vara användbar :)

Jag har tänkt bygga styrkortet medhjälp av en AVR senare.

Mvh,
Andreas
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

hej hej

du kan få mina ritningar på elektroniken om du är intresserad.

jag har skrivit kod också som fungerar fint om du vill ha (och bygga vidare på?), man kan till exempel imortera från corel draw eller andra program som kan exportera hpgl eller gerber-kod.

lite bilder finns här:
http://193.11.236.26:1234/projekt/html/ ... nu=3&sub=4

du kommer absolut inte kunna fräsa i aluminium med en 200kr maskin kan jag säga. jag har också något liknande som ändå kostade strax över 1000kr som är gjord för att fästas i en hållare och den räcker inte till aluminium, jag har testat :/ man måste ha något större och stabilare. trä, plast och mdf går dock helt utmärkt.

nu står min maskin bara och samlar damm, jag antar att det roliga var att bygga, inte använda, som vanligt... :)

/Johan
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

det skulle vara jättebra om du kunde lägga upp de så att alla kan ta del av det
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ok då, jag ska lägga upp det strax, brukar dock skämmas lite för att jag kommenterar dåligt och gör fula lösningar ;)

/Johan
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Johan,
det skulle vara väldigt trevligt. Eftersom jag är lite ny på elektroniken skulle jag säkert göra något otrevligt fel som luktar illa ;)

Den 200:- grejen hade jag mest tänkt ha för att testa lite isåfall. Har för mig att man måste kyla rätt rejält också om man ska fräsa metall?


Du har inget förslag på var jag kan hitta bra lämpliga stegmotorer? Kollat på Kjell&co men dom verkar bara ha väldigt små? Jag vet egentligen inte alls vilket storlek jag kan behöva heller.

/Andreas
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Windowsprogrammet för att läsa in hpgl/gerber-filer och för att mata ut det till styrkortet:
**************

Program för AVR på styrkortet som läser in koordinater från windowsprogrammet via serieporten och styr drivkorten:
***************

nu ska jag bara hitta eagle-filerna till kretkorten också...

Edit: stegmotorer...
jag har de här motorerna: http://www.orientalmotor.co.jp/cgi-bin/ ... eSize=56.4

elfa säljer ju en liknande för 300kr st, kanske kan vara lämpliga
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/58 ... _54_462_24

Edit2:
nu hittade jag kretskorten också:
***************
***************

Edit3:
tack gurgalof för att du la upp filerna på ett bättre ställe :)
http://medlem.spray.se/gurgalof/cnc

/Johan
Senast redigerad av strombom 18 juni 2004, 22:56:59, redigerad totalt 1 gång.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Kanske ska lägga upp det på en server som fungerar????
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

här kommer filerna han la upp förresten när blir du klar med din sida?
http://medlem.spray.se/gurgalof/cnc
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Min hemsida kommer bli klar samtidigt som min fräs. Som är ett långtidsprojekt. Men det kommer snart en uppdatering, efter 6 månader.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Robert, kolla på www.cnczone.com. Där finns allt du behöver veta om hembyggda CNC-maskiner. Varning dock för att du kanske fastnar i några veckor eller så (finns mycket att läsa! :))

Gå in på "Forums" och sen "General DIY CNC Wood Router Discussion". Det finns mycket intressant i de andra forumen också, men ovanstående är nog mest intressant.

Arvid
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Jo jag har kollat där. mycket läsvärt och många bilder.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Vet inte om jag fattat allt rätt men strombom har du byggt allt själv eller har du köpt något färdigt? Motorer o så vet jag att du inte gjort men jag menar själva axeln där fräsen sitter och så, har du gjort de själv?

Jag vill ha en CNC fräs men det är ju på tok för dyra för min ekonomi, hur svårt är det att göra en sådan här maskin om man inte kan så mycket om Elektronik o mekanik? Är det nästan omöjligt eller finns det någon steg för steg guide typ? Och vad kostade hela ditt projekt totalt? Jag vill ha en fräs för endast plexi där man kan fräsa på ca 20x20cm? Eller mindre men ungefär de storlekarna.

Tror du man klarar det under sommaren? Eller måste man kunna lite om mekanik och elektronik först? Även program och sådan? Måste man göra sådant själv eller finns det färdiga att ladda?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag började för några år sedan med att bygga en jättemaskin i MDF, den blev tyvärr så tung och otymplig att den knappt var användbar, så jag rev den efter ett tag. En bild: http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/b ... lcnc/1.jpg
Grejen är väl den att jag hade svårt att hitta det material och de maskindetaljer som egentligen skulle behövas, samt att jag inte hade så mycket pengar då...

Sedan fick jag ett lustigt infall förrförra året, jag åkte till en mässa i tyskland och köpte en maskin :) www.easgmbh.de är de som tillverkar den, modellen jag köpte heter BGS100, den kostade lite drygt 10000kr

Sedan byggde jag all elektronik själv och skrev egen mjukvara. Detta funkar faktiskt riktigt bra, det går att styra alla tre axlarna samtidigt så att man kan få räta linjer i 3D i konstant hastighet. Lite självsvängning blir det ibland i vissa hastigheter p.g.a. att jag bara har halvsteg och inte mikrosteg vilket skulle vara att föredra...

När allt var klart lade jag undan den och har inte använt den sen dess... typiskt, man hinner ju inte, men det var kul att bygga :)

Så jag kan väl sammanfatta det som så att jag kan elektronik och programmering men inte är en särskilt erfaren maskiningenjör :)

/Johan
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jag visste att de var dyra, men finns det inte billigare än ca10000kr? Jag hade velat ha en liten model som inte är så dyr som 10kkr, dyrt för mig iaf.....

Är elektroniken svår att bygga? För mjukvara borde man kunna ladda ner va? Och om man då kan få tag på en billig maskin kanske man ska slå till och köpa den om man kan göra elektroniken själv, elektroniken till allt var inte så himla dyr va?

Har du någon info om någon billig, liten och smidig maskin? Tyskland är det man ska kolla i va? Intresset är betydligt större där läste jag någonstans så där tror jag det blir till att kolla. Din kan fräsa i 29x29cm bitar va? Jag hade velat ha en som klarar typ 20cm eller något, ingen stror grej alltså.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

strombom skrev:*snip*Grejen är väl den att jag hade svårt att hitta det material och de maskindetaljer som egentligen skulle behövas, samt att jag inte hade så mycket pengar då... *snip*
Kolla in Ebay i både USA och Tyskland. Där finns en hel del! Kolla på http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 67851&rd=1
t.ex. Tänk på att frakten kan bli rätt dyr och att alla inte vill sälja utanför USA/Tyskland (maila och fråga). Jag har betalat mina Ebay-grejer via PayPal och det har funkat bra!

Läs på om det du köper innan du köper. THK t.ex. har en inforik sida på http://202.32.155.56/technical/download_en.html

Arvid
Skriv svar