CNC-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Aha, hittade dem inte på ELFA.

CN1 är 36-polig och CN2 är 20-polig. Så en komplett uppsättning inkl kåpa på elfa går på 203:- + moms då. Betydligt bättre än på RS visserligen, men fortfarande 750:- för tre axlar. Du kan ju skippa kåporna förstås, men de är inte bara där för att vara snygga, de håller kontaktdonet på plats också. Fast det funkar nog utan om man inte rycker i kablarna...

Du kan hitta pin-outs på sidan 161, kap 3.8.8 Connector Terminal Layouts. Manualen känns rätt ostrukturerad, det är rätt svårt att hitta tillbaka till något som man vet att man läste om förut.

Arvid
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Whee, kolla detta:
http://www.pro.com.sg/slide-robot/xy-1.jpg

Mycket gediget och fint x/y-bord.

Det skulle vara kul att hitta sådant här i sverige...


Förresten, tänkte fråga i denna tråd också: Är det någon som har en PCB layout eller Eagle-fil på Linistepper-drivkortet?

http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm

(nere just nu men brukar funka)

/dar
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Ser ju att ni direkt inte är några "storfräsare" när ni diskuterar bearbetningsteknik. :wink:

Vid fräsning av aluminium så finns det oavsett varvtal alltid ett potentiellt problem. Det är att många kvaliteter av materialet är "kletigt". Någon form av smörjning eller kylning måste till. Det behöver inte vara några mängder men helt utan så kladdar materialet fast på verktyget o det slutar att skära.

Varvtalet bör anpassas till stabiliteten hos maskinen. De flesta hobby byggda CNC maskiner lider av mycket svåra stabilitets problem som begränsar dom till lättare jobb med små matningar o skärdjup i alu, plast o trä och med liten diameter på verktygen. Man kan inte belasta med för högt vridmoment för maskinen är inte stabil nog för det, med undantag för borr operationer. Höga varvtal kan minska belastningen och problem med vibrationer, dvs man kommer långt över de resonanser som finns i maskinen.

Spindeln bör vara lagrad stabilt såväl radiellt som axiellt o då med precisionslager eller med lager som kan anspännas. Om inte så kommer man säkerligen få vibrationer som fortplantar sig i hela maskinen.

En normal CNC maskin drivs med servomotorer i mycket komplicerade styrningar som måste trimmas in extremt noggrant annars kommer drivningen att hamna i självsvängning. En drivning som är återkopplad med skalor måste även vara helt fri från glapp i skruven o dess lager för att inte få självsvängning. Den fräsen jag kör till vardags har fått problem med självsvängning och landets bästa har ännu inte löst problemet.... Stegmotorer är bra för hobbybruk men de kan missa steg ifall belastningen blir för hård. Offra maximal matning genom att växla ner motorn för att få mera moment. I de små maskiner ni bygger så gör det inget om maximal matning stannar vid 1-2m/min.

Glapp i skruvar, linjär styrningar, spindellager osv omöjliggör möjligheten att fräsa i matningens riktning, sk medfräsning. Ökat verktygsslitage och sämre yta blir ett faktum med motfräsning. Vid medfräsning så börjar skäret med att ta en spåna med maximal tjocklek för att den sedan tunnas ut till inget. Vid motfräsning däremot så förhåller det sig tvärtemot och verktyget kommer att trycka på ytan tills att kraften blir så stor att det börjar skära. Detta ger högre värme o slitage.

Ett tips när man ska avverka material o vill göra det snabbt är att dykfräsa. Det passar även maskiner som har taskig stabilitet. Detta är för avverkning och finfräsning är ett måste efteråt. I eran klass så kan det innebära att man borrar rakt ner med sidan på fräsen och tar kanske någon mm i sida för varje dyk. Mesta kraften ligger då axiellt mot spindeln.

Vid det mekaniska bygget så kan ni INTE få för mycket stabilitet eller effekt!!!

Jag kör till vardags en CNC styrd bäddfräs som har ett arbetsutrymme om 6200x1750x1100mm. Den är såpass styv att man med ett 2m spett o mothåll för ca 50ggr utväxling kanske kan få den att svikta ett par hundradelar. (vi kollade detta ifall glapp låg bakom självsvängningen). Dödgången i skruvarna är ca 0.01mm och då krävs det lite kraft för att dra iväg med upp till 10ton massa. Spindeln ligger på 40kw och matningsmotorerna är på ungefär 20kw o ger en maxfart om 7.5m/min. Även i den så är stabiliteten otillräcklig vid vissa typer av bearbetning, men då kanske vi pratar om skär om 40x40mm med sk igelfräs i seghärdat kullagerstål. Därför så har vi mer o mer övergått till dykfräsning som averkar lika mycket material per minut och stabiliteten inte längre är några problem.

Mikael
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Tack för massor av bra info Mikael!

Det är bara en sak jag är lite tveksam till: "Offra maximal matning genom att växla ner motorn för att få mera moment. I de små maskiner ni bygger så gör det inget om maximal matning stannar vid 1-2m/min."

Detta stämmer ju med servomotorer, men jag undrar om det ger så mycket med stegmotorer. Stegmotorer ger ju lägre moment vid högre hastigheter, så vid nerväxling där motorn måste snurra säg dubbelt så fort men då ger bara halva momentet så får man ju tillbaka precis vad man skulle ha fått bara genom att köra motorn i halva farten utan nedväxling.

Man kan alltså se på stegmotorer som att de har mer eller mindre konstant mekanisk uteffekt. Man bör nog åtminstone ta en titt i databladet och räkna på om man vinner något innan man köper komponenter för att växla ner en stegmotor.


En fråga förresten: vad heter den sortens (fräs-)verktyg som man använder för att få en plan yta? Säg att jag vill fräsa en plan yta i tätt trä, delrin eller aluminium... verktygsdiameter kanske 20 mm, spännhylsechuck som tar max 10 mm dia. Vad ska jag titta på för slags verktyg då? Kostnad är en viktig faktor liksom ytkvalitet, men eftersom det är hobbynivå behöver inte verktyget klara 1000-tals timmar. Vad krävs det för varvtal och moment för att kunna använda ett sånt verktyg i de olika materialen? Styvhet hos maskinen mellan verktyg och arbetsstycke (um/N - N/um)? Jag antar att det också har med massa (= resonansfrekv.) att göra?

Arvid
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Verktyget du beskriver är en ändplanfräs. Så små har jag dock aldrig sett. Det finns olika alternativ som du kan använda istället. Ett exempel är en woodruff (t-spår) fräs. Dom ger dock inte alltid så bra yta som man önskar. Till den typen av maskiner ni pratar om så skulle jag satsa på en 10mm pinnfräs o köra 2 passager istället. (förutsätter att det är bra uppriktat så det skarvar bra)

Det finns massor av olika fräsar som kan passa ditt ändamål. Jag har i ärlighetens lite dålig koll på dessa för vi liksom kör i olika divisioner. Ändplanfräsarna jag kör med ligger mellan 63-250mm i diameter och tar upp till 5-6mm skärdjup om man så önskar. Effektmässigt så matar vi i kanske 20-30kw som mest i dom vid varvtal från 150-1000.

Rakt över lag så kan man nog utesluta de allra flesta vanliga vändskärsfräsar till era maskiner då de skär ganska tungt i jämförelse. Verktyg i solid HSS eller HM är nog mera rätt melodi. Klart billigast är då pinnfräsar.

Men eftersom ni inte kan ge i någon effekt att prata om så kommer ni att "skava" slut på verktygen så det kommer inte tjäna just mycket till att gå o köpa 10mm pinnfräsar för 1000kr styck. Jag ser nog inget fel i att för detta ändamål köpa typ Julas TiN belagda pinnfräsar. Risken är stor annars att ni kommer o gräva mycket djupa hål i plånböckerna. Ex en 20mm Silmax pinnfräs har kapacitet att ta skär på 20x20mm o dra iväg med 500mm/min i bordmatning och uppemot 80skärmeter i stål. Den kostar apa och vora mycket synd att skava slut pga av att man inte har tillräckligt mycket i spåntjocklek.


Just siffer värden så stabilitet har jag aldrig sett och i de allra flesta fall så är det just verktyget som sätter gränserna. Vid service så har det ibland hänt att vi vid misstanke om glappa prismor har känt med ett 2m långt spett som hävarm. Själva maskinen sviktar kanske en hundradel när man lägger på kanske 500 kilo kraft i sidled på rammen med den halvvägs ut. Då är den maskinen jag kör lite till åren och har gått kanske 30 000 timmar utan att renovera gejdrarna. De lite nyare maskinerna får man nog klämma till med några ton för att få det o svikta en hundradel. Men kom då för guds skull ihåg att det är då maskiner med en totalvikt på 20-30ton vi pratar om som tar ända upp till 20ton på bordet (vi kan bara lyfta 10). Dock så hindrar det inte oss från att ibland köra riktigt små detaljer.

Eran fiende nummer 1 kommer med största sannolikhet att vara vibrationer om ni vill bearbeta lite hårdare material. Ett bra tips som jag ofta ser att många yrkesmän inte lärt sig efter många år i yrket är att förstå innebörden av resonans. Om varvtalet stämmer med en frekvens så kommer man att få vibrationer. Mycket ofta så kan det räcka med att ändra bara så lite på varvtalet för att komma ifrån vibrationerna. Fungerar inte det så kan man prova att ÖKA matningen rejält för att se om det försvinner. Till sist ett hemligt knep som får många att lyfta på ögonbrynen. Ta en blyklubba eller dylikt o lägg den emot stället som vibrerar, tryck inte. Den kommer då att studsa på vibrationerna och med all sannolikhet hamna i otakt o dämpa svängningarna. Jag har ofta kört detaljer som har kunnat vibrera så in i h-e och kunder o nyanställda som inte sett det in action lyfter på ögonbrynen när jag lutar en blyklubba mot stället som jag vet att det vill vibrera. Dom tror mig inte när jag förklarar så jag brukar få lyfta bort den lite, på bråkdelen av en sekund går det ifrån ljudlöst till att sjunga över hela verkstaden. En annan konventionell lösning kan vara att minska skärdjupet och öka matningen. Nackdelen blir då att man kanske bara sliter en liten del av skäregggen och man får hög verktygs kostnad, men om inget annat funkar så....

Uppfatta mig inte fel. Jag vill inte komma hit o leka bror duktig eller säga att ni bygger maskiner som inte är stadiga osv..... Det ni gör har jag största respekt för och tycker att ni gör ett skitbra jobb med era maskiner. Min tanke är att kanske kunna bidra med lite av det jag lärt mig under alla de år som jag jobbat som fräsare med CNC maskiner o alla de olika typer av jobb.

Hade jag tid och inte redan tillgång till maskiner så hade jag nog redan gett mig i kast med att bygga en maskin. Någon gång så ska jag göra det. Den ska då troligtvis få ett gjutet chassi i armerad betong. Ett fackverk av armering o fästen för gejdrar osv svetsas ihop och får dra några månader för att sedan gjutas in i rejält betong. Sedan får det dra minst 6mån innan bearbetningen av fästena görs. Jag är dock sugen på att INTE använda mig av de resurser jag har på jobbet för att se hur väl man kan göra det för hand men enkla verktyg.

Mikael
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

"Uppfatta mig inte fel. Jag vill inte komma hit o leka bror duktig eller säga att ni bygger maskiner som inte är stadiga osv..... "

Ingen fara! Det är jätteintressant att få tips från någon som kan detta bra.

250 mm ändplansfräs! :shock: Jag kan inte ens föreställa mig en sådan "in action"... vad tillverkar ni får nåt egentligen? :)

20 kW i 1000 RPM, det bli nästan 200 Nm vridmoment det! :shock: igen! Som du säger så är det en helt annan nivå än våra maskiner :) .

Vad gäller spåntjocklek och matning: tillverkaren bör väl kunna tala om optimal spåntjocklek och ... skärmeter, är det skärhastighet i m/min? ... skärhastighet i olika material, och så får man väl testa, går det inte så får man ta det långsammare, men spåntjockleken kan man ju hålla konstant om man sänker både matning och varvtal proportionerligt. Eller det kanske sliter på verktyget om man minskar skärhastigheten även om man håller spåntjockleken konstant?

Jag har sett på andra CNC-forum att folk gillar pinnfräsar gjorda i "carbide". I min Karlebo handbok står det om oxid- och nitridkeramer, men inget om karbidverktyg.

Min "optimala" maskin som jag ser framför mig har en 800W spindel (typ 3-fas servomotor från Ebay vilket skulle ge ca 5 Nm vid 1500 RPM eller 1,25 Nm vid 6000 RPM), är inkapslad med plexi eller liknande (helst nåt som kan ta upp kraften från avbrutna verktyg o andra "projektiler") och använder luftkylning med inblandning av några droppar smörjolja (dimma) när jag skär i metall. Men först måste jag nog bygga en maskin i aluminium istället för MDF :) .

Gejder, är det samma sak som linjärlager?

Arvid
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Carbide är detsamma som hårdmetall, de olika keramerna du pratar om antar jag är ytbeläggningen som finns på det flesta fräsverktyg idag. Dock så finns det skärplattor i bornitrid för svarvning. Kostar ca 1000kr per skär. :shock:

Vi tillverkar allt möjligt. Idag så har jag kört 7m långa detaljer till kartongmaskiner samt lite grann på sprängkammare som ska kunna ta hand om misstänkt bagage på flygplatser, klassade för 5kg trotyl utan att gå sönder. Testade med 7kg och relativt små skador..... För ca 10 år sedan var nog 90% valsar men idag så kanske det är 10% valsar. Nu så kör vi små serier ifrån 1-10bitar i den maskinen jag kör.

Gejder är det samma som prisma. Linjärlager vill jag förknippa med skenstyrningar, men visst så kan man kalla det linjärlager. Mindre maskiner går utmärkt att bygga med skenstyrningar om de är tajta. Vi hade en förbannat stadig lite flerop som hade skenstyrningar.

Mitt tips vore att inte bygga i alu utan gjut i betong med stål detaljer ingjutna. Visst så kommer det att väga apa men det blir stumt o dött. Idag så byggs det faktiskt vissa fleropar i just betong.

Skärdata kan man få av tillverkarna av verktygen. Oftast så får man prova sig fram till det allra bästa. Ofta så slits verktygen mindre per kg avverkat material om man matar lite mera än rekomenderat, inom rimliga gränser förstås. Ett säkert sätt att nöta slit verktyg är att mata för lite så at man inte får någon riktigt spåna.

Mikael
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Hur menar du att man ska gjuta?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Man svetsar (punktar) ihop ett fackverk av armering och fästen för motorer, gejdrar och allt annat som man vill fästa i bädden. Man bygger sedan en form av formplywood runt detta som man vill att bädden ska se ut och drar fast de ståldetaljer som man inte vill gjuta över mot formen. Sedan fyller man på med betong o vibrerar gärna lite på det för en starkare bädd. Är man tillräckligt noggrann o har tjock plywood så kan man nog få det tämligen rakt. Sedan har jag en fördel då jag har möjlighet att sätta upp det i fräsen på jobbet o fräsa till alla plan o vinklar så att det bara rör sig om att skruva ihop sedan för hundradels precision.

Man måste inte gjuta in stål detaljer. Man kan borra ur betongen o limma i fästen som sitter som berget. Det kanske funkar bättre då att gjuta i en form av tjock (dubbel) MDF som man har lackat ett lager på. Detta för att MDF är lite stummare o har en planare yta. Sågar man till formen o ser till att få vinklarna så noga som bara går o ev shimsar bort fel när man skruvar ihop formen så kan man med en bra slipad verkstads vinkel och en rak bit lika lång som bädden få till det inom några få hundradelar. Då borde efter bearbetning inte bli så märkvärdig.

Men tänk då på att jag tillhör den bortskämda skaran som är vana med stadiga maskiner att köra med. Det finns en klar risk att det blir överarbetat för hemmbruk ifall man bara tänkt sig att gravera lite plåt.

Mikael
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Om du har tillgång till såna tunga maskiner, varför gjuter du inte bara ett stort betongblock som du sedan fräser/skär ur? Du spar både tid och kraft. Betong är ju så poröst, borde inte skada fräsen allt för mycket.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Betong fräser man inte i med vanliga verktyg. Det skulle ryka åt pepparn med en gång. Ibland finns det lite sandkorn kvar i gjutjärn och det sliter fruktansvärt på hårdmetallen.

Betong slipar man med diamant verktyg. Visst det kan jag göra i maskinen, om jag vill få sparken........ Om betongdammet letar sig in i prismorna så skär de ihop och det kan i värsta fall kosta miljonbelopp att laga.

Bättre vore isåfall att skaffa en stadig bit gjutjärn att köra ur.

Mikael
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Du har ingen vattenskärningsmaskin då? :)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Nej vi har inget sådant på jobbet.

Men jag har emellanåt funderat på o höra med ett stensliperi. Kikar man på många slipade gravstenar o även andra stenprodukter så är dessa fruktansvärt plana. Minsta ytan är skev så syns det i reflektionen vilket man inte ser hos dessa. En diabas skiva för verkstadsbruk kostar ofta apa så den utesluter sig ofta själv. Dylika produkter är annar förbannat bra då de är fullständigt döda.


Det fanns ett tag ett företag som hade rea på diabas skivor i storleken 120x120x800mm. Dessa skulle ju ge en skitfin bas för en liten svarv. Jag var inne på Classe i Kista köpcentrum idag. Passade på o känna på deras hobbysvarv i 6'kr klassen. Fy f-n vilket skit det var. Synd att jag missade den Emco CNC compact som de sålde på blocket för någon månad sedan för 6000kr. Jag var först ut o kontaktade killen. Några timmar sedan hade en annan nisse varit där o hämtat den. :( Den hade ju varit perfket o lekt med i källaren.

Mikael
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

T.o.m jag som bara sysslat med de gamla svarvarna i skolan för drygt 10 år sen, samt pappas gamla 3-fas Luna träsvarv med remdrift och 3 fasta manuella lägen (flytta remmen på remskivorna :) ) kan konstatera att grejerna på clas ohlson är skit jag knappt skulle använda om jag fick dem gratis ens :p
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det har ju hänt att vi tillverkat reservdelar eller nytillverkning till UVA Johanson slipmaskiner. De prismorna vi har gjort har varit trevligare. Visst så kan jag riva isär o justera alla mått som inte är som jag vill o skava in resten. Men jag antar rakt av att resten som lager osv håller samma fina kvalitet. Då blir det en kostsam affär.

Mikael
Skriv svar