Ska bygga ett labbaggregat, behöver lite tips och råd

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, LED4 är felvänd. Katoden ska sitta där potentialen är lägst, och -12V är lägre än 0V ;)
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Inlägg av XorXaX »

Det är precis som ToB säger. Jag ska inte bygga ett eget nätagg till datorn utan jag använder ett nätagg som labbagg nu.

MadModder, att jag inte tänkte på det, det har jag ju precis läst om i skolan.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ja, det var skönt att höra. :) Se bara till att strömbegränsa, ett PC-aggregat är så kraftfullt att det kan bränna sönder både komponenter, ledarbanor och kretskort. Det är så lätt att göra fel och då smäller det rejält. :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En mycket enkel strömbegränsare kan man fixa av en lm317 och ett motstånd.

Sidan 6, figur 7 : http://www.elfa.se/pdf/73/731/07312077.pdf

Annars kan man använda en L200 både för att få rätt spänning och begränsa strömmen på en gång. 73-092-14
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Inlägg av XorXaX »

Jag tror det får bli en L200, tror att jag har listat ut hur jag ska göra med den nu... Lägger upp en ritning någon gång under helgen så kan ni kolla om det blir bra...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

De små 1uF elytarna bör vara av tantal typ. Detta för att de är snabbare å tar upp de snabba spikarna bättre.

Du kan inte skydda för mycket mot spikar. När jag var ca 15 år så byggde jag ett klassikt aggregat som gav från 3-30volt ifrån en 723 och en 2N3055. Allt efter en färdig ritning och det funkade kanon. Efter bara någon dag så hade jag en induktiv last som gav en spik och 723'an gick upp i atomer, 25A bryggan blev ett fint fyrverkeri. Jag hade sparat ihop en massa jäkla slantar o köpt låda, panelinstrument och gjort allt enligt de petigas regelbok. Tror det kostade mig 1000:- att bygga skiten som inte höll. Det var ju en hel del pengar för en 15 åring 1986.

Jag har ju sett fina aggregat idag med strömbegränsning o digitala intrument för under 1000:- färdigbyggda. Jag har klarat mig utan aggregat o haft diverse batteri eliminatorer, någon mascot osv att köra mina projekt på men ska köpa mig 2st sådana.

Mikael
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Inlägg av XorXaX »

Ja det ska jag tänka på. Har fått lite nya idéer nu, tänkte bygga in en PIC i det :razz: ...

Men det är ju roligare att bygga ett eget än att köpa...
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Ingen som har fortsättningen på http://aoe.nerdlabs.org/ och "Digitalt nätaggregat för arbetsbänken, Del 1" ?

Vore ju intressant. Det kostar säkert mer än jag orkar lägga på det just nu, men för framtiden kanske. Man måste ju ha 10 projekt framför sig för att bli klar med det man håller på med nu :lol:

Har tyvärr svårt att föreställa mig att biblan har dom kvar i läsbart skick. Tidningarna brukar försvinna efter ett tag..
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag kanske har den. Jag scannade in nästa årgång också, men jag har inte efterbehandlat bilderna ännu.Jag har sagt detta en gång förut har jag för mig, men ska se om jag inte kan få tummer ur denna gång och verkligen göra det.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Åh, kanonkula!

Ett DIL14-kylelement ligger och väntar på posten :D
Skriv svar