Tidtagare/Målsnöre för Mini-Z

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Tidtagare/Målsnöre för Mini-Z

Inlägg av Earendil »

Jag har pillat några veckor med den här prylen. Det är en tidtagnings-moj för två mini-Z-bilar. En PIC 16F676 styr ett par IR-ledar och läser av ett par IR-sensorer för 38 kHz modulerat ljus. Via serieport (9600 bps) konfigureras apparaten till hur många varv racet ska vara (max 5 för tillfället), samt någon annan parameter. Därefter startas racet. IR-ljuset bryts av små svarta flaggor på bilarnas antenner. När bägge bilarna har kört sina varv avslutas det hela. Via serielinan får man slutligen samtliga varvtider för bägge bilarna.

Jag använder min HP48-räknare som klient för att kontrollera samt visa tider. Den är lätt att programmera serieinterfacet i nämligen :-)

Många hävdar att laser hade varit enklare, men detta har faktiskt fungerat oförskämt bra. Portalen kan vara upp till minst 50 centimeter, och då kan man få maskinen att detektera att man "smäller en kulspetspenna genom strålen" så fort det går.

Jag har en del bilder, men vet inte hur man ska lägga till dem här på forumet, någon som kan upplysa mig?
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Låter som ett kul projekt :)


Bilderna kan du lägga upp här: http://upl.silentwhisper.net/

Sen lägger du till en bild så här:

Kod: Markera allt

[img]http://adressen till bilden[/img]
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Okay, tack för hjälpen. Här kommer några bilder!

En bil och de två träportalerna :-)
Bild

Närbild på flaggan...
Bild

Ett elegant kort? :-)
Bild

Hela rasket inklusive sändarmodul.
Bild

Miniräknaren, som tagit emot varvtider på stacken.
Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

fiffigt!

var det bara jag som missade; hur vet tidtagaren vilken bil som passerat?
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Hmm undrar jag också...

En idé skulle ju vara att använda den nedre sensor till bil nr1 och den övre till bil nr2. Genom att sätta flaggorna i olika höjd på bilarna. (Viss risk finns ju att ir ljuset bryts av antennen då iofs)

Men så verkar inte fallet eftersom att han har 2 st flaggor på samma bil..


EDIT: Eller vänta, bil nr1 kanske kör sina varv först, och sen kör bil nr2 sina, man kör alltså inte båda samtidigt, utan avgör på bästa tid sen, så är det kanske :wall:
Senast redigerad av Selpix 7 juni 2004, 16:16:59, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan ju vara så att den andra bilen bara har en flagga. Med två sensorer kan man köra med upp till 3 bilar. Med 3 sensorer kan man komma upp i 7 bilar.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Det är som ni säger, flaggor på olika höjd för de två bilarna. Jag har bara provat med en bil hittills, men för att simulera två så har jag för tillfället två flaggor på antennen. Strålen bryts inte av enbart antennen (då hade den varit _smal_ :D ).

Man måste trixa en del med IR-ledar och sensorer. LED:arna strålar så brett att de belyser lätt bägge sensorerna. Därför skickar jag först ett pulståg på ena LED:en (300 us), sedan läser jag av dess IR-sensor. Sedan väntar jag 300 us, för att sedan upprepa det hela på nästa LED-sensor-par. Egentligen ska sensorerna ha mellan 400 och 800 us pulståg för att garantera rätt signal ut, men det har jag tummat lite på :twisted:

Fördelen med denna konstruktionen är att man knappt behöver sikta alls, till skillnad från om man använt en laserpekare. Nackdelen är att om man vill bygga ut den till flera bilar så måste periodtiden utökas till n * 600 us. Därmed sjunker tidsnoggrannheten och flaggorna måste göras längre för att man inte ska missa någon bil. Idag ska nog inte 30 km/h vara något problem dock.

Seriekommunikationen är av typen bitbang, inspirerad från diverse källor på nätet...

Vid 9600 bps är det uppenbarligen inga problem att använda intern oscillator utan att tappa tecken.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

danei skrev:Kan ju vara så att den andra bilen bara har en flagga. Med två sensorer kan man köra med upp till 3 bilar. Med 3 sensorer kan man komma upp i 7 bilar.
Nja, det funkar inte riktigt. Man kan inte köra bägge sensorerna samtidigt, som med laser. Se mitt senare inlägg!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är klart att du kan.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Enlighten me!
Skriv svar