Fan bus

Berätta om dina pågående projekt.
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Fan bus

Inlägg av dj_duckling »

jag har byggt en fan bus med spännings regulatorer som på http://www.bit-tech.net/article/32 bara med skillnaden att min r1 = 250 och r2= 100ohm och jag har 2.2k pot... jag har gjort precis som guiden beskriver... men den minsta utspänningen är 1.25 volt vilket är för litet för att driva en fläkt... hur kan jag årgärda detta ? det är lite skillnad på ritningen och min version, min har bara en kanal...
hjälp please ??? tacksam för det...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du behöver en serieresistor till din potentiometer. För att slippa räkna ut värdet på den kan du ta en trimpotentiometer på 1kOhm, så kan du dessutom ställa din "tomgångsspänning".


Mycket mer 1337 fanbus med 317T a là $tiff: --> länk <-- :wink:
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Inlägg av dj_duckling »

jag har redan gjort ett pct (etsat och så.... första gången jag gör sånt...) är det nån stans jag "bara" kan löda på ett motstånd, vill gärna ha en min spänning på tex 3.5 v förstår inte helt dina formler....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag kan hålla med om att mina formler är överdrivna, men de gav väldigt bra resultat för mig iaf.

Du kan göra såhär:

Ställ in din vanliga vridpot till det läge du önskar att tomgången skall vara.

Stäng av strömmen till din fanbus.

Mät resistansen över vridpotentiometern med din multimeter (som jag hoppas du har...)

Leta fram ett motstånd som är så nära det upmätta värdet som möjligt.

Installera detta motstånd mellan vridpotentiometern och jordslingan, ELLER mellan vridpotten och LM317T (ändra isåf inte på R1's placering).
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Inlägg av dj_duckling »

´mellan - och ben 1 på lm:en ?
men om jag sätter den parralellt med pot:en så blir resistansen velö bara det halva ?
jojo dina formler var fina.. men jag är bara en nia.. och det ligger lite utanför mitt kunskaps område... du verkar "rätt" duktig...
jag har en multi....
den visar 460 ohm...


edit: mellan - och ben 1 funkar ej... då blir max spänning ca 3.2 v
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ta en titt på min LM317-räknare. Skippar man de extra skyddskomponenterna är det samma sorts koppling som på det schema du hittat, plus ett extra motstånd per regulator.

http://madmodders.no-ip.com/formelsamlingen/lm317.html

Och appropå en overksam del av potentiometern, så kommer detta inte hända om man väljer en maximal utspänning som regulatorn klarar att ge ut. Det är ju bara dumt att välja max som 12V då man har 12V in :wink:
Enligt databladet har LM317T en dropout på 3V, så på full belastning (1,5A) är utspänningen 9V om man har 12V in.
Senast redigerad av MadModder 6 juni 2004, 11:49:29, redigerad totalt 1 gång.
dj_duckling
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 juni 2004, 20:46:18

Inlägg av dj_duckling »

tack för hjälpen, gjorde som $stiff(och som det sztod på madmodders sida... (btw jävligt imponerande byfggen du har )) sa.... motstånd MELLAN ben1 och pot... inte parralellt med potten...motstånd =480 ohm... min v = 3.6 v....
Skriv svar