Liten rörförstärkare på 6AQ5

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Liten rörförstärkare på 6AQ5

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är så lätt att starta en tråd samtidigt som man startar projektet. Det är liksom enklare att göra en projektbeskrivning när man är klar liksom. Nu är jag klar (nästan) och berättar lite om ett litet men kul rörprojekt som bubblade upp genom min att-göra-lista helt plötsligt.

Bild

Jag hade ett gäng små utgångsrör av typen
6AQ5/EL90. Ganska snarlikt en 6BQ5/EL84 men lite lägre effekt och dessutom intryckt i ett 7-pinsrör.
Rören hade jag i ett obevakat ögonblick handlat av http://www.tubesandmore.com - en kanonfirma när det gäller NOS (obegade gamla röe) rör för ett helt annat projekt (se nedan). Grejen var att köra ett fysiskt litet utgångsrör mot ett fysiskt stort ingångsrör i en SE-förstärkare men sedan blev det två transformatorer över, tre med nättrafon. Utgångstrafona kommer från http://www.edcorusa.com, vilka levererar från Europa om man vill, jag tog med mina från USA. De är ett par XPP-8-8K. Nättrafon kommer från en gammal Heathkit AA-32 rörförstärkare. Den ger kanske lite hög anodspänning men den tar jag ned med några effektmotstånd.

Jag skulle som sagt byggt byggt något annat och hade följande konstruktioner på min lista:
http://www.wkinsler.com/radios/5tubeamp.html
http://www.audiophool.cjb.net/Audio.html
http://www.diysong.com/images/new6aq5/main01.gif

Men så såg jag denna - http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm - artikel som egentligen beskrev en fasdelare till PP-steg och blev betagen av dess enkelhet. Jag beställde lite kondingar och motstånd som fattades från BHIAB. Chassit har jag fått från en glad man i Umeå. Det (chassit valdes för att det var lagom litet).
Ingångsrör/fasdelare är en 6X8, hittar ingen ekvivalent men funderar på om man ska testa en ECF80 en annan gång. Jag funderar på att testa med ett ryskt 6P43P som är elektriskt identetiskt med EL84 men sägs ha betydligt bättre soniska egenskaper.
Mer bilder från bygget kommer strax.

Bild
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fint litet steg :) el90 är ju ett ganska vanligt rör, lätt å få tag på å allt.
Simpla steg är kul, man får nästan plats i en tändsticksask :) Fast man har ju tyvärr ingen större användning av dom rent praktiskt :) var ska man ha alla förstärkare:P

Byggde ett PPP steg med fyra 6CH6/El821 per kanal för nått år sedan eller så på tal om smårör av liknande karraktär.

får ta å bygga klart mitt 832 bygge snart oxå
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med tanke på att man klämma ut nära 10W ur ett par av de här får man liksom mycket förstärkare för pengarna.

Med PPP-steg menar du en circlotron eller katodkopplat pushpullsteg?

832 är ett ballt rör - har haft planer att bygga ett PP-steg av det och ett SE-steg av den lite större 829. Letar just ju efter en rysk GU-72 vilket är en bautapentod som ger 20-22W i en SE-koppling. Direktupphettat - 26V @ 1A ...

Jag lägger upp lite mer bilder på den här senare. Rör ÄR kult.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänkt låda. Hammond gör praktiska lådor (Edgar Audio säljer) men den hen är reserverad för en rörförförstärkare med fjärrkontroll ( :shock: ).

Bild

Jag har en annan som är lite mindre och gjord av två U-formade bitar. I god ordning måttar jag ut komponenter (med hålbild) i Illustrator, printar ut, klistrar på layouten och börjar borra ( :evil: ). Nu har jag köpt skitfina borr från en firma i HongKong (http://www.vt4c.com).

Bild

Nu har de flesta hålen kommit på plats. Nålfilar är en god hjälp för att flytta på små skruvhål som inte kommit rätt.

Bild

Testar lite succssivt. Utgångstraforna går ner i hålen med ett nödrop. Nu bara nättrafon kvar. Och nätbrunn och ingångskontakt och säkringshållare (nej det hade jag ingen - sitter i nätbrunnen). Det är trångt däruppe i hörnet.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Chassit borrades och filades färdigt, pappret avlägsnades varefter chassit stålullades och lackades med grön ( :( ) Hammarlack.

Bild

Just det, glömde poten och ingångskontakterna - det är trångt där uppe i hörnet.

Bild

Och när jag kopplar in allt och slår på spänningen (se den fina nätströmbrytaren glimma i bakgrunden) fungerar det finfint.

Bild
Bild

Ja, den här sidan ska man ju inte visa ...

Bild

En miss jag gjorde var att underdelen av chassit är ca 15mm kortare (i bakkanten) och kolliderar med nätbrunn och strömbrytare. Jag har filat upp så det passar ihop men jag får göra ett arrangemang så man inte kommer åt där med fingrarna.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Nu blev jag ju sugen på att göra färdig min 8x807 stärkare,
blev att den inte lät lika bra som min 4x807'a så jag tappade intresset,
kanske dax att återuppliva den, behöver nog bara matcha rörens övergångar...

Har mera närbilder i katalogen
http://rfelektronik.se/temp/project/807_v2.0/
Senast redigerad av ashsama 2 oktober 2008, 22:35:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har 7 styck 807. Det kan bli en 3x807SE. Mer troligt en 807SE och kanske en 807PP.
Fast rören ser lite kul ut:
Bild
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Har två dussin 'nya' 807'or om du behöver en till, 125:-/styck
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det räcker. Jag har 8 styck GU50 (en rejäl PP-stärkare med 4 rör i varje???). Jag har 12 styck 6R36S (EL500) - vad gör man med sådana????
Och så har jag en drös 16-18styck 12B4A - OTL!!!!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Den gröna färgen ser ju ut som den på gamla Bäckström-förstärkare. :)

Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alla stärkare är nickelblanka eller champagnefärgade eller svarta eller i mer sällsynta fall röda. Jag har kört några blå här hemma (blå bilmetallic) men beslöt mig för att köra grönt lite grann - Hammarlack. Härnäst blir det nog gult!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänkte också på Bäckström-förstärkarna. :D

Mycket fina bilder. Man blir ju nästan lite rör(d). (Hur dålig var den på en skala bananer..)

soundbrigade: Var har du hittat nätströmbrytaren? Det var riktigt trevlig! Vad kostade den ungefär?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Brytaren köpte för någon 5:a på Radiomuséet i Göteborg. Där finns en liten handel där man kan fynda. Googla efter radiomuseet och kolla - det finns en komponentlista på interwebben.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Liten rörförstärkare på 6AQ5

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I ett ögonblick av oändlig svensk godhet och längtan att utöva välgörenhet skänkte jag bort de två utgångstrafarna men ångrade mig bums och beställde nya. Samtidigt grävde jag fram en mindre och betydligt bättre anpassad nättrafo och bocka till några plåtar på jobbet till en ny och mer slimmad låda - bara 25 mm hög. Nu var tanken att designa om nätdelen och köra med kisel, ha högre kap-värden och .... nånting annat ... :humm: Åtgärderna borde ge en mer humfri förstärkare.
Dessutom skulle förstärkardelen placeras i framkanten av lådan vilket skulle ge ytterligare fördelar.

Jag kommer inte på mer att skriva så jag slänger upp en rad bilder istället ....

Här är gamla (svarta) chassit mot nya (vita). Det nya är nog mest en prototyp, jag bocker ett nytt nu.
Bild

Alla komponenter utlagda och bakpanelen borrad och klar - trångt!!!! :pray:
Bild

En annan vy
Bild

Tyvärr blir det blandat gul/vitmetall på socklarna
Bild

Bakpanelen, här är det som sagt trångt om saligheten
Bild

Den svarta nättrafon kom sprejlackad svart från Frag Jan Zuerst. Jag ska försöka "blåsa" bort lös lack och speja på ett lager igen om jag nu inte har en transformatorkåpa till den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Liten rörförstärkare på 6AQ5

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är mycket rör just nu på forumet. Det byggs ett och annat och andra har funderingar åt olika rörhåll och jag gräver i mina gömmor i mina gamla trådar för att se om jag lämnade hastigt bleknande spår i form av oavslutade projekt och hittar det här.
Nu är detta inget projekt som har hamnat i högen av "projekt som startade med buller och bång och som sedan hastigt gled in i dimmornas kaj". Tvärtom, det här blev en förstärkare som med jämna mellanrum utgjort en av mina arbetshästar med en reservation - det har använts ganska sällan eftersom det har väsnats - brum.

Igår försvanna brummet, men först lite kort nutidshistoria:
Den svarta nättrafon härstammade från en Heathkitförstärkare och jag råkade få ett anbud på densamme jämt de två utgångstrafar som hörde till (förstärkare med ECL86-PP). Jag sålde trafarna men köpte en ny från http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... group_id=7, en HongKongbaserad affär. Det medföljde ett par standard E-trafar också (2K5/5K), de ska vara till något annat (6SN7-PSE).
Jag fick således bygga om nätdelen från att ha bestått av en spänningsdubblare, Hitskiten gav bara halva spänningen, till en nätdel med helvågslikriktning. Dock kvarstod problemet med brummet. Sedan var det ett problem till. Jag tror det har suttit någt slags styrsystem i lådan med en skrivplint som stuckit ut i någon kant; därvar var underdelen någon cm kortare än överdelen vilket i mitt fall gjorde att strömförande delar blev åtkomliga utifrån.

Chassiproblemen löstes med en ny underdel:

Fronten där det numera finns en skylt med förstärkarens namn - Sterlimatak.
Bild

Bakstycket som nu når förbi nätströmbrytare.
Bild

Brummet blev åtgärdat igår. Den befintliga reglering 47uF + 100uF, byttes mot en ny: 100uF + 470uF. Knäpptyst.
Oljud sprider sig på flera sätt. Glöden är ofta AC-glöd vilket innebär att man släpper in 50Hz lite överallt, sådant begränsas med DC-glöd, AC-glöd där man jordar en mittpunkt, antingen mittuttag på trafon eller sätter två motstånd över transformatoruttagen och jordar mitten. Man kan också hissa upp glödspänningen så den ligger på ungefär samma eller högre potential än katoden. Det senare har andra effekter med. Jag har nöjt mig med tvinnade sladdar till glödtrådarna och lagt kablarna utmed chassit och längs hörn.
Bild

När jag tittar på min gamla tråd finns det lite bilder på och text om ett ganska platt chassi. Jag har sett det i mina samlingar och ofta funderat varför jag iordningställt det. NU har jag förklaringen. Det skulle vara till att bygga en ny STC-förstärkare. STC betyder Super Triode Connection och handlar om en speciell teknik med återkoppling. Det ska sitta ett ECL82 i den förstärkaren och eftersom jag redan haft en hopbyggd borde mycket av (små)komponenterna finnas kvar. Det borde finnas utgångstransformatorer också men det är mindre säkert. Likaså kan det finnas någon nättrafo liggande, annars får jag väl lösa det med. :humm:
Skriv svar