Projekt: Vindsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Highlander
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 juni 2003, 13:34:02

Inlägg av Highlander »

Va du måste skämta!!!

Detta land är ju helt jävla puckat!
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

Foffe , en centrufugalregulator av mekanisk typ som fanns i de gammla telefonernas fingerskivor kunde stå som modell. om du testar en gammal petmoj med att försöka skynda på hastigheten så märker du hur mycket den bromsar. samma typ av regulator fanns i alla mekaniska grejer som skulle hastighetsjusteras så att de inte skenade iväg. biljettmaskiner,kassaapparater ,skrivmaskiner osv. fingersivan justerades med att mummla midsommarkransen när man slog nian, gick det för fort så spände man bromsen osv, det svåra var att alla i omgivningen undrade varför man mummlade. och ville ha en förklaring. :)
Lars A
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 juli 2003, 00:34:36
Ort: Linköping

Ett annat ställe att titta på

Inlägg av Lars A »

är http://www.otherpower.com det finns fiffiga lösningar på hur man får apparaten att vrida ur vind när det blåser tillräckligt eller för mycket.... Länk dit finns även på "Dahlgrens" sida.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Min sida är uppdaterad nu förresten...var kanske på tiden. Gå gärna in och kolla.
http://go.to/vindkraft

Har ni några ideér på hur jag ska förbättra sidan förresten?
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

Det senaste jag har sett om vindkraft är en ny sorts generator som inte behöver växellåda, den sitter direkt på axeln och ger ström vi låga varv. Vet nån hur en sån funkar och hur man kan bygga en sån själv till ett LITET vindkraftverk? 12 v och några A.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Stor diameter på rotorn så att hastigheten blir hög trotts lågt varvtal.

Det är ingen ny grej. jag har för mig att den är nerlagd för länge sen. Det roliga med den var att den genererade högspänning.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

nä, den finns på dom nyaste kraftverken nu.
Har börjat komma såna elmotorer också har jag sett.
Hur då stor rotor? rotor i generatorn menar du? Det förklarar inte det hela.. för så stor kan den inte va så att det kompenserar en vanlig uppväxling.. då skulle den ju få vara JÄTTEstor...
Har sett bilder på generatorn.. och den är uppbyggd på ett helt annat sätt, men jag vet inte riktigt hur.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det är den inte.
Man får ha tätt mellan polerna.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

Var kan man se en ritning?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Sidan otherpower.com som det pratades om ovan har nog en sån ritning. dom brukar bygga sina generatorar själva...
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

ok, tack för länken!
Har någon här tillverkat en sån? hittade ingen riktigt bra bild på hur det ska va gjort, men jag har inte tittat genom allt än.
Bra om man slipper uppväxling, inte mycket som slits då ju.
Skriv svar