Projekt: Vindsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Foffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2003, 08:32:01
Ort: Bärke
Kontakt:

Projekt: Vindsnurra

Inlägg av Foffe »

Hej!
Tänkte berätta lite om mitt nästa projekt, mest för att jag tycker att det är ett intressant projekt samt att jag vill gärna ha era idee'r angående detta.
Jag har tänkt mej att bygga en liten vindsnurra till husvagnen för att kunna ladda upp dess bilbatteri, målet är en laddningström på ca 2 Ampere.

Propellern kommer att bli 80cm i diameter och ha 2st blad. Bladen ska ha en 15 graders vinkel längst in mot roten (ej som bilden alltså) och ha endast 4 graders vinkel i baldspetsen. Det kommer alltså att bli en sk "twist". I och med detta kommer propellern att snurra med en högre hastighet än vindhastigheten. Om man har en stor vinkel nära roten kommer den snurra saktare än om man skulle ha en liten vinkel, men den kommer att starta vid en lägre vindhastighet. 15 grader anser jag som en förhållandevis stor vinkel. På baksidan kommer bladen att ha en utformning som en flygplansvinge. Jag kommer att tillverka denna själv med hjälp av sågar och stämjärn.

Bild

Som generator kommer jag ha en liten motor tillhörande en 24V saftblandare. Den har permanentmagneter, bra för att slippa magneitiseringsström. Skulle hellre vilja ha en stegmotor som enligt uppgift ska vara bra för dessa applikationer. (hör av er om ni har en liggande.:)) Kommer att koppla på den på rotoraxeln med rem + skivor, detta kan bli ett problem då den inte kommer att kunna bromsa snurran när det blåser hårt och strömmen ökar, det kommer nog att börja slira...

Sen gäller det ju att få ut rätt spänning och rätt ström... Eftersom det kommer att blåsa olika hårt så kommer spänningen utifrån generator att variera, hade då tänkt mej en Step-up regulator för att få ut rätt spänning.
LM2577:

Bild

Med denna kommer jag att få ut den spänning som jag vill ha, frågan är om även en strömbegränsning behövs..?

Det kommer nog att bli många svordomar innan detta projekt blir "klart", tänkte köra med principen "Trial and Error" friskt. 8)

Vad tror ni om detta, kommer detta att funka? :)
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Re: Projekt: Vindsnurra

Inlägg av HenkeW »

Kan funka, men jag anser nog att detta vore lämpligare på en båt. På en husvagn är nog laddning medelst solcell att föredra. Tar mindre plats och är driftsäkert.

Men om jag förstår rätt så är det inte det du är ute efter, du vill få ett projekt att funka, det är kul.

Strömbegränsning kan vara att föredra, eller?

Och du, varför inte ta en generator från en bil?
Användarvisningsbild
Foffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2003, 08:32:01
Ort: Bärke
Kontakt:

Inlägg av Foffe »

Solceller skulle vara väldigt bra och praktiskt, men inte särskilt kul. Poängen är ju att bygga någonting själv och jag gillar vindsnurror skarpt. :)

Bilgeneratorer är växelströmsgeneratorer, växelströmmen likriktas i en laddningskrets. Problemet är att de vill ha en magnitiseringström på uppskattningsvis 0.5 Ampere som jag anser vara rena försluster. De är bra att reglera spännningen och strömmen med, men förlusterna blir relativt stora när jag bara är ute efter 20-30 watt.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Tjena, håller också på lite smått med vindkraft. Du kan kolla på min hemsida om du vill.

http://go.to/vindkraft
Användarvisningsbild
Foffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2003, 08:32:01
Ort: Bärke
Kontakt:

Inlägg av Foffe »

Japps, har varit en flitig besökare på den hemsidan. Antar att det var dej jag mailade för ett tag sedan. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Du jag har funderat lite på det här med att det inte går att bromsa bladen när det blåser hårt.
Skulle man inte kunna göra en enkel slirkoppling av nått slag.
Vill du att den ska stängas av helt eller att den bara inte ska snurra så förbannat fort? Eller att "laddningen" inte ska bli så stor när det går undan?
Användarvisningsbild
Foffe
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 maj 2003, 08:32:01
Ort: Bärke
Kontakt:

Inlägg av Foffe »

Det är bra frågor du ställer GeekJoan. Samma frågor har virvlat runt i min skalle flera gånger. :)

Om man antar att man har en stor snurra med en ordentlig generator på axeln så kommer ju att generatorn att bromsa hastigheten på vinsnurran när det börjar gå ström, detta är viktigt på stora snurror så de inte börjar snurra för fort när det blåser hårt. I mitt fall kommer inte min lilla generator kunna bromsa snurran, jag kommer därför ha stenkoll på den när jag testar den för första gången. Men å andra sidan kommer nog strömmen att begränsa generatorns varvtal, alltså om man monterar remmen halvlöst så kommer det att slira istället som du säger och det kan ju vara bra för att begränsa laddningsströmmen till batteriet.

Troligtvis måste jag trots det begränsa strömmen när batteriet är fulladdat (eller som du säger, stänga av laddningskretsen helt), det är inte bra att mata in en massa energi i ett redan fullmatat batteri.

Vad som kommer bli det största problemet återstår att se, jag har inga ambitioner att lyckas till 100% första gången jag bygger en sådan här mackapär. :)

Btw, tack för ett suveränt forum, tycker att forumet har fått en flygande start med många inlägg och kunniga medlemmar. :!:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det finns ju riktiga laddningskretsar på elfa och andra ställen. De ställer in strömmen själv efter vad som behövs. De underhållsladdar och liknande.

Kolla på kretsen UC3906 på elfa. Den ska jag använda till mitt robotbygge. Den ska dra väldigt lite ström vad jag förstått och är väldigt smidig. Jag är inte klar med den och vet inte hur bra den funkar men hoppas såklart på bra resultat.

Annars häftigt bygge. Lägg upp info och bilder på arbetet sen. Om det är lätt att bygga skulle vara bra att veta utifall man behöver det i framtiden.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Jag har nägra förslag. hade det inte varit coolt om man kunnat vrida bladens vinkel? så att när det blåser mycket, så har du lägre vinkel än när det blåser lite eller nått? isf kanske man kan få jämnare ström, och göra en propeller som utnytjar vinden optimalt.

Så om du trycker in en axel i vingprofilerna, ca 1/4 från framkanten (centrat för lyftkraften finns där nån stans) och fäster en hävarm, så skulle man kunna styra vinkeln på bladet med hjälp av ett servo t.ex

Se det som en flygplansvinge. I låga hastigheter, vill man ha en annnan infalsvinkel mot vinden, för att få mer lyftkraft (därav använder man sig av klaffar, för att förlänga cordan och välvningen på vingen.)

jag tror man får optimera propellern för att få så bra verkningsgrad som möjligt på ditt lilla vindkraftverk.

du hade även kunnat testa lägga på sk winglets på din propeller. :wink: det är när vingen går upp lite, på slutet för att förhindra luftvandringar från ena sidan av vingen till den andra.

sen kanske det är effektivare att använda sig av flera smala och långa vingar istället för 2 st rätt breda och tjocka. Segelflygplan har långa och smala vingar för att få så bra glidtal som möjligt. Om jag inte minns helt galet så är det vingspannet^2/medel cordan (codra = bredden på vingen, från framkant till bakkant). Ju högre glidtal, desto bättre utnytjar man vingens lyftkraft.

Om man har flera blad, kanske man kan testa med att ha olika profil och vinkel för att utnytja alla möjliga vindhastigheter (om man nu inte har vridbara blad)

Jäjä.. det var bara lite tankar jag hade.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Helt riktigt så är en möjlighet att vinkla bladen att föredra av flera skäl men blir kanske för besvärligt att fixa i det första försöket? Det svåraste problemet blir nog att få kraftverket att hålla ihop om det börjar blåsa riktigt hårt. Att försöka ta hand om all energi när det börjar storma är i praktiken omöjligt om man inte har överdimensionerat allt något rent för xxxxxxx.
Vinden energi ökar faktiskt med kuben av vindhastigheten :!: Att försöka bränna bort en effekt som kanske är 1000 ggr högre än den du normalt tänker ta hand om kräver orimligt kraftiga prylar. Släpper man bara verket utan belastning snurrar det nog på tills bladen lossnar.
I gamla enkla vindkraftverk som försörjde radioapparater och några lampor i stugor gjorde man ofta så de tippade uppåt när vinden blev för stark. En enkel fjäderbelastad mekanism (eller motvikt) som sköter sig själv.
Man har visat att antalet blad har sitt optimum runt två eller tre st.

Har du funderat på en Savoniusrotor (reklamsnurra) eller ännu hellre en Darrieusrotor (typ bågrotor). Man slipper problemet med att rikta in verket mot vinden och avslitna ledningar när det snurrat runt för många varv. Dessutom tycker jag personligen att en bågrotor ser mycket häftigare ut än den "gamla vanliga" propellern :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vad är en bågrotor? har du någon bild eller länk kanske?

/Johan
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

strombom skrev:vad är en bågrotor? har du någon bild eller länk kanske?

/Johan
Hittade de här två bilderna:
http://www.ifb.uni-stuttgart.de/~doerner/darrieus.gif
http://www.ifb.uni-stuttgart.de/~doerner/darrieu3.jpg

I den sista bilden har de lagt till två Savoniusrotorer för att hjälpa igång bågrotorn eftersom den har mycket lågt startmoment. Den har flera kul egenskaper, men det hör nog till ett annat forum :)
Highlander
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 juni 2003, 13:34:02

Inlägg av Highlander »

angående hastihets skydd borde det inte va lättast att ha en varvtalsmätare på axeln och när den larmar för för hög hastighet så drar den ett servo som i sin tur viker hela armen till fenan. På så sett kommer ju bladen att vridas ur vind!!!

Om man vill kan man ju göra den så att den vrider lite i taget tills den intar rätt varvtal.
Highlander
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 juni 2003, 13:34:02

Inlägg av Highlander »

jag undrar detta!!!

Går det att få ekonomi på ett vindkraftverk??
I så fall hur mycket kan det röra sig om?

Och om man har ett hus nära havet på västkusten. Hur stor snurra borde man ha och vilken typ av tillvaratagning lämpar sig bäst ocm man bor i en normalstor villa??
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Eftersom det i så fall skulle handla om regelrätt energiproduktion så måste man betala energiskatt i det här underbara landet vi bor i, så lönsamheten kan ifrågasättas.
Skriv svar