Tidtagning - 201, 402 Meter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du behöver modulera signalen för ir-dioden till 38khz.

Det gör du smidigast med en 555-timer.
Det finns en ritning i ngn utav avdelningarna här på forumet.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Inlägg av PatrikB »

Tackar! Verkar väldigt simpelt.

Hur fungerar egentligen detekteringen ? Alltså hur representeras 1 och 0 i överföringen ?

Om man t.ex vill skicka 0101.

Kommer det se ut så här då: 38kHz - 0 - 38kHz - 0 ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Frågan är om den tolkar en kontinuerlig 38kHz som montinuerlig etta. Enligt databladet ska det vara växlande signal.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Om man lyser på en Ir-mottagare med 38khz konstant så blir det inte en etta eller nolla på vissa konstant, den måste växla som danei säger. Vi hade lite klödd med det till våra sensorer på roboten innan vi fattade hur det låg till.

Om man vill skicka t.ex seriell data med ir så kopplar man 38khz pulsen och data signalen till en "AND" brygga. En AND brygga kan man lätt bygga genom att sätta två vanliga transistorer efter varandra.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Inlägg av PatrikB »

Ok, min tanke var nämligen som följande: IR-Dioden sänder 1:a konstant, mottagaren ger då etta ut konstant. Koppla utgången från mottagaren till en ingång på PIC:en och övervaka denna igången hela tiden och se om den växlar.

Som jag fattat det nu då så måste man skicka ett bitmönster, t.ex 101010 och sen se när detta bryts ?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

MulleMeck> Du skrev "på vissa" det är alltså olika mellan olika mottagare?
Måste ju stå ngt om det i databladet.

Bäst resultat får man iaf. om man har en som kan ta emot konstant belysning och läsa detta som en konstant 1:a.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

På de moduler jag har så är utgången normalt hög och blir låg när man börjar lysa på den med 38khz ljus, sen går den hög igen även om man fortsätter lysa.

Som jag förstod av danei så menade han att datautgången var normalt låg och blev sen hög vid ljus...

detta står det om i databladet för de olika modulerna..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

efter som du ville ha en upplösning på 1ms så kan ju ju skicka 1010101 med en frekvens av 1kHz. Borde ju bli perfekt.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Inlägg av PatrikB »

Borde väl annars gå att göra en IR-mottagare själv med en IR - fotodiod/fototransistor ? De reagerar ju direkt på IR-Ljus och finns med dagsljusfilter så man slipper störningar. Man behöver ju inte bry sig om modulering då heller. Problemet är att jag inte är så vidare analog av mig. .
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

problemet är ju att det finns Ir-ljus i vanligt dagsljus som kan störa fototransistorn även om där är ett dagsljusfilter har jag för mej iaf...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det blir för störningskänsligt om du inte har någon modulation.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Inlägg av PatrikB »

Ok. .

Så för att bygga en sensor kommer följande behövas:

IR - Diod
IR - Mottagare
Mikrokontroller för att modulera IR-Dioden samt generera och detektera bitmönstret och där efter skicka vidare en 1 eller 0 beroende på om länken är bruten.

Känns nästan som det är dags att starta en ny tråd för bara sensorerna, tar fokus från den verkliga uppgiften.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

När vägverket räknar hur många bilar som passerar en vägsträcka per dygn använder de en slang sträckt över vägen.

I änden av slangen sitter en trycksensor.

Detta borde vara enkelt att åstadkomma.

Som trycksensor har man ett membran, på membranet sitter en liten plastbit som bryter strålen i en läsgaffel när membranet putar ut.

Edit:
Borde inte vara så svårt att modifiera en vakuumklocka från en bil.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om man är inne på en sådan lösning så finns det mycket smidigare metoder än slangar o tryck.

Vet att det finns "trycklister" den ser ut som en plastlist 2mm tjock som börjar leda när man utsätter den för tryck.

Frågan är bara vart man kan få tag på den.
Den är iaf. lösmeter och man löder enkelt kabeln på koppar ledarna i listen.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Undrans vad som händer med slangen om ett däck som är på den råkar spinna loss? Risken är nog överhängande att den slutar att vara lufttät (eller existera överhuvudtaget) på den delen där däcket var.
Skriv svar