Temperatur logger - dubbel sidigt kretskort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Någon hundralapp är ingenting! Kan det stämma med allt?

Mennar alltså så den är plug and play, programerad pic iaf.

Igentligen är det bara PIC:en och kretskortet som är det svåra, sen om det ska vara något program till datorn.

Mitt digitalteknikskunnade sträcker sig sig ca till att knappa på ett tangentbord.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

danei skrev:Det ser ut som att de är lödda i den övre sockeln.
Ja Ja... i den övre sockeln är dem fastlödda... men inte socklarna i varandra så att säga... litet missförstånd... tanken är helt enkelt att man sätter en kabel med en hon sockel på ena sidan och en han sockel på andra sidan så sitter sensorn med sin sockel i hon sockeln och han sockeln på kabeln går i hon sockeln på kortet...

zeus>>Tja... det är ju inte några excotiska komponenter och programmet i PICen har jag skrivit med PICBasic så det är inte avancerat det heller... tja... uppskattning av värdet för materialet:
Kretskort = 50 - 100kr
Komponenter:
PIC16F84A 1st (Programmerad) = 60kr
Motstånd 5st = 25kr
Resonator 1st = 10kr
D-Sub 9 pols (Comporten) = 20kr
Spänningsregulator = 12kr
Omkostnader för etspulver etc = 30kr
Sladd = 30kr
[EDIT] Glömde sensorerna... 66kr/st hos ELFA, går ju dock att beställa som samples...

Tja... vad hamnar det på mellan 240 - 290kr exklusive arbete som inte är så speciellt mkt... mellan 3 - 6 h... (Tillverkning av kort, dittlödning av grejorna, testning), programmvaran jag gör nu skriver jag till Linux... Win32 programmering är inte riktigt min grej samt att jag aldrig skulle våga ha det som server... skulle dock kunna fixa ett program som tar emot i Win32 miljö etc... skulle dock göra så att priset höjs väsentligt... utveckling av programvaran till Linux gör jag ju ändå :)

Så mellan 250 - 500kr (+ eventuell kostnad för sensorerna om man inte beställer dem som samples och sätter ditt själv) för ett Plug And Play Temperatur kort alá rickeboy...
Går ju även att göra efter speciella önskemål också :wink:
Om man får försig att göra ngt att "sälja" så kommer dock +, -, GND, data, DTR etc vara markerat på kortet... ångrar att jag inte gjorde det på mitt...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

5Kr styck för resistorerna lät häftigt. Jag rekomenderar ett köp av ett kitt på ex. www.kjell.com 75kr för 500 rsistorer tror jag det var.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Mmm... ligger väl ngt i att det är ganska högt räknat... hmm... kanske 15kr istället för 25kr då... blir ändå inte ngn direkt skillnad i slut pris...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag menade inte att påpeka att du hadde satt ett för högt pris för ev försäljning. Det var ett tipps för att sänka dina byggkostnader. Och även andra för den delen.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det är väl upp till rickeboy att sätta dom priserna han vill ?
Kjell.com måste du handla för 300 kronor, sen frakt och postförskott.
Tempgivare 66 kr, där missade rickeboy moms och ev. frakt.
En programmerad PIC 60 spänn, ett bra pris, det kostar den utan moms på Elfa.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

danei skrev:Jag menade inte att påpeka att du hadde satt ett för högt pris för ev försäljning.
Vill bara påpeka att det finns en negation i meningen.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

danei>> Det är lugnt... Tack för tipset :)

Hmm... tänkte inte på moms och frakt nej... främst för att DS1820:orna jag använder är Samples från Maxim... tror t o m att PICen är ett sample från Microchip... det är jag dock inte 100% på...

Och visst man kanske har satt lite får lågt för att egentligen kunna få lite förkänst på att men det är ju inte utan anledning jag lätt priset ligga mellan 250 - 500 kr...

Kul att ni "följer" projektet också :)
Måste jag se till att hålla igång för att få det "klart" också :D

//Rille
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Men PIC:en, programerar du den själv? Hur gör man det? Är det svårt?

Och hur svårt var det att etsa dubbelsidigt?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

rickeboy skrev:
cykze skrev:Senare skrev jag om det i C istället för att snabba upp det lite (fortfarande med GD och MySQL).
Hmm... okaj... kollade på din sida... är mäkta imponerad kan jag tala om :D, Jag kommer dock inte använda MySQL blir nog vanliga filer att spara att i... funderar på att ha en för varje månad... hur använder du GD tillsammans med C? Du vill inte dela med dig av koden? :)
Som du själv sa går det ju snabbar med C... hade varit ganska smidigt också för den delen... avlasta servern också... osv...
GD fungerar exakt lika dant i C som i PHP.

Tog mitt lilla program, strippade ner det kraftigt och ändrade lite.

Kod: Markera allt

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>
#include <math.h>
#include <time.h>

#include <gd.h>


#define FONT_Y  "/usr/share/fonts/truetype/verdana.ttf"
#define FONT_X  FONT_Y

gdImagePtr im;

int main(int argc, char *argv[])
{
    int im_x, im_y;
    int Y_len, Y_start, X_len;

    int white, grey, black, red, dashedline;

    FILE *pngOut;

    im = gdImageCreate(im_x, im_y);

    white = gdImageColorAllocate(im, 0xff, 0xff, 0xff); /* background */
    grey = gdImageColorAllocate(im, 0xd7, 0xd7, 0xd7);
    black = gdImageColorAllocate(im, 0, 0, 0);
    red = gdImageColorAllocate(im, 0xff, 0x0, 0x0);
    dashedline = gdImageColorAllocate(im, 0xb7, 0xb9, 0xd3);

    /* Y-axle */
    gdImageLine(im,40,10,40,10+Y_len,black);

    /* X-axle */
    gdImageLine(im,40,Y_start,40+X_len,Y_start,black);

    /* copyright Per Jonsson */
    gdImageStringFT(im,NULL,dashedline,FONT_X,6,0,0,im_y-2,"(c) Per Jonsson 2002-2004, xxxxxxxxxxxxxx");

    gdImagePng(im, stdout);
    fclose(pngOut);

    gdImageDestroy(im);

    return 0;
}
gcc -Wall gd.c -o gd -lgd -lpng -lfreetype -lm -lz


Programmet går att kompilera men inte att köra eftersom värden för variablerna fattas. Annars finns det färdiga diagramlösningar på internet att hämta.

(Måste bara säga att det var ett väldigt fint kretskort du fick till.)
Burken står på 24/7... hmm... tja... varför en PIC... hmm... känns lite "varför inte" :wink: Jo visst man kan ju köra direkt på serieporten men då måste man ju skriva den mjukvaran också... känns som om det blir mer jobb... krångligare att hantera... tycker iaf jag... lättare att bara skifta DTR och veta att man har 2 värden som ligger i in bufferten :) Har många PICs liggandes och så är det lättare att bygga ut också... kan ju koppla in allt som PICen kan kommunicera med och mer... finns ju i stort sett inga gränser...

Men som sagt jag kommer nog köra med vanliga filer istället för databas... främst för att det är smidigt att skoja med filer... blir lite mer jobb att få det att funka bra dock... en massa öppnande, stängande, samt avgörande vilken fil som ska öppnas... jag är ingen Gud på MySQL + PHP och förstår knappt MySQL + C/C++ (dvs jag har lite förståelse problem med MySQL helt enkelt :roll: )vilket gör att jag hellre jobbar med filer... detta är tänkt att vara ett lite mindre projekt som inte ska sträcka sig över mer än 1 - 2 veckor typ... det finns alltid möjligheter att bygga ut att ju...
Skulle tipsa dig att lära dig PHP och MySQL ordentligt. Personligen har jag haft en väldig nytta av PHP och MySQL. Både för webben och för vanliga skript på datorn.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

zeus skrev:Någon hundralapp är ingenting! Kan det stämma med allt?

Mennar alltså så den är plug and play, programerad pic iaf.

Igentligen är det bara PIC:en och kretskortet som är det svåra, sen om det ska vara något program till datorn.

Mitt digitalteknikskunnade sträcker sig sig ca till att knappa på ett tangentbord.
Jag vill absolut inte klanka ner på rickeboys lösning. Planerar själv att koppla in en DS18S20 till AVR:en så fort jag har fått lite delar och tid.

Men jag kan verkligen rekommendera att du kopplar sensorn direkt till serieporten på datorn. Det blir mycket enklare. Här finns en liten guide med schema hur man gör: http://www.servern.nu/knuts/temp.html
Jag har kört med den metoden i två år och det fungerar perfekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Tack, roligt skrivet var det iaf.

Får se om det bli något bygge. Måste ha programvara för XP eller server 2003.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tycker inte jag har några jätte problem med PHP... det är snarare hela databas ideerna som gör det klurigt för mig... lyckas inte tänka i dem banorna riktigt... det kommer... jag har inte så brottom...

Det med C och GD verkar MKT bra... frågan om man ska göra att i PHP eller C först eller snarare om man bara ska göra att i C... hmm... fårse imorrn... lutar åt C...

Åter till varför jag använde en PIC :wink::
som sagt jag hade alla delar hemma...
Jag har också kollat på den sidan med å bara koppla det till COM porten så, har dock inte alla komponenter hemma... personligen tycker jag det förstör halva nöjet dessutom, visst kan man skriva programmet som hanterar det också men det är tycker iaf jag är några gånger klurigare än å bara ta emot seriell data då du vet att den finns i bufferten :) Har en känsla av att min lösning kommer funka några år den också :wink: ser ingen anledning att lägga ner mer tid på hårdvaran så mkt enklare vet jag inte... har väl med "nöjet" å göra igen, smaken är som baken ser detta mer som en utmaning... nu är det dock mjukvara som gäller :)
[EDIT]Hmm... smidig som man är konstaterar jag att det mer va riktat för zues... jaja...

zeus>> PIC:en programmerar jag själv med en programmerare :wink: Det är inte så speciellt svårt om man "fuskar" som jag genom PICBasic t ex... är inte jätte klurigt med assembler heller om man nu har tiden att felsöka i att...
Det var förvånansvärt LÄTT att "skapa" dubbel sidigt kort... det som man får tänka ut hur man ska lösa är ju själva inpassningen... dvs så man t ex håller sig till ett hörn att passa in sig på (så gjorde jag) annars kan hålen hamna lite vart dem vill... det är det som är det svåra framkallning och etsning sköter sig själva så länge du rör runt lite :)

Mindre uppsatser man skriver ju :)

//Rille
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jo, att det finns programerar för hemmabruk, det viste jag, men hur dyra eller komplicerade de var, så att det var vanlig med hemma hade jag ingen anning om.

Typ så jag tänkte om dubbelsidigt, att göra enkelsida är en enkel match. Men just nu är jag lite inne på classes penna man målar med, så ingen fotoresist just nu.

Känns som att JAG skriver en miljon inlägg i din tråd, hoppas det inte skadar, vill bara lära mig så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det är nog vanligare med hemmabyggda programmerare än inte...
Skippa pennorna... kör med fotoresist, OH-"papper", laserskrivare, samt Eagle eller liknande PCB-CAD program...

Oberoende hur mkt jag hatar denna mening så är den faktiskt ganska sann: "Om man inte frågar får man heller inte ngt veta" (innan Google fanns antar jag dock... eller forum som detta :) )
//Rille
Skriv svar