Har under hösten suttit här och varit lite sur över att jag inte kan kolla temperaturen ute och till en början var väl lösningen att köpa en vanlig digital termometer. Men så kom jag fram till att det är ju lite fegt, i alla fall om man är medlem i elektronikforumet, så nu har jag börjat planera på ett nytt projekt som förövrigt växer och växer för varje dag (vill ju ha den perfekta termometern ). Ska berätta lite kortfattat hur jag har tänkt mig.
Jag blev inspirerad av den här grymt snygga termometern som B1n4ry här på forumet har byggt. Jag tänkte att man borde kunna utveckla idén lite och använda sig av fräsning så att man kan visa en skala och även lite figurer. Det kräver mycket färre lysdioder och förhoppningvis ska resultatet bli någorlunda bra.
Delar av materialet:
Genomskinligt plexiglas
Mörkt plexiglas
Träram
ca 30-60 lysdioder
ATMEGA 88/ATTiny2313
DS18B20
Storlek:
Är ej bestämd men jag siktar på ca 300*100*60mm
Metod (Design):
Jag sätter en lysdiodrad bakom en mörk plexiglasskiva, vet inte riktigt antalet lysdioder men antingen 30st (ca 2°C/LED) eller 60st (ca 1°C/LED). Dessa lyser "rakt ut" och visar temperaturen. Framför denna plexiskiva sätter jag en genomskinlig skiva som då ska presentera skala och andra små figurer. Genom att sätta några lysdioder på strategiskt valda platser i sidan så ska nog dessa kunna lysa upp ganska bra utan problem. Denna skiva ska vara så smal som möjligt så det kommer nog bli 2mm tjockt. Runt allt det här tänkte jag mig nån snygg träram.
Det är en sak jag har svårt att bestämma mig för, vilken sorts lysdioder jag ska ha. Jag funderar på antingen vanliga 3mm eller ytmonterade. Ytmonterade är ju grymt svåra att hantera och det finns väl inget annat val än att ha kretskort bakom och löda dit alla LEDs, men de är mycket mindre och jag tror de ger en snyggare visning av temperaturen. 3mm är ganska lätta eftersom jag kan limma fast dom i plexit och sen vika benen, precis som jag gjorde i LED-matrisen jag bygge förut. Däremot är de nog inte lika snygga. Har ni nå förslag på vad jag ska välja?
Metod (Elektronik):
För att läsa av temperaturen har jag tänkt mig två st DS18B20, en som ska sitta inne och en ute. Funderar på att sätta en extra kontakt där jag kan koppla in en till om jag vill. Eftersom det är 1-wire så spelar det ju ingen roll. Det kan ju vara så att man vill mäta temperaturen inne nån annanstans än där termometern står.
Såklart ska det vara ett par knappar så att man kan välja inne/ute och max/min. Dessutom ska man kunna ställa in styrkan på lysdioderna.
Nu kommer den listiga biten. Jag & flickvännen bor i ett studentrum på 19m² så termometern sitter i "sovrummet". Därför vill vi att den inte ska vara tänd t.ex. när vi sover. Då tänkte jag sätta in ett LDR-motstånd för att känna av ljuset i rummet, om det är helt mörkt i rummet så ska även termometern vara släckt. Den kommer då även vara släckt när man inte är hemma (på kväll och natt alltså). Det blir en del laborerande med detta men det lär funka.
För att styra lysdioderna har jag tänkt mig en vanlig matris. Om jag kör på ca 30 lysdioder så räcker det med pinnarna på AVRen, då behövs bara några transistorer, men om jag kör på ca 60 lysdioder så kommer jag nog behöva en räknare. Valet av µC beror därför på antalet lysdioder.
Eftersom jag är lite av en "loggmänniska", det vill säga att jag är intresserad av onödiga data, så kommer jag sätta in ett minne som loggar temperaturen hela tiden. Därmed kan jag koppla in en dator och läsa av alla värden. Jag funderar lite på att sätta in ett SD-minne men jag tror det blir lättare med att sätta en COM-portskontakt istället.
Kostnaden för projektet har jag uppskattat till ca 300 spänn om jag inte har räknat helt fel. Det beror främst på hur dyrt plexiglaset blir.
Så, nu har jag nog berättat mer än tillräckligt. Är det nåt ni undrar över så är det bara att fråga. Nu är det bara att hoppas att det här projektet blir av. Har tenta nu på fredag men sen är det 4 veckors lov och hemma har jag möjlighet till lite mer verktyg. Ska försöka få upp så mycket bilder som möjligt och schema ska kanske gå att ordna under veckan.
Här är en liten 3D-bild jag plockade ihop. Orkade inte lägga så mycket tid på den så det är inte precis som jag har tänkt mig.

Nu ska jag ut på lysdiodjakt!
//Simon