LED Termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

LED Termometer

Inlägg av EagleSpirit »

Eftersom jag råkade lägga upp projektråden efter forumets backup så försvann den för några dagar sen. När det inte hände nåt på några dagar efter backuppen trodde jag att allt var klart men så var ju inte fallet. Som tur är hade jag sparat den i ett dokument. Slänger upp samma info som förra gången och lägger sen in uppdateringar efter det.

Har under hösten suttit här och varit lite sur över att jag inte kan kolla temperaturen ute och till en början var väl lösningen att köpa en vanlig digital termometer. Men så kom jag fram till att det är ju lite fegt, i alla fall om man är medlem i elektronikforumet, så nu har jag börjat planera på ett nytt projekt som förövrigt växer och växer för varje dag (vill ju ha den perfekta termometern ). Ska berätta lite kortfattat hur jag har tänkt mig.

Jag blev inspirerad av den här grymt snygga termometern som B1n4ry här på forumet har byggt. Jag tänkte att man borde kunna utveckla idén lite och använda sig av fräsning så att man kan visa en skala och även lite figurer. Det kräver mycket färre lysdioder och förhoppningvis ska resultatet bli någorlunda bra.

Delar av materialet:
Genomskinligt plexiglas
Mörkt plexiglas
Träram
ca 30-60 lysdioder
ATMEGA 88/ATTiny2313
DS18B20

Storlek:
Är ej bestämd men jag siktar på ca 300*100*60mm

Metod (Design):
Jag sätter en lysdiodrad bakom en mörk plexiglasskiva, vet inte riktigt antalet lysdioder men antingen 30st (ca 2°C/LED) eller 60st (ca 1°C/LED). Dessa lyser "rakt ut" och visar temperaturen. Framför denna plexiskiva sätter jag en genomskinlig skiva som då ska presentera skala och andra små figurer. Genom att sätta några lysdioder på strategiskt valda platser i sidan så ska nog dessa kunna lysa upp ganska bra utan problem. Denna skiva ska vara så smal som möjligt så det kommer nog bli 2mm tjockt. Runt allt det här tänkte jag mig nån snygg träram.

Det är en sak jag har svårt att bestämma mig för, vilken sorts lysdioder jag ska ha. Jag funderar på antingen vanliga 3mm eller ytmonterade. Ytmonterade är ju grymt svåra att hantera och det finns väl inget annat val än att ha kretskort bakom och löda dit alla LEDs, men de är mycket mindre och jag tror de ger en snyggare visning av temperaturen. 3mm är ganska lätta eftersom jag kan limma fast dom i plexit och sen vika benen, precis som jag gjorde i LED-matrisen jag bygge förut. Däremot är de nog inte lika snygga. Har ni nå förslag på vad jag ska välja?

Metod (Elektronik):
För att läsa av temperaturen har jag tänkt mig två st DS18B20, en som ska sitta inne och en ute. Funderar på att sätta en extra kontakt där jag kan koppla in en till om jag vill. Eftersom det är 1-wire så spelar det ju ingen roll. Det kan ju vara så att man vill mäta temperaturen inne nån annanstans än där termometern står.
Såklart ska det vara ett par knappar så att man kan välja inne/ute och max/min. Dessutom ska man kunna ställa in styrkan på lysdioderna.
Nu kommer den listiga biten. Jag & flickvännen bor i ett studentrum på 19m² så termometern sitter i "sovrummet". Därför vill vi att den inte ska vara tänd t.ex. när vi sover. Då tänkte jag sätta in ett LDR-motstånd för att känna av ljuset i rummet, om det är helt mörkt i rummet så ska även termometern vara släckt. Den kommer då även vara släckt när man inte är hemma (på kväll och natt alltså). Det blir en del laborerande med detta men det lär funka.

För att styra lysdioderna har jag tänkt mig en vanlig matris. Om jag kör på ca 30 lysdioder så räcker det med pinnarna på AVRen, då behövs bara några transistorer, men om jag kör på ca 60 lysdioder så kommer jag nog behöva en räknare. Valet av µC beror därför på antalet lysdioder.

Eftersom jag är lite av en "loggmänniska", det vill säga att jag är intresserad av onödiga data, så kommer jag sätta in ett minne som loggar temperaturen hela tiden. Därmed kan jag koppla in en dator och läsa av alla värden. Jag funderar lite på att sätta in ett SD-minne men jag tror det blir lättare med att sätta en COM-portskontakt istället.

Kostnaden för projektet har jag uppskattat till ca 300 spänn om jag inte har räknat helt fel. Det beror främst på hur dyrt plexiglaset blir.

Så, nu har jag nog berättat mer än tillräckligt. Är det nåt ni undrar över så är det bara att fråga. Nu är det bara att hoppas att det här projektet blir av. Har tenta nu på fredag men sen är det 4 veckors lov och hemma har jag möjlighet till lite mer verktyg. Ska försöka få upp så mycket bilder som möjligt och schema ska kanske gå att ordna under veckan.

Här är en liten 3D-bild jag plockade ihop. Orkade inte lägga så mycket tid på den så det är inte precis som jag har tänkt mig.

Bild

Nu ska jag ut på lysdiodjakt!

//Simon
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Nu har jag fixat lite mer på det här projektet men har inte hunnit bygga nåt än tyvärr. Jag har kollat lite på ett annat projekt som jag kanske lägger upp på forumet senare, om det blir nåt av det :oops:

Har under tiden tråden varit borta hunnit beställa och få hem en massa lysdioder från Kina. Har ännu inte bestämt mig om jag ska ha ytmonterat eller 3mm så nu har jag 50st av varje sort att välja på. Lysdioder har man ändå alltid nytta av tänkte jag :) På den sista bilden ser ni de olika "resultaten". Styrkan på lysdioderna har jag ställt ner på mycket svagt för att de inte ska blända när man tittar rakt in i dom. Kanske t.o.m. får rugga upp ytan lite för att få ännu "diffusare" utseende. Som det ser ut nu lutar det mot de ytmonterade eftersom de ger en snyggare form på punkterna och så kan hela termometern bli mindre.

Har pillat lite på ett schema men det är inte riktigt färdigt. Jag delar upp det i array som är 7*10 och styr direkt (genom transistorer) från AVRen. Jag har dessutom bestämt mig för att köra ATmega 8 eftersom jag redan har några hemma. Har ni några tips och idéer?

Bild

Funderingar jag har är:

- Behövs MAX232? Har sett nånstans där man använt transistorer istället för att invertera signalen. 5V brukar väl räcka för att ge tillräckligt starka signaler till datorn? Eller är det en fullösning som man ska undvika?

- Knapparna har jag tänkt koppla som ett RR-nät eftersom jag inte har så många I/O-portar kvar. Är det rätt kopplat sådär? Finns det enklare lösning?

- Hela lysdiodnätet, är det rätt uppkopplat? Finns det någon smidigare metod att styra allt på? Jag läste nånstans att nyare AVR-kretsar är gjorda för lite högre strömmar. Finns det möjlighet att skippa transistorerna på "raderna"?

Jag har också köpt plexiglas, eller ja, snarare fick plexiglas för ett tag sen. En mörk och en genomskinlig platta som båda är 3mm. Jag valde ett mörkare plexiglas och efter test så tror jag att det blir ganska bra att ha lysdioderna bakom plexit istället för att borra igenom. Här kommer några bilder på plexiglasen och lysdioderna. Jag tycker bilderna återger färgerna relativt bra.

BildBildBild

Nu ska jag kolla lite mer på hela konstruktionen och se om jag kan få fram nå resultat. Har lyckats programmera AVRen och mjukvarudelen kommer senare. Har inte bestämt kretskorttyp än men ska försöka ordna ett riktigt kretskort.

//Simon
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det här kommer bli as snyggt känner jag på mig. :whoho:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Coolt idé, man borde sno den och göra något liknande... Har ju lite solceller över för matningen..... ;)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Använd MAX:en till RS232. Det är inte värt besväret att kladda med andra lösningar om det inte är kris och man måste ha det just NU, men inte har något hemma.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... jag hade tänkt fråga varför alla ska pyssla med MAX232 som är så dyr, när DS14C232 är mycket billigare, och är helt pinkompatibel. Men se det gick ju inte. Den kostar nuförtiden 5 spänn mer! Undrar varför... Jag köpt en sån asbilligt förut?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Sedan tror jag nog att när man säger MAX232 så menar man nog en sådan eller motsvarande kompatiblel produkt. Iallafall gör jag det i ett sånt här sammanhang. MAX232 har ju, kanske lite felaktigt, blivit synonymt med dessa kretsar oavsett fabrikat.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hej, nu var det väääldigt länge sen jag skrev i denna tråd (projektet började för ganska precis ett år sedan), men nu efter att projektet har legat på hyllan ett tag har jag satt igång och arbeta igen.

Det har blivit ett par små ändringar schemamässigt. Jag använder nu en 4017 för att styra kolumnerna i matrisen. På detta sätt fick jag många fler portar lediga på AVRen. Jag har uppgraderat till ATmega168 (eftersom jag brände USART porten på två kretsar). Jag har även lagt till två SPI-portar, en för ISP-programmering (kommer dock använda bootloader) och en för att kunna koppla in ett minne för att logga temperaturen.

En fundering... hur bra kommer man kunna hålla tiden med den interna oscillatorn? Jag tänkte inte på att jag skulle behöva hålla reda på klockan men det kan ju vara bra till loggningen.

Det jag har gjort är alltså kretskorten med tonertransfer-metoden och resultatet blev väl sådär men godkänt. Framför LED-kortet kommer det sen sitta en kartongbit och sedan mörkt plexi. Nästa steg är att fixa till temperaturmätningen och "bakgrundsbelysningen".

Här kommer en bild på det som är klart än så länge.
Bild

Jag hoppas på att hinna rapportera lite mer innan ledigheten är slut.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Nu har jag avancerat lite och även fräst ut plexit med "bakgrundsmotivet". Tog kanske ett par timmar med dremeln. Det var inte lika lätt att göra raka och symmetriska saker som att "rita" med dremeln som jag har gjort förut. Här är en del av plexiskivan med de utfrästa siffrorna.

Bild

Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska sätta de 5 lysdioder jag har tillgång till för att lysa upp alla linjer på skivan jämnt och fint. Det är 3mm plexi, tror ni det blir bäst med 3mm lysdiod eller ytmonterat? några förslag på hur jag ska placera dom? Just nu lutar det åt att sätta alla på samma sida men riktade i olika riktningar. Om jag satte ett par på andra sidan blev det ganska ojämnt.

Jag råkade av misstag för ett par dagar sedan även hitta en 1-wire RTC-krets vid namn DS2417 i en av mina sampleslådor. Den skulle passa perfekt för att hålla koll på tiden för loggningsdelen av termometern. Ska kanske testa i helgen och se om jag får igång den.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nice! Riktigt coolt projekt 8)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Okej, nu måste jag säga att det börjar närma sig färdigt. Jag slänger upp en bild på hur det ser ut nu och jag tror faktiskt inte att utsidan kommer att ändras så mycket mer. Nu måste jag fixa till insidan så att styrkortet och ramen sitter ihop och så ska det dit ett par knappar och lite sånt. Men dessa grejjer får vänta ett tag eftersom jag ska ner och åka skidor i en vecka! :)

Bild

Hålet längst upp kommer bli som ett öga där LDR-motståndet ska sitta sen. Får se om det blir bra, annars får jag fixa en ny träbit utan hål.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jävligt snyggt! 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket snyggt! :tumupp:

Färgtoningen mellan rött och blått blev mycket bra.

Bonuspoäng för projekt-presentationen! :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Bygget är otroligt snyggt om man bortser från gravyren som är omöjlig att göra perfekt på frihand. :wink:
Höj ribban ett snäpp & lägg några hundralappar på att få gravyren cnc-fräs så att den blir 100% perfekt. Sen kan du livnära dig på att bygga & sälja såna termometrar på löpande band!. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Tackar

Fagge: Jo jag har ju tänkt en del på det och om jag skulle bygga fler så skulle jag självklart få dom maskingjorda... men jag vill testa först hur det blev på fri hand. Det är lätt att byta ut den där plexiskivan sen om jag ändrar mig. Får se hur det slutgiltiga resultatet blir och sen om det är någon/ra som är intresserade av att ha en sån här termometer hemma :)
Skriv svar