En till binär klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

En till binär klocka

Inlägg av Perrx »

Känner mig lite av en härmapa, men faktum är det att jag har funderat länge på att bygga en binär klocka.


Bild

Bild

En film på klockan (724kb)

Jag vet inte om det syns så bra på filmen, men alla leds blinkar när det blir en ny sekund. Det beror på att jag skiftarut ledstatusen men en ganska låg frekvens. Picen drivs av en 32kHz kristall, kristallen driver även timern. Ska testa att driva picen med en 16Mhz kristall och se om flimmret försvinner.
Det kommer säkert fler bilder sen när jag har gjort kretskortet m.m.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Uj va mycket sladdar :)

Nice touch med tvåfärgat, men det verkar lite krångligt med alla skiftregister. Kunde man inte koppla alla lysdioder i en matris och koppla direkt till PICen? (med några drivtransistorer).
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Om man kopplar dom i en matris så kan man väl bara ha en lysdiod tänd i taget? Som sagt har jag redan problem med att dioderna blinkar när tiden uppdateras....
Tips på hur man ska lösa det?
Jag har provat att släcka alla dioder medans man klockar in det nya värdet, men det flimmrar fortfarande. :?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man har bara en rad (eller kolumn) i matrisen tänd åt gången, men man byter så snabbt att man inte hinner se att de blinkar (några hundra gånger per sekund eller så).

Enda 100% lösningen på ditt blinkande jag kommer på är att ha latchar/register efter skiftregistren. Skifta ut alla bitar färdigt, sen pulsa klockan på latcharna så uppdateras alla lysdioder samtidigt.

Väldigt mycket hårdvara...
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Hmm... Där sa du något!! Ska testa med matriser i morron. Tack för idéen!

Jag har testat det där med en d-vippa som låser värdet, som sagt, det blir mycket hårdvara!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Fint med tvåfärget, men ack så jobbigt att bygga? :wink:
Nästa steg måste vara en kort men distinkt fejding på varje LED (ja, jag är galen i fejding) :D

Varför använda en massa skiftregister när man har en mikrokontroller som hjärna? En matris borde ju som sagt vara bättre, eller några latchar, exempelvis 74374 :wink:

Edit: (sudda ut pinsam fråga :eh: )
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Nu har jag testat att koppla dioderna i en matris. Det blev mycket bättre, men inte bra. Blev lite färre komponenter oxå! :)
Bild
Nästa steg är att koppla matrisen till tre 74273or. Då borde det inte flimmra alls!

$tiff->Nä, det är inte så jobbigt att bygga, det enda som behövs är några inverterare.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Lysdioder som växla mellan röd och grön är ingen höjdare för oss som är färgblida.... annars är väl det en ganska häftig ide :)
Användarvisningsbild
Transistor
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 maj 2004, 13:37:54
Kontakt:

Inlägg av Transistor »

Snyggt!

Jag håller själv på att konstruera en binärklocka nu, men den kommer dock bara att ha 1färgade dioder.
Skriv svar