"El-svets"

Berätta om dina pågående projekt.
Uppfinnare Bengs
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 mars 2004, 17:26:31

"El-svets"

Inlägg av Uppfinnare Bengs »

Hej!

Jag har byggt en slags el-svets men problemet är att det inte går att svetsa med den :?

Den fungerar såhär: Strömkälla 30v 2.5 A laddar upp en 1000microfarad kondensator som kortsluts. mellan polerna blir det väldigt varmt och om man har lödtenn som tråd "sprakar" det sönder, det blir små fogar men det mesta smälter inte utan "flyger" iväg.

Är det nån som har nåt tips på hur jag ska kunna göra för att få det att funka bra med lödtenn? Jag har testat att ställa ned spänningen och strömmen men det hjälpte inte så mycket. Kanske jag behöver högre spänning?

Det blir vackert ljud och ljus iallafall ;)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det kanske möjligen skulle fungera bättre med lödtenn som inte har kanaler med flussmedel innuti sig. Jag misstänker att flussmedlet börjar tok-koka och bubblorna blåser iväg delar av tennet.

Prova och se om det går att förvärma en bit av tennet så att flussmedlet smälter och kokar ur innan du 'svetsar¨' med det. Och sedan stryker du på lödpasta/flussmedel på svetsstället innan du börjar svetsa.

Vet inte om det hjälper, bara en tanke.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Varför inte, men det kräver nog att det är kretsar som tål strömmen.
Problemet blir nog att det är lödstället som ska värmas för att tennet ska smälta runt komponentbenen, eller du kanske tänkte använda det till något annat och löda.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Vill knappast kalla att svetsning, "varm" lödning möjligen... det du verkar ha problem med är materialet... som matseng sa... mer spänning etc bör du inte behöva så länge tennet smälter ordentligt...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går inte att svetsa med en ström spik.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det går vist att svetsa med en ström spik. Såg bla på tekniskamässan en "pistol" som var kopplat till ett bateri med kondensatorer, när man tryckte av så matades en skruv fram som sedan brändes fast i plåten med en smäll. Tror dock att de hade lite andra värden på utrustningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men du kan inte få en fog på det sättet. bara bränna fast en punkt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jo det har du förstås rätt i, men man kan göra så att den punkten sitter fast bra.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är inte i stort sett all metall i en bil punktsvetsad?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Inte nu förtiden (finns nog bara ett fåtal punktsvetsar kvar i en ny bil)... för va det dock mkt populärt... det som LaRda "gör" är dock inte punktsvets...

Punktsvetsen är som ett gapp fast med bara 2 tänder... dvs en uppe och en nere... plåten emellan och du trycker så stängs "gappet" och tänderna går ihop mot plåten... tänderna är förövrigt i stort sett alltid i koppar (jag har iaf inte sett ngt annat material)...

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur sätts plåtdelarna ihop i en modern bil?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

rickeboy skrev:Inte nu förtiden (finns nog bara ett fåtal punktsvetsar kvar i en ny bil)... för va det dock mkt populärt... det som LaRda "gör" är dock inte punktsvets...
Att det inte är punktsvets det vet jag men det borde väll räknas som någon form utav svetsning eftersom man smälter ihop bulten och plåten.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

matseng>> MIG/MAG svetsning... industri robotar som gör det mesta av ihopsättningen... de större plåtdetaljerna gjuts eller valsas tror jag...

LaRda>> Hmm... tja på sätt å vis... beror lite på hur man definierar svetsa... jag vet dock inte ngn form av svetsning som inte har kvar ljusbågen/värmen/strömmer så lite... det håller ju inte till större påfrestningar...

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag trodde man körde punkt på robotarna. Det fick jag veta för en månad sen ungefär. Måste jag berätta för han som sa det till mig.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

LaRda>> Hmm... tja på sätt å vis... beror lite på hur man definierar svetsa... jag vet dock inte ngn form av svetsning som inte har kvar ljusbågen/värmen/strömmer så lite... det håller ju inte till större påfrestningar...
[/quote]

Håller inte för några påfrestningar??? Det var iallafall lika starkt som vanlig punktsvets , nog för att slita hål i plåten åtminstonde.
Skriv svar