Trafo problematik

Berätta om dina pågående projekt.
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Trafo problematik

Inlägg av noratx »

Hallojj!

Nya projekt på G här...
Jag skall bygga en pryl till datorn som kommer att använda 5V från nätagget i datorn, men själva prylen skall ligga i en liten plastlåda.
Jag funderar på att kunna använda både en strömkälla från en intern kontakt (på min egen dator) och även sätta in en liten trafo i lådan så jag jag ansluta den till de två hålen i väggen. =)

Men jag har inte en aning om vad det skulle vara för trafo.
Dessutom måste jag vara säker på att det inte kan bli något fel, då en av kontakterna från plastboxen kommer att vara ansluten till VGA-kortet, å i andra ändan av boxen skall jag ansluta scart till tv'n, så jag vill ju inte råka få in 230V in i varesig datorn eller tv'n.
Frågan är nu, är detta möjligt att utföra? Känner ni till en passande trafo som levererar 5V DC?

Då min budget tyvärr inte är den bästa, så söker jag en så billig trafo som möjligt, å gärna en som inte är allt för stor heller.
Alternativet är kanske att gå å köpa mig en gammal batterieliminator som levererar 5V, plocka ur innehållet å sätta in i min lilla låda.

Har ni några ideer? Förslag?
Beskrivning på prylen jag skall bygga finner ni här utifall att ni behöver se på den för att göra bedömningar.
http://forum.sweclockers.com/showthread ... genumber=1
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skulle nog rekommendera att du håller dig borta från 230V. Om du vill kunna driva den utan datorn så vore det väl både enklast och snyggast att du har en 5V batterieliminator du kan koppla in? Du kan ju använda samma kontakt med en liten adaptersladd för att koppla in 5V från datorn...
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hur mycket kommer den att dra?
Ett 9v batteri och en 7805 så har du en bra 5v källa.

Om du tänker på att du vill att den skall kunna va igång även om datorn är avstängd så finns det en +5vSB som har konstant 5v ifrån nätagget.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Re: Trafo problematik

Inlägg av matseng »

noratx skrev:Jag funderar på att kunna använda både en strömkälla från en intern kontakt (på min egen dator) och även sätta in en liten trafo i lådan så jag jag ansluta den till de två hålen i väggen. =)
Men varför i hela världen skulle du vilja driva den från endera datorn eller från extern två-hål-i-väggen-baserad 5volt? Det är ju ändå en VGA-till-TV-omvandlare du ska bygga, så datorn måste ju ändå vara igång för att man ska ha nån nytta av den?

Om du inte vill böka med en intern kontakt i datorn och du har en gameport på datorn så kan du ta ut 5 volt från den kontakten på baksidan av datorn istället.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Går också bra att ta 5V från USB eller PS/2-kontakter...
noratx
Inlägg: 80
Blev medlem: 5 december 2003, 23:19:21
Kontakt:

Inlägg av noratx »

matseng:
Enkelt...

Ponera att jag kopplar in den till en bärbar dator som saknar tv-out, då har jag inga interna kontakter att kunna använda.
Eller säg att jag tar med gejen till en kompis å inte vill gräva i hans dator..

Därför vill jag ha möjligheten till extern strömkälla ala 2hål i väggen, alternativt ett 9V batteri samt ställa ner den strömmen till 5 V, dock vill jag ju då också att det batteriet skall vara laddbart så jag enkelt kan ladda upp det utan att behöva skruva upp den lilla plastlådan för att byta batteri.

Cyr: USB i all ära, men då tar vi samma exempel som ovan.. en bärbara dator utan tv-out och utan USB (jag har en sådan här, används iofs inte ofta, men ändå).
Ps/2 funkar ui iofs, men då måste det vara en brygga (Kallas dom så när man kan ansluta mus/tgb på samma kontakt).
Å sånna växer inte direkt på träd, jag har uppriktigt sagt aldrig sett någon sådan som går att köpa, vet att dom finns med vissa typer av apparater...

Nästa alternativ är då comport/lpt, men jag försöker eftersträva så få D-subar som möjligt.. =)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

PS/2-kontakt (eller alternativt den gamla fempoliga DIN-kontakten) lär ju finnas på alla datorer iaf. Om man vill kunna använda samma kontakt till mus eller tangentbord samtidigt som VGA-TV prylen så bygger man en liten Y-kabel.

COM eller LPT vet jag inte om man får ut tillräckligt med ström från, finns ju ingen matning där utan bara datalinjer man kan snylta på.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

du kan ju enkelt bygga in en egen "brygga", blir nog enklare/billigare än trafo alt. batteriladdare

[edit]cyr var snabbast
Henkan
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 december 2003, 18:00:37
Ort: Vasa

Inlägg av Henkan »

En billig kretskortstransformator från ELFA (14,60SEK + moms)
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7025.htm

Sedan behöver du en diodbrygga(vxl.ström -> likström) och en spänningsregulator (ex.7805) för 5V.

Om du bara inte kopplar jättefel på primärsidan av trafon så ska inte 230V hamna på likspänningssidan.
Skriv svar