Slutstegsbygge - Problem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Slutstegsbygge - Problem

Inlägg av Fritzell »

Tja. Jo jag håller på att bygga ett litet slutsteg som blev klart idag. Det består i stort sett av två slut-transistorer av typen MJE2955 och 3055 med drivtransistorer och differential osv.. Ganska enkel design från www.au.sound.com

Iallafall idag skulle jag testköra den. Jag kopplade på spänning, (dock lägre än det skulle vara) och en ljudkälla på 0.5-1 Volt. Sen mätte jag med oscilloskop och roligt nog fick jag ut ca 15 Volt på utgången (Obelastat). Hur det var så kände jag runt på dom olika transistorera för att kolla om dom var varma och några av drivtransistorerna var rätt varma.

Sen plötsligt var det något som började dra väldigt mycket ström så jag stängde genast av strömkällan. Det började lukta skumt också. Och sen dess fungerade det inte längre. Driv transistorerna var ganska varma, kan jag ha bränt dom? Sluttransarna var inte så värst varma.

Här är ritningen:
http://sound.westhost.com/project03.htm
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Hur hög matningsspänning kopplade du in
är samtliga effekttransistorer (ordentligt) monterade på fläns och isolerade från varandra?
är alla effektkomponenter (motstånd...) i rätt dimmension?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Sluttransistorerna är rejält kylda. Och BD140 transan har en liten kylvinge på sig och dom andra har ingen kylning. Han som har gjort artikeln skriver att det egentligen inte skulle behövas kylning på drivtransistorerna så jag tycker det är skumt :S

Alla transistorer är ganska bra skilda från varandra.

Kretsen skall matas med +-33 Volt och jag körde nog på ca 15 Volt. Mostånden är tillochmed överdimensionerade, han skriver att 0.5 watt räcker till och jag kör med 1 wattare.

Kan det vara så att den inte klarar att förstärka en signal utan att belasta kretsen med en högtalare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Testkörde du utan belastning på högtalarutgångarna?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja det gjorde jag. Man skall ju ställa in Quiscent Current du vet. Eller har jag missat nått?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Slutstegsbygge - Problem

Inlägg av danei »

Fritzell skrev: Sen mätte jag med oscilloskop och roligt nog fick jag ut ca 15 Volt på utgången (Obelastat).
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja? Varför skrev du så för? Jag mätte ju obelastat. Är det inte bra att göra det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det brukar stå i instruktionsböcker till förstärkare att man kan bränna slutsteget om man kör utan högtalare...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hadde inte sett dig svar innan jag skickade.
Det var ett förtydligande till MadModder. Jag tycker inte att den borde brinna av att vara obelastad.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hmm då är det väl det jag just gjort. Blir till att införskaffa nya transistorer då. Dom är inte alltför dyra. OK Danei. Näe jag tycker också det verkar skumt! Dessutom hade jag ju inte ens den matningsspänning som den skulle ha. Men det är klart att jag borde ha haft en belastning. Hoppas det är det felet.

Kan difftransistorerna också ha skadats? Det brann aldrig men det var helt klart nått som gick fel eftersom det plötsligt började dra mycket ström och lukta konstigt.
Senast redigerad av Fritzell 11 mars 2004, 16:37:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte utan anledning man bygger in en säkerhetskrets som kopplar från slutsteget om ingen belastning finns.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

MadModder skrev:Det är inte utan anledning man bygger in en säkerhetskrets som kopplar från slutsteget om ingen belastning finns.
Säger du det. Men nu hade jag ingen sån. Men vilka av transistorerna är det som skadas av att man inte belastar kretsen då ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, se det vet jag inte så noga ;)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe okej. Men tack för den snabba hjälpen alla. Skönt att veta varför det gick som det gick (eller?). Nu har jag lärt mig den läxan! :) Kanske återkommer när jag bytt transistorerna
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Att slutsteg skulle brinna av att vara obelastade har jag då aldrig hört talas om, låter totalt ologiskt - åtminstone för ett helt vanligt transistorsteg som det här. Dessutom blir ju steget sin egen belastning när det körs i klass AB, för små signaler går det mer ström rakt genom båda utgångstransistorerna än det gör genom högtalaren.

(Fast om nån kan förklara så vill jag gärna höra).

Har förresten byggt en Project 3A (nån anledning att du byggde P3 och inte P3A?). Testade den först utan last, sen full effekt i en dummy-last (motstånd) och sen med högtalare. Inga problem där inte...

"Tyvärr" funkade ju min från början, så jag har inte så mycket tips om vad som kan vara fel... men är du säker på att spänningen du använder räcker till? Kan mycket väl vara så att utgången fastnar vid ena matningen tills man kommer upp till en tillräckligt hög spänning.
Skriv svar