Låssystem med Ibutton

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jag har några DS1990A och några med EEPROM.

gvs: kan du kompliera dendär koden med min nyckel? MPASM stöter på ett fel när den komplierar... :cry:
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

visst skriv bara nycklen tydligt så fixar det sig.

family code:
serial( bytevis, lsb först):
checksum:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Testade igen men får det f*n inte att funka :cry: :cry: :cry:
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Alltså jag menade att jag kan kompiler bara jag får de viktiga nuffrorna från din nyckel.....
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

2B står det ovanför koden till vänster, 02 till höger.
Koden där under är: 000000BC582A .
De "viktiga" nummrorna blir väl då 2A, 58, BC + 2B + 02 ?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

nu ligger dne kompilerade filen bland de andra på samma webbplats som resten, den heter macce.hex, källkoden macce.asm
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tusen tack!

Skall testa promma piccen nu 8)
Fältan
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 maj 2004, 18:33:07

Inlägg av Fältan »

OM jag vill ha en ibutton till at tex starta datorn när jag har den vil läsaren första gången och loggar ut nästa är det svåt att fixa?

Eller att men är innloggad omm ibuttonen ligger mot läsaren och loggar ut om man tar bort den... är det svårt?
:?: :?: :?:
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

De du kan göra med en ibutton är att sluta ett relä, det bygger alltså på vad du har för inställningar i windows om det funkar eller ej. Det vanlig är ju att den startar första gången och stänger av sig andra, men det kanske går att ändra.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

Att få den att logga ut när du tar bort knappen är inte så svårt, men att få det att bli en SÄKER lösning är lite knepigare... det är ju bara att koppla in den i en MOLEX i datorn (eller floppy-kontakt, whatever) så at den får matning därifrån när datorn är igång, och på så vis "vet" det. Sedan är det bara att göra en moj til paralellporten som du sedan kan programmera i windows. men som sagt är det ingen säker lösning
Fältan
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 maj 2004, 18:33:07

Inlägg av Fältan »

finns det inget någerlunda enkelt sätt att göra en säker lösning?
skulle vara bra om man inte kunde logga in på mitt account utan att ha ibutonen på läsaren... men det kanske är vädigt svårt... eller? det är typ så som poliserna har för att komma in i vissa program. men då har de ett kort som sitter i en läsare.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

Fältan: Om de har blockering på at logga in utan kort så lär de nog ha en specialmodifierad version av windows. LINUX borde inte vara så svårt att modifiera så att det fungerar på det viset, men då är det bätre att ha _all_ mjukvara på datorn i kärnan än i en pic och koppla in i paralellporten. den kan ju alla kjomma åt... :evil:
Fältan
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 maj 2004, 18:33:07

Inlägg av Fältan »

så man har en pic som har koden i sig och när jag lägger ibuttonen mot läsaren så skickar picen iväg koden till datan? har jag fattat rätt? eller finns det nåt bättre sätt??? är det mycket lättare med linux? då ska jga instalera det på nån data...
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

[off-topic gnabb]
DATOR heter det!!!
[/off]

och JA det vore enklare att göra med linux, eftersom du där kan modifiera inloggningssystemet så att det inte fungerar om du inte får rätt signaler från Ibutton. Windows är ju som du vet lite ihopsnörpet på den punkten, men i linux kan du göra vilka ändringar du vill ;)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Dator = en burk du sitter vid
Data = filer, program m.m.
Skriv svar