Låssystem med Ibutton

Berätta om dina pågående projekt.
Fältan
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 maj 2004, 18:33:07

Inlägg av Fältan »

jag vet skillnaden är.... men det kvittar hur mycket nån säger det det är ändå folk som kommer säga/skriva det så bara skit i att folk skriver det !!!
viket linux rekomenderas? jag är nybörjare... men vill få det att funka med ibuton. vad kostar en läsare till ibuttonen?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om du är total nybörjare på programmering, elektronik och linux så skulle jag (utan att vara elak eller så) rekommendera följande:

Lägg ner alla tankar om att göra något dylikt avancerat innan du har hunnit lära dig grunderna i både programering, linux och elektronikkonstruktion.

Man måste lära sig krypa innan innan man kan gå finns det ett talessätt som lyder. Och i det här faller så är inte ens gå tillämpligt utan snarare är det något steg ovanför "gå-stadiet".

Börja med att lära dig hur man kopplar in en lysdiod till ett batteri, hur man i en stamp kan med enkel basic-programmering får en lysdiod att blinka, hur man installerar Suse eller Redhat (Linuxvarianter lämpliga för nybörjare), hur man läser och förstår datablad med avancerade tiddsdiagram, hur linuxens inloggningshantering fungerar med PAM (själva autenticerings-modulen) osv osv... Ett steg i taget, långsamt och fint.

Har du _behov_ i dag av en säker inloggning så rekommenderar jag att du köper ett tangentbord med kortläsare av något företag som är specialicerat på säkerhetslösningar så får du även med drivrutiner för tangentbordet som ser till att kortet måste finnas på plats för att du ska kunna logga in.

Ett annat och förmodligen billigare elternativ är att köpa en fingeravtrycksläsare och plugga in på usb-porten. Tror att en sådan bara kostar lite över tusenlappen och ser till du får en säker inloggning.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Det är ingen som har hittate kod till en AVR för detta? Då jag inte behärskar språket..
Skriv svar