Nätverkskort för PIC

Berätta om dina pågående projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har för mig att NTP är ett relativt komplext om man ska ta hänsyn till network lag och jitter och sådant. Själva protokollet är enkelt. Skicka en request på UDP/123 och få ett svar tillbaka som bland annat innehåller en 64-bitars binär timestamp som visar hur lång tid det gått sedan år 1900 med en ungefärlig upplösning på 200 picosekunder.

Jag misstänker dock att det är enklare med daytime-servicen på UDP/13 som finns på de flesta standardkonfigurerade *nix-kärror och som man kan slå på även på win-burken genom att slå på "simple tcp/ip services"-tjänsten. Port 13 spottar då ur sig denna lite mer lättparsade sträng "Mon Mar 15 08:36:55 2004"
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Klart, det beror väl på hur bra precision man behöver, om man förutsätter att NTP-servern ligger lokalt eller om man behöver kompensera för lagget, och vad man har för format på sin interna klocka.

Om man ska spotta ur sig tiden och datum som text på serieporten, och det räcker med 1s upplösning, så låter ju daytime klart enklast.

Edit: inte citera ovanstående inlägg... Illuwatar
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Min tanke var att gå mot någon av de ntp-servrar som finns ute på internet. Precisionen skall vara så bra det bara får att få med en sådan lösning (alternativ är att ta synken från en GPS). Formatet ut på serieporten i enklaste form: "YY:MM:DD, HH:MM:SS" och synk skall endast ske när värdklockan frågar.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, om inget mer exakt än sekunder är intressant så bör det väl ganska enkelt gå att fixa.

Skicka förfrågan, ta svaret man får, lägg till svarstid/2 och omvandla till text (eventuellt lägga till tiden det tar att göra omvandligen). Så bör man rimligtvis kunna få en precision på bättre än 100ms åtminstone.

edit: lägga till, inte dra bort
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

orkar inte läsa igenom hela tråden just nu. men har du möjlighet att bygga en sån där och skicka med posten? vad skulle det kosta isof? kanske kan bygga en själv, men jag måste lära mig löda ytmonterad (vi har riktiga lödstationer med varmluft som kan applicera lödpasta själv i skolan :D )


EDIT: jag har länge velat bygga nått webaserat, så jag har sparat ett gammalt PCI-kort.. nu såg jag ju att det var samma krets på den. kanske nästan är smidigare att börja med det kortet då. jag ska ju bara experimentera lite och kanske bygga nån shellserver eller nått. så "storleken har ingen betydelse" (:D)
Martti Päivinen
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 januari 2004, 13:41:28

Inlägg av Martti Päivinen »

En liten okunnig fråga. Vad ger det för fördelar med detta nätverkskort i PIC stället för ev.vis kommunikation via serieporten till en pc.

Går denna lösning mot alla PIC eller blir det en ny implementering för varje PIC variant/modell?
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Elfa hade utförsäljning på realtek kretsar i höstas, polarn köpte några för 20:- styck...

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... e/4548.htm
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Vafan, jag fick precis en från elfa för 134:- (den var restnoterad dessutom). Så under tiden lyckades jag hitta nätverkskort med 8019 kretsen för 5.75:- +moms. Då får man ju dessutom kristall, nätverkstrafo och rj45-uttag på köpet. Tyckte det var rätt billigt så jag köpte 20 kort.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

vart hittade du dom korten?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

De har gått upp til 6:- nu. Köpte via något annat företag men de kom från detta: http://www.fmcc.se/fmonline.fcgi$refere ... -EP-2000RT
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

de har utgått ur sortimentet
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag hann köpa dom sista fem :)

/a
Skriv svar