Status för mitt Projekt Arbete

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Status för mitt Projekt Arbete

Inlägg av rickeboy »

Hoj... tänkte delje lite bilder från då jag nyss jobbade lite med mitt projekt arbete... Plexi saken är roboten jag har gjort... jag jobbar för tillfället med kortet som ska ha PICen och styra allt... joysticken är ngt jag fick från skolan... inget som har med projekt arbetet att göra dock...

Rekommenderar dock inte laddningen till modemare...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

//Rille
Senast redigerad av rickeboy 15 februari 2004, 20:23:48, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Snyggt. Har du designat och byggt roboten själv? Har du nån bild på nersidan?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Så... har lagt till några bilder nu... tror 2 av dem svarar på din fråga :) Och dem andra för din för frågan av bilder på nersidan :wink:

ENJOY!

//Rille
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Åå, 3D-modellen kommer garanterat ge några pluspoäng :). Nu har jag sett undersidan också, men bild 9 är lite suddig tycker jag :lol:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... jo jag vet att den är lite suddig men om du tittar i bakgrunden (på det som har skärpa) så har jag försökt framhäva mitt köpta RedAlert2 fodral :wink:

(Suger när digital kameran väljer att ställa in skärpan på bakgruden istället för att ta på det "lilla" objektet man försöker sikta på :roll: )

//Rille
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Hur ska du kunna lyfta på "fötterna" när du satt två skruvar genom dom?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tog lite bilder för typ... ehhh... hmm... 5 sekunder sedan som förklarar detta :) se nedan... en bild säger mer än 1000 ord you know... (förklaring i ord: jag lyfter bara på mitten benen...) Den sista bilden ser det ut som om plexit är repigt etc men det är mest damm... ngn repa kanske... ska rengöra att innan utställning/inlämning/visning...

Bild
Bild
Bild
Bild

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> rickeboy

Mycket stiligt gjort! (Så här långt iaf :wink: )

Ska vi rejsa med våra projektarbetesrobotar sen? :D

Vilken grym joystick du "kommit över!" -vill ha-

Edit: Ska du inte styra din insekt med joysticken? :humf:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tack :)
hehe... har en känsla av att den inte kommer gå tok fort men visst 8)

Joysticken är riktigt grym... ska dock inte styra roboten med den Nej... blir ännu mer jobb då... försöker hålla mig till dem målen jag har satt upp... går inte att ändra på dem så fort man får ngt nytt :roll: :wink:

//Rille
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

hur ska du styra roboten?

vad är det för anslutning på sista bilden, ser nästan ut som ethernet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle gissa på ISP.
Med tanke på polantal så ser det mer ut som en ISP kontakt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... intressanta gissningar... hade varit gött om det va i närheten av den lägre ambisionsnivå jag har nöjt mig med... Av dem första bilderna ser ni en del av ett experiment kort och en IC sockel etc där kommer PICen sitta som styr roboten genom att skicka seriell data i form av (servo, position) till den modulen som ni i slutet hade olika ideer om... det är faktiskt en MiniSCC2 dvs en Mini Serial Servo Controller... kalla mig lat men det är i stort sett lönlöst att försöka kontrollera servon på ett vettigt sätt utan den... åtminstone om man ska ha över 3st som ska gå hittan och dittan... den gör hela kontrolleringen mkt smidig...

Mer bilder är på gång... jobbade lite idag på PIC kortet... ska nämligen ha IR detektion samt RF-sändning till PC:n...

//Rille
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Har gjort klart styrkortet... satt ditt alla kontakter etc... den nedre med 4:a poler är IR... den till vänster med 4st poler är RF och den brevid den är antenen... de två svarta sladdarna med kontakterna är för servo modulen... dvs data ut och GND... det som ser ut som en transistor är en DS1820, temp mätare alltså (så man har ngt att skicka till PCn förutom vart man är typ)... ska testa allt i veckan... just om IR och RF delarna funkar vet jag inte men elen och lysdioden funkar ju bevisligen :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

//Rille
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Är det inte lite lyxigt att använda ic-socklar med svarvade ben istället för stansade, det är ju en stor procentuell skillnad på priset.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... tja inte för att jag känner att det spelar ngn jätte stor roll... skolan betalar kontaktlisterna och IC-Socklen va det nog 2 år sedan jag köpte... smaksak...

//Rille
Skriv svar