Hjälp med Elfas MC-larm, Det larmar för länge tycker jag.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Hjälp med Elfas MC-larm, Det larmar för länge tycker jag.

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena!

Kan ju börja med och säga att jag är ny här, mitt första inlägg, sidan verkar vara kanon! Har surfat lite på Elfas forum men denna känns klart bättre! :)

Nu till saken.

Elfa.se säljer et MC-larm i byggsatts, ska önska mig det i julklapp så man har nått vinterprojekt... :D

Här är en direktlänk till larmet:
Elfa.se's MC-larm

Om ni läser texten så står det att det larmar i 60 sekunder för att sedan återställas automatiskt, kan man få det så att det bara larmar i t ex 10 sekunder och sedan återställs automatiskt? :?

Frågade en kille, han trodde man skulle kunna byta ut en kondensator som satt ihopkopplad med en timerkrests, så man byter ut orginal kondingen mot en med 1/6:del av orginal-kondensatorns värde, går det att göra så? :?:

Finns det några andra sätt? Det ska va så smidigt och billigt som möjligt....

Om man nu ska byta ut kondingen, ska det vara elektrolytkonding då? Nu vet jag ju inte vilket värde det är på orginalet, men tror ni jag kan köpa Kjell&Companys påse med ca 50 st för 25kr? Alltså tror ni det finns nån passande där i?

Hoppas ni kan hjälpa mig...


Om vi nu ska gå lite överkurs för min del, går det att göra det variabelt? Så man kan skruva på en pinne som ställer in hur länge det ska larma?

//Martin
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte lätt att säga hur man kan modifiera en krets om man inte har kopplings chema tillgängligt. Men det låter rimligt med det du skrev.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Smart Kit har vissa scheman på http://www.smartkit.com
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

danei skrev:Det är inte lätt att säga hur man kan modifiera en krets om man inte har kopplings chema tillgängligt. Men det låter rimligt med det du skrev.
Jo jag kan tyvärr inte bidra med mer fakta än så...

Men ni kan ju kolla på bilden, klicka på den så blir den ju större, så kanske ni kan dra några slutsattser av den?

Men iaf, det ska inte vara några problem att ändra det enkelt och billigt?

Säg att det var så som jag sa med kondensatorn, är det elektrolytkondensator jag ska ha då? Och duger Kjell & Company's påse med 50 st för 25 kr, dvs, finns det nån passande där? Eller ska det vara nån typ av specialkonding?


Som ni märker kan jag inte allt för mkt om el, men jag håller på och lära mig, är grymmt intresserad, ska även gå EL-linjen på gymnasiumet nästa år...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

mrmike skrev:Smart Kit har vissa scheman på http://www.smartkit.com
Tack så mkt!

Kolla Schemat från http://www.smartkit.com
Bild

Finns även en bild där, någon kanske akn säga vilken konding som isf skall bytas ut?
Bild





EDIT:
Hittade ett nytt schema! Det står vilket värde komponenterna har!
Här kommer det
Bild
Det är från www.smartkit.dk...

Nu borde ju nån kunna hjälpa mig?
Om det funkar att bara byta en kondensator? Och isf vilken?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Det ser ut att vara C3 och R3 som bestämmer tiden ....
men vad gör R5 och D1
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

erixon skrev:Det ser ut att vara C3 och R3 som bestämmer tiden ....
men vad gör R5 och D1
Ok, kan man byta ut motstånden oxå eller räcker det med at jag enbart byter ut kondensatorn, dvs, C3?

Har kollat lite på Elfa.se, kolla in denna sida:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012709.htm

den som är nu är ju på 220uF och 16v, jag behöver en på 30uF, för vill jag ha så larmet aktiveras i 10 sekunder ska jag väll ta 220/6? Dvs, 60/6=10, eller måste man räkna på nått annat sätt?

Men av dom kondingarna jag länkade till så är den lägsta 16v kondingen på 47uF, vilket är för högt, ska ju som sagt ha ca 30uF, men om man scrolla ner en bit så finns det ju 25v kondingar, där finns en på 33uF, det skulle ju passa, men gör det nått att det är 25v? Måste det va 16v??

Eller skulle det funka med en 200v med? Spelar det nån roll? Har för mig jag läst att en konding laddas ur med det antalet volt den laddades upp med, alltså borde det inte göra nått att det är en 25volts? Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Tja vill du absolut bytta ut condensatorn... annars skulle jag bytt ut R3 mot en vridpot (150k) och 10k motsånd så får man ställbar tid...
desutom är mostånd billigare

Späningen som är angiven är max vilket gör att det går bra att använda en med högre märk späning

Din beräkning är åt rätt håll
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Om du väljer att byta kondensatorn så gör det inget att den är märkt med en högre spänning än den du ska använda den till.

Det är en maxgräns som man inte bör överskrida.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

erixon skrev:Tja vill du absolut bytta ut condensatorn... annars skulle jag bytt ut R3 mot en vridpot (150k) och 10k motsånd så får man ställbar tid...
desutom är mostånd billigare

Späningen som är angiven är max vilket gör att det går bra att använda en med högre märk späning

Din beräkning är åt rätt håll
Okej, men skit i kondensatorn här, hehe, nu sa du nått intressant, det går alltså att enbart byta ut motståndet mot en potetiometer?`

Det står att motståndet har värdet "5, 150 k", hur menar dom? är det 150 KiloOhm, men varför står det en femma innan?

Potetiometrar har ju 3 st "kontakter" (eller vad kallar man dom?), ett vanligt motstånd har ju bara 2st, hur skall det kopplas då?

Kan du ge mig ett tips på vilken jag ska ha tror du? Ska kolla ltie själv med, men det finns så många olika... :?



Hur fasen lär man sig allt sånthär på bästa sätt?? köper massa olika komponneter o kopplar ltie hej hå o se vad som händer typ? Kanske skulle ta och inhandla lite diverse komponenter så man har lite o testa med, se vad som händer o hur dom funkar...
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

R3 och R5 är på 150 K...
Mittenuttaget på poten är löparen. Använd den och en av dom andra, vilken av dom avgör vilket håll poten går åt, öka tiden medurs eller tvärtom.
Glöm inte ett fast motstånd i serie, annars kan du komma ner till 0 Ohm och det gillar nog inte ic1.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

NSR_Martin skrev:Okej, men skit i kondensatorn här, hehe, nu sa du nått intressant, det går alltså att enbart byta ut motståndet mot en potetiometer?`

Det står att motståndet har värdet "5, 150 k", hur menar dom? är det 150 KiloOhm, men varför står det en femma innan?

Potetiometrar har ju 3 st "kontakter" (eller vad kallar man dom?), ett vanligt motstånd har ju bara 2st, hur skall det kopplas då?

Kan du ge mig ett tips på vilken jag ska ha tror du? Ska kolla ltie själv med, men det finns så många olika... :?
Undrar också vad femman gör där :humm:

En potentiometer kopplar man normalt mellan mittbenet och valfritt annat ben (på potentiometern :roll: ). Så lätt är det.
Dessa kan du använda.
Innan/efter potentiometern kopplar du ett motstånd på sisådär 10kOhm för att undvika kortslutning när du leker med potentiometern :D
"Vanliga" motstånd @ Elfa

Edit: Sparkz hann före...
NSR_Martin skrev: Hur fasen lär man sig allt sånthär på bästa sätt?? köper massa olika komponneter o kopplar ltie hej hå o se vad som händer typ? Kanske skulle ta och inhandla lite diverse komponenter så man har lite o testa med, se vad som händer o hur dom funkar...
Jepp, precis vad man gör. Skaffar sig ett lass med komponenter, kopplar lite, bränner upp några och får eventuellt något att funka. Det viktigaste är att man förstår det man håller på med.
Någon slags kursmaterial kan ju vara bra att ha. Gå och låna en bok eller något på biblioteket och läs istället för att spela CS (no offence :D ).
Senast redigerad av $tiff 30 november 2003, 19:45:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Sparkz skrev:R3 och R5 är på 150 K...
Mittenuttaget på poten är löparen. Använd den och en av dom andra, vilken av dom avgör vilket håll poten går åt, öka tiden medurs eller tvärtom.
Glöm inte ett fast motstånd i serie, annars kan du komma ner till 0 Ohm och det gillar nog inte ic1.
Det kommer väll bli lite svårt när jag ska löda fast det på krestkotet? Eller? Kanske är smidigtast att bara byta motståndet mot ett annart motstånd, fast det vore bättre om man kan variera tiden...

Det fast motståndet i serie du snackade om, hur många ohm ska det vara på?

En sak till, kollade på potetiometrar på Elfas sida, det enda som står om dom är ju vilken resistans dom har???

hur blir det med det?

om det står tex 100 ohm, så är det alltså variabelt rfån 0 till 100, eller? Är det därför jag ska ha ett fast? Säg att jag nu har ett fast i serie oxå, på 50 ohm, blir det då från 50 till 150ohm beroende på potens läge?

*försöker lära mig lite om komponeter här*, hoppas ni vill orkar och kan hjälpa mig!
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Om du ska använda det kretskortet som kommer med så kan det ju bli lite knepigt.. Du behöver ju fler hål.

Jag tror att potentiometerns värde innebär att det är varierbart mellan 0 ch det värde. Om motstånden är kopplade i serie så är det bara att plussa värdena. (annan sak om man paralellkopplar dom..)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> NSR_Martin

De får bli som det bli, lika bra att du lär dig det från början. Alla färdiga kretskort är till för att moddas :D

Du är helt rätt på det! En pot märkt exempelvis 10kOhm går från 0 till 10kOhm. För att inte nå 0ohm (kortslutning) lägger du ett fast i serie (t.ex. 10kOhm) för att ändra omfånget till 10-20kOhm (andra siffror i din byggsats, jag bara drog ett exempel).
Skriv svar