Lambdasondsmätare.

Berätta om dina pågående projekt.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

matseng skrev:"Biomassatillväxten i världen är mycket större än energiförbrukningen"

Ok, om detta vora sant så skulle jordens CO2-nivå sjunka hela tiden även om vi eldar med olja eftersom biomassatillväxens CO2/C-upptag är större än det som vi släpper ut genom förbränning.

Eller?
haha.. nä.. är det ingen som förstår hur den här planeten funkar??
Vet du inte att träd inte lever hur länge som helst??
När trädet dör förmultnar det, då kommer koldioxiden ut i luften igen, precis samma sak som att elda upp det. Förbränningen går visserligen lite fortare så att koldioxiden kommer ut några år tidigare, men samtidigt så ger det snabbare plats för ett nytt träd som då börjar ta upp koldioxiden tidigare.
Koldioxidhalten håller sig på ungefär samma nivå hela tiden. OCh vi kan inte öka elelr minska den genom använding av biobränsle.
Skulle vi tända på alla skogar i hela världen samtidigt så skulle vi få en ökning av koldioxiden, men ny skog skulle snabbt växa upp.
Men eldar vi med fossila bränslen så minskar den mängden koldioxid från de fossila bränslena lika fort som det bildas ny olja.. och det går som du väldigt långsamt.. miljontals år.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, det låter ju vettigt måste jag erkänna.

Om det verkligen fungerar på det sättet så spelar det alltså inte någon större roll att då energiåtgången (eventuellt) är många gånger större för att tillverka biobränsle än för att pumpa upp olja för att tillverka bensin eftersom man kan använda biobränslen för energiåtgången och användning av biobränsle inte stör jordens co2-balans. Nice.

Ok, då finns det en (eller två) viktiga följdfrågor.

1) Hur stor areal av biobränsle-råvaror (skog) går det åt för att tillverka det mängd energi som sverige gör av med på ett år. Och hur många år tar det för "energiskogen" att växa upp igen så att man man återanvända energin igen?

2) Hur mycket skit genereras det för att omvandla skog till användbart biobränsle (etanol)? Är det en smutsig process? Att förbränningen av etanolen möjligen är en smula renare än bensinförbränningen är ju bra försåss.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja, det funkar på det viset.

1. Sverige använder omkring 450 TWh energi per år, det går lite upp och ner men håller sig ganska jämt.
Det är ungefär 50-65 TWh kärnkraft. 60-70 TWh vattenkraft, 100TWh biobräsnle, och drygt 200 TWh fossila bränslen, villaolja, diesel, bensin.
Det är alltså 200 TWh olja som ska ersättas. och 60 kärnkraft om man så vill också.
Virkestillväxten i sverige ligger på nåt över 300 TWh per år. en del avverkas men mycket finns kvar att utnyttja som energi.
Men trädslag som är mer avsedda för energiproduktion ger mycket mer bränsle. Energiskog, en pilväxt, skulle på en yta stor som sverige ge 2000-3000 TWh per år, alltså skulle vi behöva ungefär 10% sån här skog. Nu täcks väl sverige av ungefär 80 % skog, fast då mest tall och gran avsedd för virke i första hand, växer inte lika fort energimässigt.
Hur lång tid det tar för den att växa upp igen? det spelar egetnligen inte så stor roll, eftersom siffrorna här gäller tillväxt per år, alltså, om skogen blir 100 år gammal, så betyder det att man kan använda 1% av skogen per år. Alltså om man ska använda hela tillväxten.
Energiskog skördar man med 2-4 års mellanrum. Den växer väldigt fort, det är inte stora träd som om du tänker dig en vanlig skog, utan mer som sly.

2. Etanoltillverkning från biomassa ger ingen skit, eftersom det är en helt naturlig process, cellulosan jäses till etanol av jästsvampar. Självklart bildas det restprodukter av träet, men det är ju helt naturliga grejer, detta innehåller mycket ligning, (ett ämne i trä) detta kan man elda med för att få värme, tex att värma hus med.
En del av restprodukterna används vid tillverkningen, den är inte så energikrävande, det mest energikrävande är väl destileringen, men med värmeväxlare så går det inte åt så mycket energi där heller.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Om jag är bonde med många lediga åkrar, skulle jag då kunna tjäna pengar genom att odla energiskog i framtiden?
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

hebbe skrev:Om jag är bonde med många lediga åkrar, skulle jag då kunna tjäna pengar genom att planta energiskog i framtiden?
Ja, fast just nu betalas energiskogen väldigt dåligt. (6 öre / kWh.)
Dräneringen kan förstöras av energiskogens rötter, och dessutom kommer vi att behöva åkermarken till matproduktion, så jag tror nog snarare att en del av den "vanliga" skogen kommer att ersättas med energiskog istället för att ta åkermark till det.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

''Virkestillväxten i sverige ligger på nåt över 300 TWh per år.''

''Total skogsmarksareal (tillgänglig för skogsbruk, dvs ej nationalparker, naturreservat mm) är enligt taxens senaste siffror: 22.7 milj ha.'' (från http://www.skogssverige.se/skog/fragaom ... my/260.cfm).

300TWh/22.7milj ha = 13,2KWh på en stor villatomt :-)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Skulle man inte kunna tänka sig att använda en PIC/AVR som har en 10 bitars A/D-omvandlare. Med 1 volts referensspänning så har man 1 mV upplösning.

Sen är det sen smal sak att lägga upp en tabell med 16 gränsvärden och tända en lysdiod när ett gränsvärde har uppnåtts.

Man skulle kunna ha en tempgivare som modifierar brytpunkterna oxo med tanke på att en lambdasonds kurva ändrar sig beroende på driftstempen. Har för mig att jag sett något om att etanoldrift ger en annan avgastemp än den man normalt har vid (minns inte om det var) bensin eller diesel.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

hebbe skrev:300TWh/22.7milj ha = 13,2KWh på en stor villatomt :-)
300 000 000 000kWh /227 000 000 000 =1,32 KWh/m2
OCh energiskog ger omkring 4KWh /m2.(per år)
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

Mats:
Det där låter ju bra. Men hur gör man då? är inte så bra på sånt där, därför jag vände mig hit :)
Vad heter kretsen man behöver? finns den i elfa?
Jo, jag har också sett att den ger olika vid olka temperaturer.. sk försöka få med en suddig bild på det här..
Men då behöver man en temperaturgivare i avgasröret också. ett annat sätt vore kanske att mäte motståndet i lambdasondens förvärmning, den har en elektrisk värmning för att snabbare komma upp i temperatur.
Etanolen ger kallare avgaser, men sen påverkas temperaturen av motorns belastning och hur långt från motorn lambdasonden sitter också.
Förvärmningen är på hela tiden, men man kanske kan mäta hurmycket ström den drar och då få fram temperaturen, eller om strömmen slås av en sekund i mnínuten och då mäts motståndet?
Fast jag tror det ska duga bra utan temperaturkompensation, tror temperaturen håller sig ganska jämn iallafall.


Bild
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Henrik Jansson skrev:OCh energiskog ger omkring 4KWh /m2.(per år)
Från: http://www.entek.chalmers.se/gr-kurs/me ... lsinfo.pdf "Den solel som kan erhållas från en fast solcell som lutas mot solen, med hänsyn tillväder, blir i Sverige endast omkring 200 kWh per m2 och år."

Det borde innebära att det är 50 ggr effektivare att täcka 10% av sveriges yta med solceller istället för energiskog. Dessutom ger elströmmen inte ifrån sig masssa otäcka NOx-föroreningar vid användning.

Fast det innebär ju ett massivt teknologiskifte från förbränningsmotorer till el/vätgas-drivna motorer vilket kommer att ta ett tag att genomföra. Under tiden kan man ju tillfälligtvis gå över till biobränslen.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Henrik Jansson skrev:Mats:
Det där låter ju bra. Men hur gör man då? är inte så bra på sånt där, därför jag vände mig hit :)
Vad heter kretsen man behöver? finns den i elfa?
PIC16F870 eller PIC16F676 borde fungera fint om man vill använda PIC båda finns på Elfa. Nackdelet är ju förståss att man behöver bygga en programmerare, plus att man behöver kunna programmera. Men med grundläggande kunskaper i basic borde det gå fint.

Det är lite synd att inte en BasicStamp har en riktigt A/D-ingång, det hade förenklat det hela rejält.
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Mmm fast har du sett vilka priser det är på solpaneler...
Vi får nog vänta på att dom går ner först...
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Table lookup är ju nästan enklare i assembler än basic..? PIC-kretsarnas ROM banker (som folk tycker är besvärliga), kan nu utnyttjas för att välja mellan olika tabeller:

Kod: Markera allt

table movf select,w      ;hämta tabellnummer
movwf PCLATH       ;lägg i ROM bank select register
movf position,w      ;hämta adresspekare (eller gammalt värde du ska översätta).
movwf PCL,f       ;addera det till programpekaren (räknaren som kör processorns instr.)

retlw d'123'       ;returnera med värde nr. 1 i W
retlw d'123'
retlw d'123'
retlw d'123' <---tabellerna fortsätter just så har.

i en 4KB PIC t.ex kan man skriva 15 * 256 steg tabeller, behöver inte ens markera något för vart 256'e värde. Altså 3840 'retlw's' rakt av. PCLATH-reg väljer i hela 256-steg.

Den första ROM-banken (256 linjer) måste man ha till själva programmet.
Förutom det här behövs typ bara att initiera A/D'n och läsa värden med en fast intervall.
PS: tabellkoden är en subrutin man anropar med CALL table
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

matseng skrev:Från: http://www.entek.chalmers.se/gr-kurs/me ... lsinfo.pdf "Den solel som kan erhållas från en fast solcell som lutas mot solen, med hänsyn tillväder, blir i Sverige endast omkring 200 kWh per m2 och år."

Det borde innebära att det är 50 ggr effektivare att täcka 10% av sveriges yta med solceller istället för energiskog. Dessutom ger elströmmen inte ifrån sig masssa otäcka NOx-föroreningar vid användning.

Fast det innebär ju ett massivt teknologiskifte från förbränningsmotorer till el/vätgas-drivna motorer vilket kommer att ta ett tag att genomföra. Under tiden kan man ju tillfälligtvis gå över till biobränslen.
Jo, solceller är mycket effektivare, men fortfarande mycket dyrare, så biobränsle kommer nog att få försörja oss med energi länge. Men som värmekälla är solpaneler billigt, har såna på taket, som värmer vatten, till dusch och element, då är det billigare än allt annat.
NOx behöver inte vara en förorening, det är också ett näringsämne, en förutsättning för liv för alla växter. Det är bara om det blir för mycket som det kan ge lite problem, men NOx problemen är överdrivna.
Henrik Jansson
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 januari 2004, 22:55:49

Inlägg av Henrik Jansson »

matseng skrev:
PIC16F870 eller PIC16F676 borde fungera fint om man vill använda PIC båda finns på Elfa. Nackdelet är ju förståss att man behöver bygga en programmerare, plus att man behöver kunna programmera. Men med grundläggande kunskaper i basic borde det gå fint.

Det är lite synd att inte en BasicStamp har en riktigt A/D-ingång, det hade förenklat det hela rejält.
Låter ju bra att kunna ställa in steg med 1mV precis som man vill, fast bygga programmerare och grejer.. då börjar det nog bli krångligt för mig :)
Just nu har jag en LM3914 som delar upp 900 mV i 10 jämna steg, som driver 10 lysdioder, om jag har 2 såna kan jag ju få tätare mellan stegen..
Men en enkel lösning som jag undrar över, om det går att göra så, är om man kunde började med en LM3915(logaritmisk) i början, sen en 3914, (linjär) och avsluta med en 3915 igen, som mäter spegelvänt liksom.. om du förstår hur jag menar.. går det att koppla den så? så att den mäter en logaritmisk skala omvänt. och möjlign ha en linjär igen.. eller i början rättare sagt, på de lägsta millivolten.. för där ser det ganska linjärt ut en bit. om jag har 3-4 kretsar så får jag 30-40 utångar till att driva lysdioder, och jag ska ha 10-20 ungefär, då kan jag välja de utgångar jag vill också, hoppa över några här och där för att forma till skalan litegrann som jag vill.
Skulle den lösningen fungera? Den vore iallafall lagom enkel för mig.
Och kan man justera varje krets för sig med motstånd, eller justeras hela skalan då?
Skriv svar