Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

konig7070 skrev:Testa att använda kylspray på delar som är svåra att få bort från blå tejp, det ska tydligen fungera bra. Annars är det underbart att ha en heated bed, fastnar när det är varmt och det lossnar lätt när den svalnat.
Vad skriver du på för bädd?

För mig så är det faktiskt tvärtom, relativt enkelt att få loss när plattan är varm, men ett litet h-vete när den kallnat.. Hade en utskrift som satt sen igår som jag tog loss alldeles nyss och det var bara till att ta fram verktygen och börja bända i grejerna för att den skulle lossna :)
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Skriver ut i PLA på en glasskiva med "trälim och vatten"-metoden vid 70grader och då sitter det fast riktigt bra. Sen när det svalnat av till ungefär 40grader kan man väldigt lätt få bort delarna.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tänkte börja nya året med att slutföra min kossel, men givetvis utan onödiga kostnadet.
Så efterlyser därför vettig sida som ervbjudar det mesta som behövs minus styrelektrnoik, profiler och plastdelar. Allt för att slippa massa onödiga fraktkostnader.

Om det nu finns någon sida som har detta.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Har stött på problem med mina utskrifter. De blir skeva! Det flyttar sig alltid ifrån x tornet. Har ordentlig kylning på drivisarna med fläkt och kylflänsar. Har provat öka spänningen upp till 0,55V på x drivern utan skillnad. Jag lägger upp bilder imorgon men om det är någon med tips är jag idel öra. Alla remmar är lika bra spända och jag har slut på ideer för tillfället.
Tack
Puttiplatt
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

peter_larsen skrev:Jag kör aldrig över 40mm/s på konturerna och inte mer än 50mm/s på infill, kör dock oftast med 30-35mm/s konturer och 40-45mm/s infill, snabbare än så och kvalitén på utskrifterna blir lite för lidande för min smak.. Maskinen klarar dock att skriva mycket snabbare än vad jag gör, men som sagt, kvalitén blir lidande.. Vill du ha kvalitet på utskrifterna är det mao bara att dra ner hastigheten och vänja sig vid att det tar tid att 3D-printa med våra maskiner :)

Senaste alstret tog ca 4 timmar att printa, men det blev rätt bra om jag får säga det själv :)
Den ser riktigt nice ut, men vilken av helikoptrarna passar den på? För du har väl inte gått och börjat köra RC på marken? :shock:
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

frallzor skrev:Tänkte börja nya året med att slutföra min kossel, men givetvis utan onödiga kostnadet.
Så efterlyser därför vettig sida som ervbjudar det mesta som behövs minus styrelektrnoik, profiler och plastdelar. Allt för att slippa massa onödiga fraktkostnader.

Om det nu finns någon sida som har detta.
Tar man bort styrelektronik profiler och plastdelar är det väl inte så mycket kvar? :lol:
Jag tänkte oxå så till en början, men hade svårt att hitta den optimala säljaren. Sällan någon som är billigast på allt.

Om du inte sett den förut så här är min shoppinglista

Har även en bekant som handlat ganska mycket från http://robotdigg.com/ till sin Kossel
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tyvär tillräckligt mycket kvar att småordrar lite här och var ger ofta dyrare frakt än vad detaljerna kostar :(

Men hittade nog faktiskt en sida som har allt förutom elektroniken och linjärlager. Så blir nog lyckat :)
Senast redigerad av frallzor 2 januari 2014, 11:08:32, redigerad totalt 1 gång.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Och nu väntar alla med spänning på att höra vilken sida det var...
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tror t om jag hittat sidan mha någon av forumets kossel mini-trådar, men här kommer länken :)

http://www.tridprinting.com/BOM/Kossel-Mini/

Saknar bara lite småsaker kring elektronik nu, ville dock inte ha styrningen de sålde där. Så senare leverans med styrning, extruder och kringutrustning. Men får en mekaniskt färdig maskin nu iallafall. Rails beställda för $105 via snikfrakt alá singapore post air mail.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

puttiplatt skrev:Har stött på problem med mina utskrifter. De blir skeva! Det flyttar sig alltid ifrån x tornet. Har ordentlig kylning på drivisarna med fläkt och kylflänsar. Har provat öka spänningen upp till 0,55V på x drivern utan skillnad. Jag lägger upp bilder imorgon men om det är någon med tips är jag idel öra. Alla remmar är lika bra spända och jag har slut på ideer för tillfället.
Tack
Puttiplatt
Tror jag hittat felet. Motordrevet satt inte riktigt fast och hade flyttat sig. Kvällens printövningar får utvisa om det finns fler problem.
Puttiplatt

Edit: Det var drevet! Nu skriver den som en gud!
Senast redigerad av puttiplatt 2 januari 2014, 20:15:43, redigerad totalt 1 gång.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

janbjorn skrev:
peter_larsen skrev:Jag kör aldrig över 40mm/s på konturerna och inte mer än 50mm/s på infill, kör dock oftast med 30-35mm/s konturer och 40-45mm/s infill, snabbare än så och kvalitén på utskrifterna blir lite för lidande för min smak.. Maskinen klarar dock att skriva mycket snabbare än vad jag gör, men som sagt, kvalitén blir lidande.. Vill du ha kvalitet på utskrifterna är det mao bara att dra ner hastigheten och vänja sig vid att det tar tid att 3D-printa med våra maskiner :)

Senaste alstret tog ca 4 timmar att printa, men det blev rätt bra om jag får säga det själv :)
Den ser riktigt nice ut, men vilken av helikoptrarna passar den på? För du har väl inte gått och börjat köra RC på marken? :shock:
Hehe, jag började med markburet för mååååånga år sedan men jag har haft ett uppehåll på typ 20år men jag tänkte att det var dags att återuppta detta fast i 3D-printad form :) Hittade Barspins OpenRC buggy (http://www.thingiverse.com/thing:42198) och blev inspirerad och planen är att jag skall leta upp lite lättåtkomliga delar till drivning och sedan rita ett eget 1/10-chassi, alt ett 1/16.. Fälgen är dock, för stunden, inget annat än en test av skrivaren för att se hur den fixar de överhäng som finns i modellen och den presterade riktigt bra faktiskt..

Faktum är att jag redan har ritat den första delen till min 1/10 bil, men det återstår rätt många delar innan bilen är körklar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoXa

Inlägg av RoXa »

Problemet med ryckig gång är nu löst genom att byta Firmware!

Tyvärr lyckades jag inte att få ordning på ryckandet under Marlin, så jag installerade Repetier Firmware 0.91 istället och vips så var problemet borta. Nu låter motorerna som ett sound track från något gammalt 8-bitars tv-spel under utskrift :badgrin:

Jag skulle vilja säga att det är en jäkla skillnad mot innan. Alla rörelser går mjukare och jag får ännu bättre utskrifter än med Marlin. Lätt att konfigurera var det också!

En konstig grej jag stötte på efter installationen var att motorerna missade steg vid förflyttningshastigheter högre än 130 mm/s, men håller jag mig bara under den hastigheten fungerar allt kanon!

Jag misstänker också att Repetier Firmware använder en annan lookup table för thermistorn, då det osar betydligt mer kring hot end vid 190 grader än vad det gjorde innan. Ska ta en kik i källkoden angående det..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Fundering; varför tog du ver. 0.91 istället för den senaste (ver. 0.95D)?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Nu har jag tunat utskriften i några dagar och har kommit så långt att det bara är att starta utskriften och det blir faktiskt bra. Inte långt ifrån att vara i klass med Peter Larsens utskrifter, har ju delarna till Kosseln från honom. Speciellt skarpa hörnen är jag inte 100% nöjd med, raksträckorna ser superbra ut. Rätt i mått och allt sånt också.
Det har tagit mycket mycket tid och nu i efterhand så undrar jag vad jag gjort egentligen för jag är tillbaks på i stort sett default-inställningar för slic3r. Det är vad jag kör med och det funkar. Jag kan rekommendera att gå igeom "Calibration"-kapitlet för reprapro mendel på reprap.org. Och därefter sätta flow rate compensation för att få rätt extrusion width. (Google-ledtrådar).

En grej är att jag hade stora problem med retracten/tillbakadragning där jag till sist insåg att extrudermotorn kuggar över vid retract. Ibland. Har fått sänka max_acceleration i E-riktning från 4000 till 30 mm/s2, tillsammans med 8 mm tillbakadragning och nu funkar förflyttningar 100% utan blobbar eller andra problem.
Jag bifogar min Configuration.h om någon fortfarande är intresserad. Den ska användas med jcrocholls Marlin.

Jag hjälpte grabben igång med sin Prusa i3 idag. Kalibrerade bara extrudermotorns upplösning. Och första utskriften blev bra. Kändes snopet med tanke på hur mycket tid jag lagt på att tuna Kosseln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoXa

Inlägg av RoXa »

PeterH skrev:Fundering; varför tog du ver. 0.91 istället för den senaste (ver. 0.95D)?
Jag kör version 0.95 på Repetier host, men på firmwaren till Arduinon kör jag den senaste versionen, vilken är 0.91. Skrålla ner på repetier's nedladdningssida så ser du.
hawkan skrev:Nu har jag tunat utskriften i några dagar och har kommit så långt att det bara är att starta utskriften och det blir faktiskt bra. Inte långt ifrån att vara i klass med Peter Larsens utskrifter, har ju delarna till Kosseln från honom. Speciellt skarpa hörnen är jag inte 100% nöjd med, raksträckorna ser superbra ut. Rätt i mått och allt sånt också.
Det har tagit mycket mycket tid och nu i efterhand så undrar jag vad jag gjort egentligen för jag är tillbaks på i stort sett default-inställningar för slic3r. Det är vad jag kör med och det funkar. Jag kan rekommendera att gå igeom "Calibration"-kapitlet för reprapro mendel på reprap.org. Och därefter sätta flow rate compensation för att få rätt extrusion width. (Google-ledtrådar).

En grej är att jag hade stora problem med retracten/tillbakadragning där jag till sist insåg att extrudermotorn kuggar över vid retract. Ibland. Har fått sänka max_acceleration i E-riktning från 4000 till 30 mm/s2, tillsammans med 8 mm tillbakadragning och nu funkar förflyttningar 100% utan blobbar eller andra problem.
Jag bifogar min Configuration.h om någon fortfarande är intresserad. Den ska användas med jcrocholls Marlin.

Jag hjälpte grabben igång med sin Prusa i3 idag. Kalibrerade bara extrudermotorns upplösning. Och första utskriften blev bra. Kändes snopet med tanke på hur mycket tid jag lagt på att tuna Kosseln.
Roligt att du har fått det att fungera. Tycker mig se samma problem med blobbar som jag hade innan jag bytte till repetier firmware.
Skriv svar