Intressant, tack för att du lär mig
Det är nämligen här förvirringen börjar.
En gång i tiden när jag hade en ren Yamaha-stereo hade jag också service-manualerna för bl.a slutsteg (MX70) och kassettdäck (KX1200).
Kanske jag dock hittade datat redan i bruksanvisningarna, jag vet inte.
Nåväl, jag såg då att känsligheten för kassettdäcket var 150mV/47k vilket jag då tolkade som linje-nivå (LINE) dvs att alla källor, om man säger, som kopplas in på kassettdäcket behöver vara >150mV (och att samma gäller försteg).
Ett kassettdäck är dock lite speciellt för det kan boosta LINE med säkert 20dB för att optimalt kunna spela in mha t.ex DBX (man kan också se det som du ser det map CD ty jag använde själv länge mitt kassettdäck för att styra ut mina slutsteg. Det var nog ännu käckare än med CD för jag hade en Monitor-knapp

).
Genom att sedan läsa manualen för slutsteget fick jag reda på att dess känslighet var 1,5V/1k.
Mina allra första rörförsteg grundade sig sedan på dessa nivåer.
Mina Williamson rörslutsteg (där jag släppt lite på återkopplingen) har sedan känsligheten 1,5V/1M så den är given.
Tills nyligen har jag dock fått problem med just LINE.
Märkte liksom att mitt första rör-RIAA (baserat på MM>5mV, LINE>150mV) inte riktigt nådde upp i nivå.
Började då sätta LINE till 500mV istället utan att egentligen förstå varför.
Har kört det rätt länge och det passar bättre (det finns ju trots allt en volymkontroll nånstans).
Jag kommer fortsätta med 500mV som LINE oavsett vad folk säger men noterar tacksamt att det egentligen är 1mW i 600Ohm och att denna nivå är specad ut från förförstärkaren (och in i slutsteget).
Det kan vara intressant att notera att min nybyggda Linje-förstärkare (som är mer av ett försteg enligt din terminologi även om jag kommer stå fast vid min terminologi

) förstärker 2,7ggr.
Jag driver den med en dator (Fujitsu, laptop).
Jag får full utstyrning av mina Williamson.
Alltså får jag ut mer än 1,5V/3=0,5V ut från datorn (vars volym dock står i botten...dvs 10dB boostad?).
Men då stämmer ju ditt resonemang
Dvs att LINE typ är efter försteget men att datorn är ett specialfall likt CD/Kassettdäck.
Jag fick f.ö rätt hög utstyrning med min iPod också fast den ligger nog på nära 0,5V (SQRT(16*0,005)=0,28V).
MVH/Roger
PS
Jag tänker lite högt i det här inlägget. VV tolka det inte som om jag vore obstinat
Om man skulle använda din terminologi, vad skulle man kalla källornas nivå? Käll-nivå, eller? För hur man än ser på saken så brukar det finnas en förförstärkare som man vill ska hantera och distribuera källorna (även om förförstärkaren skulle kunna vara en enda stor switch).