Micro-reflowugn med nokia LCD

Berätta om dina pågående projekt.
Lightsource
Kontakt:

Re: Micro-reflowugn med nokia LCD

Inlägg av Lightsource »

Jo absolut, det var därför jag skrev att jag måste se till å göra detta "ordentligt" :)
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Uppdatering!

Har ängligen löst en extremt frustrerande bugg som hindrat mig från att fortsätta med detta projekt. Jag har verkligen slitit håret med detta.

Det som hände var att ICD2 började ge felet "invalid target device", men den läste inte det som borde visa att inkopplingen är fel eller att strömkälla saknas eller liknande utan jag fick ut en kod, dock fel kod. Jag bytte PIC'ar, jag tittade på kommunikationen i oscilloskop, jag kollade kort-layout igen och igen och igen men kunden inte hitta några fel.

Till slut så bytte jag till PIC18F4550 (vilket får ICD2 att ladda ner OS) och bytte sedan tillbaka till PIC18F14K50 och vips så började det funka igen! Inte tror man att korrupt OS ska göra att det beter sig "nästan" korrekt? Hur som helst kunde jag testa nya elementen nu, och de ger inte i närheten det delta-T som jag vill. :( Jag måste ha utnyttjat mycket mer effekt än jag trodde ur de stackars glödtrådarna som satt i från början.)
20120812_232032.jpg
Så nu måste jag hitta nya värmeelement. En aspekt som jag märkt och som jag tycker man kan se på grafen är ju också att värmeelement med stor egen massa är olämpliga eftersom de tillför en sådan fasförskjutning, de tar lång tid att värma upp och lång tid att svalna och gör regleringen svårare. Glödtråd har snabb respons.

Min idé är att försöka tillverka glödtrådselement för ugnen. Men om någon har något annat förslag så är det mycket välkommet! :) Och idé om vilken tråd jag skall använda och hur.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
remne

Inlägg av remne »

www.youtube.com/watch?v=NCGzKDTFBSQ
:-)

IR-ugn kanske kan vara något.
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Exakt, jag måste ha sådana element åtminstone. Min controller och interfacet funkar ju, så det är bara själva värmeelementen som är felet.

hade det inte varit så trevlig form på den här ugnen så hade jag slängt den och köpt en annan med lämpligare element från början, men jag vill verkligen få igång just den här ugnen så det känns värt att göra några försök till. Funderar på att göra element likt en brödrost, då får jag snabb respons och beroende på hur jag lindar den kan jag anpassa elementen. Ska bara hitta lämplig tråd.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag hade funderingar på att använda en bunt med rörhalogenlampor till ett lödugnsbygge, hur tror ni det skulle fungera som värmeelement?
Bild
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vår gamla ugn hade sådana värmeelement.
Med transportband igenom
8-10 element uppe och lika många undertill. (4 zoner)

Följande problem noterade vi med denna.
Det är svårt att få jämn temperatur, t.ex. större kondensatorer käkar gärna upp värmen
Vi fick gasa på ordentligt för att det skulle bli varmt så att tennet smälter. Följden
blev att t.ex ytmonterade plintar inte gick att köra då dessa smälte före tennet...

Personligen tror jag att två element kommer att ge en för ojämn temperatur.

Swech
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Men det där att vissa komponenter käkar upp värmen, är inte det ett generellt problem vid reflow?
Hur gör man annars för att undkomma det om man har andra värmekällor? Beror det på att vid infravärme så är inte luften runt upphettad på samma sätt som med en ren varmluftsugn? Jag kan tänka mig att man får en jämnare temparturfördelning om man ser till att distribuera värmen via luften istället för infra, men det är ju svårare.

Jag gjorde ett litet experiment här, jag lossade temperatursensorn och höll den försiktigt ner i vår brödrost istället och körde en "rostning". Edit: ska nog förklara bilden lite, brödrosten har inte på något sätt styrts av controllern, utan det ni ser är bara att i rådande mjukvar har jag en konstant referens-temp inställd sedan ett stegsvarstest, men i just denna körning var inte ugnens egen styrning inblandad, bara tempsensorn.
20120813_211319.jpg
Nu mätte jag i ena "facket". Som jag kan se med ett snabbt ögonmått så får jag i 2st av dessa element uppe och 2 nere. Det borde räcka för att nå tillräcklig temperatur, jag har ju så liten volym. Tror det får bli nästa test, billigt och hyffsat enkelt att testa. Funkar det inte så kan jag ju linda om plattorna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Prova att klä kondensatorerna i aluminium som reflekterar IR väldigt bra.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Några tips som evt. kan vara användbara.
Gjorde en liknade värmeanläggning där det var viktigt att få jämn värmefördelning i ett formanpassad utrymme. Använde värmehäll från skrotad köksspis, inklusive dess centimetertjocka isolerplattor. Värmetråden i denna är med några cm mellanrum försedd med stift som trycks ner i isolermaterialet med tum-kraft så det är bara att forma om värmeytan hur man själv vill.
Det blir lite svårt att löda dubbelsidigt med enbart övervärme då allt som förbinds med undersidan kommer suga värmen och därmed resultera i dåliga lödningar. Höga komponenter kommer bli varmare eftersom värmeeffekten är avtar med kvadraten så det enklaste är att hålla långt avstånd mellan PCB och värmekälla.
Det förekommer att man måste värmeisolera särskilt värmekänsliga komponenter genom att tillfälligt måla över dom med värmeskyddande massa som efteråt kan dras av som ett gummiaktigt skinn. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på massan. Kan vara något i denna stilen:http://www.terosystem.se/varmeskydd_ovrigt.shtml.
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Ok, jo jag ska ju bara använda den här för hobbyändamål och då är det ju enklast att handlöda stora komponenter som stora kondensatorer eller kontakter.

Antar att du menar ett sådant värmeelement som sitter under spisar som har glas-häll? Det låter ju helt klart intressant! Minsta plattan borde ju gå att få in i min ugn.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanske kan du även få några ideér från min brödrost http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&start=45

Som tidigare nämnts så ligger svårigheten i att ha tillräcklig "kraft" att kunna höja temperaturen enligt spec.
och samtidigt få jämn värme.
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

ah tack för länken! Jag kan notera några saker jag måste tänka på.

Jag ska försöka linda om så att tråden ligger tätare och på så vis åstadkomma jämnare temperaturfördelning. Jag har ju ett slutet utrymme också, så kanske måste åstadkomma cirkulation i ugnsutrymmet för att fördela temperaturen jämnare.

Edit: Jag misstänker att ett kort avstånd mellan värmetråden och kortet är problematiskt, så jag ska nog försöka montera värmeelementen så nära väggarna som möjligt, då sprider sig värmen och fördelas jämnare över kortet.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jo, det var spis med glashäll. Väldigt lättarbetat att göra valfritt format på värmeelementet. Isolermaterialet var även det lättformat med vanlig kniv. Helst skulle man kanske även skuret ut en del av glashällen och använt som beröringsskydd men misstänker att glaset inte är så lättskuret som resten.
Lightsource
Kontakt:

Inlägg av Lightsource »

Uppdatering: Köpte en billig brödrost på ÖB för 99kr. Kassören sa "här är kvitto och garranti". jag tänkte "mm garranti, sure när jag är klar med den här.. :)"

Nu är värmeplattorna monterade i ugnen och fungerar alldeles ypperligt. De klarar till min stora lättnad en temperaturförändring på 3grader/s vilket är mer än godkänt. Nu återstår att kalibrera temperaturmätningen ordentligt.
IMG_4564.jpg
När jag använde IR-termometer så fick jag väldigt varierande mätresultat beroende på vilket material jag mätte på vilket gör att jag inte riktigt känner att jag kan lite på det.
Är det någon som har en idé på vad jag ska lägga för material i ugnen för att sedan mäta med IR på för att få ett tillförlitligt mätvärde? Är IR på PCB tillförlitligt?

Använder en sånhär: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 00b-p48280
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Löd dit ett termoelement på kretskortet eller SMT160 ?
Skriv svar