Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Jonas ROV

Inlägg av Mizzarrogh »

Problemet är väl mer om man vågar lite på dessa kopplingar om man tänkt använda den lösningen, kan intyga att de billiga varianterna inte är mycket at hänga i granen annars och kommer nog nästan garranterat att krypläcka förr eller senare, men jag tänkte iaf. titta litet mer på de kraftigare prylar som är riktada mot industrin, samt kanske även tex billiga högtrycks anslytningar för vatten borde funka tycker man (hydraulkopplingar tål kanske inte saltvatten något vidare, eller? annars tål de ju över 2-300 bar utan några som helst problem menar jag... (tänkte mig om man tar bort kulventilerna eller hittar något med enbart koppling)).
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag tror inte att slang hela vägen upp till ytan är värt mödan. Dels blir "kabeln" väldig styv och ROV:en således svårmanöverad och dels får du en hel del lyftkraft eftersom slangen kommer innehåll mycket luft och att den har en ganska stor diameter.

Att ha en kontakt inuti slangen kanske fungerar men jag tror det kan bli lite knivigt att få till det bra så att den yttre kontakten sluter tätt och samtidigt som man får en bra elektriskt kontakt inuti. Det kanske går med några fjädrande stift men nja, det känns inte helt enkelt.

En fråga är hur många stift man egentligen behöver eftersom ju färre man klarar sig med desto billigare kontakt. Där tjänar man lite pengar om man tänker till en gång extra. Sublight har en del vattenkontakter som är relativt billigt (även om jag har förstått efter att ha sökt material till min ROV att billigt fortfarande betyder dyrt om man ska ha det vattentätt).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men detdär är väl bara blindpluggar? Det är inga kontakter, du hittar dessa litet längre ned... :)

Edit: Missade det, trots att jag tillbringat åtskilliga timmar på den sidan... :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 6 december 2009, 18:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ja, på den första sidan men resten av sidorna är kontakter, t.ex. 3-polig chassi för 1100 kr vilket förstås är mycket pengar men mindre än 5 - 10 k.

Lite får du jobba själv :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

De kontakter sublight hade var ju till stor del av "värsta" typen, som går att ta isär under vatten. Just det kanske inte är så viktigt för en hobbyROV?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns ju tunn slang, tex tryckluftslang och så värst styvt blir det ju inte heller fast såklart inte lika smidigt som bara en CAT5 kabel. För att få den "viktlös" är det ju enkelt att vikta kabeln utvändigt tex i samband med att man märker djupet/längden.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

ristomemo: Nej, det finns förstås ingen anledning att behöva koppla bort navelsträngen i normala fall. Det kan ju vara bra om t.ex. ROV:en eller navelsträngen trasslar in sig i något men det är inte så sannolikt. Bättre vore det med något man kan skruva fast så att det sitter som berget. Då kan man även dra i sladden om ROV:en får för sig att stanna.

v-g: Visst finns det tunn slang men å andra sidan blir det svårare att få igenom kablarna.

Antagligen behöver man vikter även om man bara kör en Cat5 kabel men med en slang behöver man mer vikter om man inte får bort all luft vilket gör hela paketen tyngre och besvärligare att hantera.

Säger inte att det är en dålig idé, bara att den inte är så bra i mina ögon :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är vanlig CAT5-kabel vattentät även vid så höga tryck?

Det är ju lite opraktiskt om vattnet pressas in genom manteln av det höga trycket.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Kontaktdonen från Subconn användes i ett militärt projekt jag var inblandad i. Det är bra prylar som vi aldrig hade problem med.
Det här t.ex. är gjort för att monteras i ett chassi och har genomföring och allt i ett.
http://www.sublight.se/module/product/p ... s1=2&Ls2=2 Tänk på att det inte har någon dragavlastning och enbart har friktionslåsning. Vi löste det genom att vulktejpa fast ett rep i kabeln och surra det i prylen med kontakten.
Jag såg även att det fanns en dragavlastning som tillbehör numera...
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nerre: Vet ej men om vi pratar 1000 meter så är det, förutom det uppenbart höga trycket, även ganska låga vattentemperaturer. Den kombinationen är nog inte den bästa för vanlig Cat5 kabel.

Edit: Vikten kan man förstås inte heller bortse från när man pratar om dessa längder.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Orkar inte läsa igenom hela tråden men vi håller på med FEM på skolan nu och har en uppgift som går ut på att analysera en trycktank till en kompressor. Då kom jag att tänka på den här tråden då det är liknande problem. Nu vet jag inte vad du tänkt använda för gavlar men jag tog plexi för att visa hur svagt det är.

Tog lite materialdata för PMMA från nätet:
E-modul: 2GPa
Poissions tal: 0.35
Brottgräns: ca 45-70MPa

Längd: 400mm
Diam: 200mm
Tjocklek: 4mm
Gavlar: 8mm
Tryck: 2 bar (20m djup)

46.7MPa maxspänning (ligger omkring brottgränsen för PMMA):
Bild

7.4mm utböjning i mitten av gaveln:
Bild

OBS, Det blir annorlunda i kanterna där man ser spänningskoncentrationer eftersom din inte är helgjuten men hur man ska simulera det har jag inte lärt mig än. ;) Kanske att man använder kontaktelement eller liknande.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

OK, det där var lite deprimerande läsning :(

Inte så att du skulle kunna göra om beräkningen med 10 mm gavel istället vilket är vad jag har?

Kanske ska ta en kupol ändå fast nu är ju fronten redan limmad :doh:

Tack så mycket för beräkningen! Nu har jag lite att gå på när jag ska dyka med den.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Du har 4.7mm utböjning i mitten av gavlarna med 10mm tjocklek om mina beräkningar stämmer.

Von mises spänning:
Bild
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Hm, ja, jo, hm, får nog minska mina förhoppningar att nå 20 meter med andra ord! :doubt:

Att det blev så mycket låter konstig. Känslan jag hade var att jag skulle nå 20-30 meter utan några större problem. Trycker jag allt jag har på plexit rör det sig ändå inte en millimeter (men det kanske säger mer om min styrka än om plexits hållfasthet :lol: ). Men jag har inga skäl att misstro dina beräkningar så jag får helt enkelt hålla mig på grunda vatten (< 5m meter).

Tack igen förresten!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Om du tänker dig hur en tryckluftstank ser ut med kupol och 2.5mm tjockt stål så håller den jag räknade på för ungefär 40 bar. Vid 57 bar ser den mer ut som en rugbyboll. Och den är specad till max 10 bar. Så det är klart att 2 bar (20m) kanske är lite optimistiskt för en plexiglasbehållare med raka gavlar. :cry:

edit:
Som jämförelse har den här 4mm gods och på 20m djup:
Bild
0.22mm formförändring och bara en tiondel av maxspänningen.

100m:
Bild
(halva maxspänningen)

Fast förmodligen kan man inte uppnå så perfekt form med plexiglas så det blir väl alltid att det spricker i nån fog eller sådär.
Skriv svar