Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan själv! .... jodå, det har man hört många gånger. Fast en kollega hade ett ordspråk på väggen vid sitt arbetsbord:
EN BRA INGENJÖR ÄR EN LAT INGENJÖR. :wink:

Visst, man lär sig mest av att snickra ihop grejer själv. Fast idag är det få saker jag återuppfinner om jag kan få något lika bra eller bättre för en billig slant från annat håll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Privat tycker jag det är roligast att försöka förstå innan jag bygger och när man chansar och får till det, förstå vad det är man gjort.

Så jag uppfinner gärna hjulet på nytt även om jag har full förståelse för att man i industrin inte riktigt kan jobba så.

Jag känner t.ex programmerare som tankar hem färdiga funktioner för ditt och datt.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 4 januari 2016, 19:59:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Att bara kopiera rakt av utan att förstå är ett tecken på enfald.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mitt favoritcitat (John Schröder, Radiobyggboken 1967):

"När man blivit varm i kläderna kan man tillåta sig ännu större friheter och kommer då ifrån det själlösa kopieringsbyggandet, man blir individualist med lödkolven".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
superx

Inlägg av superx »

:tumupp:
Dessa trådar är tacksam läsning och inspiration för oss andra också!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack men orkar du utveckla dig lite?

Jag kan väl inte vara "tacksam läsning och inspiration för oss andra"?

MVH/Roger
superx

Inlägg av superx »

Jo då! Tacksam läsning för att du berättar hur du tänker, och dokumenterar alla steg i processen.

Inspirerande, för att man (iaf jag) blir sugen på att bygga grejer själv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tackar och bugar!

Mycket roligt att läsa!

MVH/Roger
PS
2016 ska bli ett kanonkreativt år. God fortsättning!
opampen

Inlägg av opampen »

Inspirerande och trevligt att se att det finns riktiga elektroniker som vill labba och utveckla tankar och ideer´. Lycka till med utvecklingen av dina apparater.

Roligt att du citerade John Schröder har också läst "Radioteknik 1 och 2" samt "HI-FI teknik" och några till som är mina favoriter. Även Walter G. Jung har betytt mycket för mig och mitt intresse för op-kretsar och elektronik i allmänhet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Undrar om jag nånsin blir färdig med den här :D

Fast jag tror jag närmar mig.

Nu har mätförstärkaren tom möjlighet att jobba inverterat (bra för bryggkoppling vilket iofs kanske inte är så aktuellt).

Den kan dessutom jobba balanserat (dock bara ordentligt balanserat vid en förstärkning på 10ggr även om det går att göra ingrepp på kortet för andra förstärkningar).

Vid icke-inverterad förstärkning dras helt enkelt minusingången till backe, vid inverterad förstärkning kan plusingången få flyta.

Lite lurigt är vilken ingångsimpedans inverterad koppling får med flytande plusingång och R2 dynamiskt till backe.

Ett tag var jag inne på att ingångsimpedansen blir R15 + R16 men tror numera att R16 inte spelar någon roll då det aldrig går nån ström genom den dvs ingångsimpedansen med R16 blir fortfarande R15 då signalen så att säga viks vid minusingången.

Enda nackdelen med min koppling nu är lite övergångsdistorsion pga Klass B samtidigt som Klass B innebär att strömförbrukningen är redigt låg.

Jag tror inte jag kan bli så mycket nöjdare än såhär speciellt som jag sent omsider beslutade mig för att installera byggbara plintar som gränssnitt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har uppdaterat min mätförstärkare (KTA).

Den är nu ännu enklare, speciellt har jag byggt in en virtuell jord som vid speciellt singelmatning används som vanlig jord (eventuellt försteg måste alltså ha galvaniskt isolerad matning alternativt brukas kondingar).

Kondensatorer för att blockera DC försvann alltså och via K1/K2 kan man nå +/- ingångarna utan jumpers så dom tog jag bort.

På utgången tog jag sedan bort den inbyggda kondensatorn, detta mest för att den blir väldigt stor för höga spänningar.

Min KTA kan nu nämligen teoretiskt hantera +/-30V matning och man vill inte sätta dit en större konding än nödvändigt, hellre anpassar man till situationen och sätter dit den 3m3-konding med lämplig spänningstålighet som man behöver.

För visst är det så att om Vcc-Vss=60V och utgången ligger på 30V så måste en 60V-konding användas?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Följer inte utsignalen med till +30V (toppvärde), undantaget är kortslutning på utgången :)
Du tappar väl inte 30V (AC) över kondensatorn när du har signal ut?

Har du enkelspänningsmatning +60V och GND, då måste det vara +30V på utgången i vila (utan signal).
Belastningen har noll volt (DC) över sig i vila, om utgången svingar sig till +60V, då ser belastningen 30V (toppvärde)
om utgången sjunker till noll så är utgångskondensatorn ett "batteri" som driver en ström genom belastningen
så det blir -30V (toppvärde) över belastningen. (Spänningsfall i transistorer ej medräknade)

Till en symmetrisk matning på +30V / GND / -30V så behövs det ingen kondensator (undantag ev offsetspänningar)

Borde räcka med en 30V kondensator om du INTE kortsluter utgången :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack YD1150 för den utredningen!

I korthet verkar man alltså kunna se det som att kondensatorn blir uppladdad till 30V (DC) och när det sedan svingas dynamiskt så är kondensatorn en kortslutning för alla frekvenser och den får mao ingen högre [DC]-spänning över sig än 30V.

Det blir tydligen lite skillnad på det och en linjär regulator där man måste ta hänsyn till toppspänningar/ripplet(?)

Tycker du jag ska integrera en konding på kortet?

Jag har 3m3/25V

MVH/Roger
PS
Nej, det ska vara sådär. Eventuell lyt smältlimmas :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här är en applikation för min KTA.

Två källor (gitarrmikrofon respektive sångmikrofon) har två olika tonjusteringsmöjligheter.

KTA förstärker sedan 1000 ggr och levererar en effekt om <1W i 4 Ohm vid 9V batteri (verifierat).

GBW är naivt nog hela 20MHz :D

MVH/Roger
Skriv svar