Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Re: Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kör med en klon på 3.3V

Verkar som man får olika innehåll varje gång man köper kloner på Ebay, även från samma säljare :razz:

Huvudsaken att dom funkar bra och det har alla gjort hittills.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fler än jag som sitter och väntar på delar för att kunna fortsätta bygga?? :(
malx

Inlägg av malx »

Konsten är att beställa något/några småsaker från Kina/ebay hela tiden. Då kommer det in något i postlådan mest jämt och man behöver inte vänta 1 månad för att få något nytt att pyssla med ;). (Man bör även sitta på de billigare reservdelarna själv)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad saknar du? Jag har ToPNoTCH:s förserie/prototyp med både Wii Motion Plus och Nunchuck. Jag kommer inte att hinna bygga inom rimlig tid så jag tänkte släppa iväg detta till självkostnadspris (300:- eller högstbjudande) till den som vill ha det... Jag får ta upp mitt eget bygge till hösten (eller ännu längre fram om jag känner mig själv :( )

styrkortet är testat av ToPNoTCH vid leverans, har sedan dess legat i min bygglåda för quad:en, W+ och Nunchuck är inte testade men jag skickade likadana till ToPNoTCH som jag tror han testat med goda resultat (Nunchuck kortet ser ut att kunna kapas för att få ett mindre bygge, men detr överlåter jag till köparen :lol: ).
ToPNoTCH1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hur avgör man ifall man kan kapa sin nunchuk eller ej?
Beställde ett par WM+ nu, och fick olika varianter i samma leverans. ;-)

Har ett fempack Nunchuk + WM+ på väg, så vi får se vad det blir för varianter då.
Tänkte testa mata mina med 5V, det ska fungera bra enligt uppgift... annars får man ta ner spänningen med några dioder.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vet inte om det finns någon generell lösning, men det gäller väl att kolla så att ledarna man kapar inte går tillbaka till uC, i fallet med den Nunchuck jag har går alla ledare till joystick och knappar, ingen ser ut att påverka något om dom kapas. Är det någon enstaka ledare som loopar kan man ju alltid löda dit en trådstump.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Den nunchuk jag öppnat har ett enkelsidigt kort där halva kortet bara matar joystick+knappar..
Nu var jag lite för ivrig när jag plockade isär den, så jag slet loss hälften av kopparbanorna från laminatet, så jag slänger den och försöker på en ny... ;-)
När de kostar $1.99 känns det som att man kan testa lite olika..
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Här är en liten video på testflygning.

Fortfarande inte fipplat på PID grejorna och autostable avslaget, vilket innebär att accelerometern inte nyttjas.
Som synes är den ju hyggligt stabil bara på gyro.

För lite yta på min tomt för att ta fart tyvärr. Måste prova med lite fria ytor, men då måste jag nog få dit lite dioder då jag ser vad som är fram och bak på håll :razz:

http://www.youtube.com/watch?v=fdBnTa6PbOs

p.s
Jag sitter fortfarande med en del kort kvar om någon är sugen.
d.s
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

PeterH skrev:Vad saknar du? Jag har ToPNoTCH:s förserie/prototyp med både Wii Motion Plus och Nunchuck. Jag kommer inte att hinna bygga inom rimlig tid så jag tänkte släppa iväg detta till självkostnadspris (300:- eller högstbjudande) till den som vill ha det... Jag får ta upp mitt eget bygge till hösten (eller ännu längre fram om jag känner mig själv :( )

styrkortet är testat av ToPNoTCH vid leverans, har sedan dess legat i min bygglåda för quad:en, W+ och Nunchuck är inte testade men jag skickade likadana till ToPNoTCH som jag tror han testat med goda resultat (Nunchuck kortet ser ut att kunna kapas för att få ett mindre bygge, men detr överlåter jag till köparen :lol: ).
PeterH, vi bättrar på erbjudandet.
Den som köper kittet får "panta in" prototypen mot ett av de skarpa korten mot en hundring+frakt hos mig.
Så slipper det figurera prototyper i drift :mrgreen:

Här finns alltså chansen att få ett skarpt kort med WM+ & Nunchuck för 400:- och frakt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kanske man skulle nappa själv.... :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Har du testat att köra med Sum-ppm på MultiWii koden? Jag får det inte riktigt att lira som det ska...
Kan iofs vara för att jag matar en 3.3v sattelit med 5.. några bra tips om hur jag sänker spänningen på matningen på ett enkelt sätt? Läste nåt om att dra dioder i serie, duger det? Isf, vilka dioder?

Ser riktigt bra ut med testflygningen. Ligger däckad i influensa, men ska nog försöka få mig ut och testa iallafall...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Du har händelsevis inte gått på samma miss som jag gjorde ?

Att köra Spektrum sattellit.

Den ger inte ut Sum-PPM utan standard RS232 115200,8;N,1
Det är ju jävligt bra till andra projekt förvisso men inte till detta. :wink:

Det funkar inte så bra :P

Om så är fallet så har jag kikat lite på en "översättare", men den är en av vääääldigt många projekt just nu :?
Har även övervägt att bidraga till multiwii koden, så den tolkar Spektrum, men det var mer komplext än jag trodde initialt.

Normalt vill man ju ha riktig nivåkonvertering (i synnerhet då signalen är rätt viktig).
Det blir ju lite mindre marginaler med 3V3 som logisk etta för processorn etc.
Om du vill kan jag kasta ihop ett mini kretskort med nivåkonvertering och 3.3V regulator på, mot komponentkostnader.

Men som sagt vi lär säkerställa att din sattelit har rätt förutsättningar.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, jepp, det är spektrumsattelit som gäller.
Får kolla om jag kan få en sum-ppm signal ur mina Coronamottagare istället, eller bygga en summerare av PPM-signalen för en vanlig mottagare.

Tack för erbjudandet, men eftersom att det är spektrum fungerar det ju inte ändå. ;-)
Spektrum fungerar ju direkt mot MK korten, och de säger sig ju köra Sum-ppm, så då antog jag...

Men det borde ju inte vara helt omöjligt att bygga in funktion för spektrum i MultiWII, men som du säger, man ska ha tid oxxo...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det var den infon som missledde mig med. :mrgreen:

Tills jag hittade http://diydrones.com/profiles/blogs/24g ... 7-channels

Man behöver en rätt snabbt klockad MCU för att hinna med att hantera 115200 baud i en konverterare, det som jag behöver är påväg från USA nu.
Sedan återstår koden, men nu jävlar börjar semestertiderna närma sig och då kan man ju heltplötsligt bli satan så produktiv. :wink:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, borde man inte kunna köra den direkt mot rx pinnen på microprocessorn och läsa av seriedatat där?
Killen i länken kör den ju direkt mot sin FTDI, och det verkar ju fungera menar jag...

Anledningen varför man vill ha Sum-PPM är ju för att kunna få in fler kanaler till MultiWII för kamera osv... Ska man köra vanlig rx är det väl 5 kanaler och inget mer... dessutom kan man inte köra hexa med vanlig rx..

[edit] Ett par dioder och en transing verkar lösa problemet...
http://wbb.multiwii.com/viewtopic.php?f=8&t=96
[/edit]
Skriv svar