Raketmotorbygge
Re: Raketmotorbygge
Ja verkligen - hur gick det
- du får stå för underhållningen nu när Nasa har semester

- Klas-Kenny
Det är ju drygt ett halvår sen sista uppdateringen!
Hmmmm, lite konstigt är det allt.
Hoppas bara att det inte hänt något allvarligt med projektet?
Hmmmm, lite konstigt är det allt.
Hoppas bara att det inte hänt något allvarligt med projektet?
- Electricguy
Senast uppladdade youtube video var ungefär en månad sen.
https://www.youtube.com/user/norrkemi/v ... rid&view=0
https://www.youtube.com/user/norrkemi/v ... rid&view=0
Försvarsmakten var tvungna att godkänna uppskjutningen så ansökan tog väldigt lång tid. När dagen sedan kom exploderade tyvärr raketen 1dm från marken..
Jag har även haft problem med katalysatorn till hybridmotorn som dock börjar lösa sig nu.
Ett mindre lyckat försök, trasig ventil?
Väteperoxid gillar inte kyla...
Katalysatortrubbel
Jag har även haft problem med katalysatorn till hybridmotorn som dock börjar lösa sig nu.
Ett mindre lyckat försök, trasig ventil?
Väteperoxid gillar inte kyla...
Katalysatortrubbel
Där ser man.
Överlevde ombordsystemet och fortsatte och logga efter haveriet?
- Klas-Kenny
Sedär, projektet lever alltså!
Kul att höra både det och att du inte ger upp för en "liten exploderad motor"
Även om det naturligtvis var tråkigt med testkörningen, men alltid lär man sig något, och det skedde ju i alla fall inga personskador vilket är det viktigaste.

Även om det naturligtvis var tråkigt med testkörningen, men alltid lär man sig något, och det skedde ju i alla fall inga personskador vilket är det viktigaste.

Jajamen samt 6h efter smällen då jag missade att stänga av elektroniken när resterna städades bort från uppskjutningsplatsen.Biker skrev:Där ser man.
japp, om allt går som planerat kör jag igen i marsKlas-Kenny skrev:Sedär, projektet lever alltså!
Även om det naturligtvis var tråkigt med testkörningen, men alltid lär man sig något, och det skedde ju i alla fall inga personskador vilket är det viktigaste.![]()

Förhoppningsvis kommer detta katalysatormaterial lösa mina problem så jag slipper att använda mangandioxidpellets som söndedelas och spolas ut genom dysan.
Det blir ett nytt motortest med en katalysator av detta material till veckan, som ni ser i klippet är katalysatorn relativt inaktiv när den är kall men den värms upp fort med lite väteperoxid.
Det blir ett nytt motortest med en katalysator av detta material till veckan, som ni ser i klippet är katalysatorn relativt inaktiv när den är kall men den värms upp fort med lite väteperoxid.
Lördagens uppskjutningsförsök av raketen började bra, men nästan direkt efter antändning var det klart att Lyfta-XS1-B hade motorproblem och störtade mot marken. Just nu pågår ett intensivt arbete att gå igenom loggfiler samt en "obduktion" av raketen för att hitta orsaken till felet.
Nytt test är inplanerat om cirka två månader och då hoppas vi givetvis på en felfri uppskjutning, men man får inte glömma att raketer är lite knepiga...

Nytt test är inplanerat om cirka två månader och då hoppas vi givetvis på en felfri uppskjutning, men man får inte glömma att raketer är lite knepiga...

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Härliga bilder!
Först¨r att det är både plus och minus när man kollar in dem.
Men vad hände då? För mycket soppa!
Först¨r att det är både plus och minus när man kollar in dem.
Men vad hände då? För mycket soppa!
Tråkigt att den inte funkade som tänkt, men spännande projekt! Finns det någon film på det hela?