En OSD började kännas aktuell.
Efter att ha kollat runt lite på marknaden kom jag fram till att EagleTree va "tha shit".
Glad i hågen beställdes en "OSD pro" från dom, men det visade sig att den kommer man ingen vart med utan man måste ha deras eLogger + deras GPS och vill man dessutom ha indikation på planets attitude så torskade man på någon sensor dessutom. Totalt 2500:- skulle kalaset kosta om man klarade tull & moms.

Och i en larvig plastpåse ligger "OSD Pro" och stirrar ner en.
I sann EF anda ger jag mig fan på att bygga en egen och ger mig som många andra på att studera MAX7456.
Det visar sig snabbt att huvud området för kretsen är övervakningssystem osv. då den är helt teckenbaserad.
Den visade sig dock ha snabbheten som krävdes för animation och vägen var fastslagen.
Kraven på första varianten var:
- Skall visa spänningen i flygplanets huvud batteri spänning.
- Skall visa kamera grejorna's batteri spänning.
- Skall visa höjd från startposition.
- Skall visa hastighet över marken.
- Skall visa farkostens lutning (AOA).
- Skall visa farkostens vinkell (Virtuell horizont).
- Skall Visa kurs.
- Skall Visa kurs till startposition.
- Skall Visa avstånd till startposition.
- Skall Visa om GPS är låst (tillförlitlig).
- Skall gå med vilken GPS som helst i princip (inte förlitasig på APB funktioner utan bara koordinater etc.) med 5V I/O.
Kravlistan pekar ju på en MCU,Accelerometer,OSD chip, nivåkonvertering 5V <-> 3V3 och USB för programmering.
Jag körde vidare på en ATMEGA328 design som jag kan köra Arduino grejor på.
Alltid kan det ju irritera någon som tycker Arduino är leksaker

Så här blev kortet: Efter att ha snackat lite med MAX kretsen för att få en känsla för den, så behövde den lite nya tecken.
Hälften av de som ligger i från fabrik är kinesisk mumbojumbo, och skall man animera på teckenbaserade displayer går det åt massor med tecken

Som tur är har Maxim en lite editor: (Här är för övrigt min uppsättning laddad)
Att få över teckenuppsättningen i kretsen fick man dock fixa själv.
Ett loader program för kretsen och ett kompltterande PC program behövde byggas: Det har tagit en satans massa tänkande och jobb fram till nu, med filter för sensorn, animation av kompassen och horizonten, koordinatberäkning, snacka med GPS och skit.
I kväll vart äntligen första versionen klar där allt som jag satt upp som mål fungerar.
En beskrivning av vad man ser är:
Vänstra hörnet (står 70) = Antal meter bort från startpositionen.
En vituell komapps som flyter och där mitten är din riktning
Den vita pilen över kompassen visar kursen man skall hålla för att flyga "hem" (mot sig).
Högra hörnet visar en blinkande "LOCK" symbol när GPS inte har 3D låsning och en fast när den har det.
I mitten finns den virtuell horizonten (prickarna) och de två fetare streken på varsin sida visar AOA.
Och slutligen i vänstra nedre hörnet batteri mätarna och höjd/fart i högra.
Här en bild när man lutar kortet: Det vart två designmissar på kretskortet, en sådan skitsak som en enable på Max kretsen och att jag "glömde" en strapp för att växla mellan att ta in GPS eller programmera på UART'en. Är man skarpsynt ser man hur jag fixat enable på kretskortet

Puh.. Avslutar i ny post.
EDIT:En sån här långkörare blir full av stavfel, så jag fixar dom