Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Idag har jag provat lite smått med andra proppar, det är helt klart att quaden lyfter utan problem med andra proppar.
Dock så ville quaden hela tiden dra yaw åt ett håll.. funkade inte att hålla emot med radion heller.
Ska se om det blir annorlunda med det ytade KK kortet med XX-programvara.
Sen fick jag ju sen en äkta MikroKopter in action. Dom flyger ju väldigt stabilt och fint.
Man blir lite smått impad när piloten slår på Altitude hold och släpper radion.
MEN, det verkar fortfarande vara en del meckande för att få alla del-kort att fungera ihop.
Tycker man kan kräva lite mer när man betalar såpass mycket som ett MK-kort kostar.
Så där sjönk MK´s kort en del i mina ögon. Det är verkligen inte "bara" att koppla in och flyga.
Killen som visade sin MK hade ~400 flygtimmar på sin MK. Nu hade han just skaffat NaviCtrl och GPS men det strulade lite för honom. Sånt som gör att jag tvekar inför att skaffa MK-kort.
Jag kan absolut vara intresserad av ett samköp av ett bra kontrollerkort.
Men ska jag byta upp mig så vill jag ha Position Hold och AutoPilot som flyger efter förbestämda rutter/koordinater.
MK´n hade en käck lösning på motorerna, han hade outrunners med kapsling. Segersäkringen som sitter i botten på motorfästet hade han tagit bort. När quaden var avstängd tog han tag i motorn och kunde lyfta ur den. Kanske kan va bra vid krascher osv. Dessutom riskerar han inte att motorn vrider sig och snurrar upp motorkablarna..
*Edit* Förtydligade innebörden i texten.
/DeVille
Dock så ville quaden hela tiden dra yaw åt ett håll.. funkade inte att hålla emot med radion heller.
Ska se om det blir annorlunda med det ytade KK kortet med XX-programvara.
Sen fick jag ju sen en äkta MikroKopter in action. Dom flyger ju väldigt stabilt och fint.
Man blir lite smått impad när piloten slår på Altitude hold och släpper radion.
MEN, det verkar fortfarande vara en del meckande för att få alla del-kort att fungera ihop.
Tycker man kan kräva lite mer när man betalar såpass mycket som ett MK-kort kostar.
Så där sjönk MK´s kort en del i mina ögon. Det är verkligen inte "bara" att koppla in och flyga.
Killen som visade sin MK hade ~400 flygtimmar på sin MK. Nu hade han just skaffat NaviCtrl och GPS men det strulade lite för honom. Sånt som gör att jag tvekar inför att skaffa MK-kort.
Jag kan absolut vara intresserad av ett samköp av ett bra kontrollerkort.
Men ska jag byta upp mig så vill jag ha Position Hold och AutoPilot som flyger efter förbestämda rutter/koordinater.
MK´n hade en käck lösning på motorerna, han hade outrunners med kapsling. Segersäkringen som sitter i botten på motorfästet hade han tagit bort. När quaden var avstängd tog han tag i motorn och kunde lyfta ur den. Kanske kan va bra vid krascher osv. Dessutom riskerar han inte att motorn vrider sig och snurrar upp motorkablarna..
*Edit* Förtydligade innebörden i texten.
/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DeVille 26 mars 2011, 16:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Snyggt! 
Så det du söker är en kort som har GPS och 6 kanaler in?
Jag håller med om att de är dyra och jag är inte villig att betala så mycket, så jag har skissat på ett kort med en STM32, 32MBit flash för loggning, 3-axlig Accelerometer, 3-axligt Gyro, 3-axlig Magnetometer, Sonar och GPS (på kortet, inte extern) och det ser ut att landa på ca 800kr för ett komplett kretskort med komponenter.
Men ska nog lägga upp en tråd i Idébanken om detta så folk får kasta in idéer om vad de tycker borde finnas på kortet.
Om inte annat så lär man få en massa bra idéer.

Så det du söker är en kort som har GPS och 6 kanaler in?
Jag håller med om att de är dyra och jag är inte villig att betala så mycket, så jag har skissat på ett kort med en STM32, 32MBit flash för loggning, 3-axlig Accelerometer, 3-axligt Gyro, 3-axlig Magnetometer, Sonar och GPS (på kortet, inte extern) och det ser ut att landa på ca 800kr för ett komplett kretskort med komponenter.
Men ska nog lägga upp en tråd i Idébanken om detta så folk får kasta in idéer om vad de tycker borde finnas på kortet.

Om inte annat så lär man få en massa bra idéer.
Skulle det inte vara bra att fortsätta på paparazzi-systemet? Där finns redan 150´000 rader färdig kod att förbättra och infoga fler funktioner i. Både hårdvara och mjukvara är öppen.
http://paparazzi.enac.fr/wiki/Main_Page
Jag har också hört att det finns problem med mk-kortet. Någon (svensk?) kille fick sin DSLR förstörd när en motor på quadrakoptern fick fnatt och gick till 100% gas. Kommentarerna var i stil med "jaha, det du fick detdär felet, det tror vi är borta i nästa version".
http://paparazzi.enac.fr/wiki/Main_Page
Jag har också hört att det finns problem med mk-kortet. Någon (svensk?) kille fick sin DSLR förstörd när en motor på quadrakoptern fick fnatt och gick till 100% gas. Kommentarerna var i stil med "jaha, det du fick detdär felet, det tror vi är borta i nästa version".
De har haft en del strul med MK, en tidigare version hade en KÄND bugg där precis det där fenomenet kunde uppstå.
En polares MK flippade helt plötsligt runt på 20m höjd och drog fullfart rätt ner i backen.. ALL elektronik gick sönder, typ 7000:-.. efter mycket tjat tror jag att han fick kompensation för elektroniken, men snyggt är det ju inte...
Ett kort med 9dof (acc, gyro, magnet) för 800:- är ju klart prisvärt!
Vad är det för hårdvara du kikar på då Korken?
En polares MK flippade helt plötsligt runt på 20m höjd och drog fullfart rätt ner i backen.. ALL elektronik gick sönder, typ 7000:-.. efter mycket tjat tror jag att han fick kompensation för elektroniken, men snyggt är det ju inte...
Ett kort med 9dof (acc, gyro, magnet) för 800:- är ju klart prisvärt!
Vad är det för hårdvara du kikar på då Korken?
Nu ska vi se...

- Accelerometer: ADXL345
Gyro: ITG-3200
Magnetometer: HMC5883 (den kommer dock om 1 månad, men den gamla, HMC5843, kan inte köpas längre)
GPS: Venus634FLPx
Sonar: http://www.sparkfun.com/products/8504

Snackar vi om 800:- för dem grejerna så är jag nog intresserad av ett kit också.
Jag följer givetvis detta med intresse då jag vill bygga en maskin om 1-2 år när äldste sonen är lite äldre och kan vara med, det ska bli kul att se vad ni hittar på. Det är alltid lärorikt att vara med hela vägen på något man vill använda så småningom!
Jag har skapat en tråd om detta nu. Länk: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=50082
Har ni intresse i detta så svara i den tråden så blir det lättare för mig att ha koll på allt.
Samt så kan vi sluta hijacka DeVilles tråd.
Har ni intresse i detta så svara i den tråden så blir det lättare för mig att ha koll på allt.
Samt så kan vi sluta hijacka DeVilles tråd.

Re: Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*
Har uppdaterat första inlägget med ett litet länkindex till andra på EF som byggt liknande saker.
Kan vara bra för den som är ute efter inspiration. Även några länkar till siter utanför Sverige som kan vara bra.
Själv väntar jag just nu på mina nya proppar som är skickade från HK den 1:a April. Får hoppas dom inte skojar med mig
Har också bytt till ett ytmonterat KK-kort med XX-Mjukvaran.
Quaden känns mycket bättre när jag håller den i handen och gasar, reagerar snabbare och starkare på störningar.
/DeVille
Kan vara bra för den som är ute efter inspiration. Även några länkar till siter utanför Sverige som kan vara bra.
Själv väntar jag just nu på mina nya proppar som är skickade från HK den 1:a April. Får hoppas dom inte skojar med mig

Har också bytt till ett ytmonterat KK-kort med XX-Mjukvaran.
Quaden känns mycket bättre när jag håller den i handen och gasar, reagerar snabbare och starkare på störningar.
/DeVille
Update:netrunner skrev:Nu kan jag komma med lite empiriskt forskning från min testrigg.
Jag har samma motor som du har: 2213N 800Kv Brushless Motor
Alla propellrar är testa på samma sätt mot ett fulladdat billigt 3 cells Lipo pack på 4000mAh.
TP Slow Fly propeller 9x3.8 6A x 10,5V = 64Watt och 496gram trust = 7,7gram/Watt
GWS HD8040 3 Blade Prop (2pc pack) 4,6A x 11V = 50,6Watt och 376gram = 7,4gram/Watt
10X6 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc) 9A x 10V = 90Watt och 576gram = 6,4gram/Watt
1 Pair 10x4.5" EPP1045 Counter Rotating Propellers 8,2A x 10,0V = 82Watt och 624gram trust = 7,6gram/Watt

11x4.7" = suger
12x4.5" = suger
13x6.5" = suger
För en motor på 53gram att ge 624gram trust med den effektiviteten är troligen oslagbart. Jag har ett par större motorer kvar att testa men det verkar vara osannolikt att dom kommer i närheten av detta.
Ett annat motor alternativ som teoretiskt ska vara intressant är DT750 Den är 50% större, tyngre och starkare. Tyvärr tillverkas det inte propellrar i både CW och CCW i så stora storlekar som krävs.
Jag har testa den med 13x6,5" och den är effektiv om än lite svag:
3 olika gaspådrag:
Testade även med en annan ESC men det gav samma resultat.
Man ska ställa detta mot att 2x 2213N skulle väga samma och ge 1248g med 7,6g/watt.
Jag tror inte detta är en intressant väg att gå men beställer ändå dom största propellrarna jag kan hitta som är både CW och CCW för att testa med dom också: 13x8" och 14x4,7"
Kan någon hitta större propellrar som finns i både CW och CCW (ej 3-bladiga) så posta en länk här.
Jag har testa den med 13x6,5" och den är effektiv om än lite svag:
3 olika gaspådrag:
Kod: Markera allt
8,45V 12,80A = 108,16W 875g = 8,08g/Watt
9,02V 10,49A = 94,61W 788g = 8,32g/Watt
9,43V 8,18A = 77,13W 727g = 9,42g/Watt
Man ska ställa detta mot att 2x 2213N skulle väga samma och ge 1248g med 7,6g/watt.
Jag tror inte detta är en intressant väg att gå men beställer ändå dom största propellrarna jag kan hitta som är både CW och CCW för att testa med dom också: 13x8" och 14x4,7"
Kan någon hitta större propellrar som finns i både CW och CCW (ej 3-bladiga) så posta en länk här.
Nu äntligen har jag fått mina nya proppar, Det blev dessa 9x5 samt 10x6
Så nu skulle det äntligen bli ett premiär lyft utomhus. Tji fick jag
Tog en film på det hela med 9x5 propparna. Tidigare har jag provat med 10x6 propparna inomhus, men jag tyckte dom gick lite tungt.
Här har ni filmen, den är ~30mb men inte så lång. FILM
Jag har inte limmat fast den i marken... Någon som har förslag på lösning?
Vikten ligger på 1565gram med batteri.
Börjar bli less på detta "flygetyget" nu.
/DeVille
Så nu skulle det äntligen bli ett premiär lyft utomhus. Tji fick jag

Tog en film på det hela med 9x5 propparna. Tidigare har jag provat med 10x6 propparna inomhus, men jag tyckte dom gick lite tungt.
Här har ni filmen, den är ~30mb men inte så lång. FILM
Jag har inte limmat fast den i marken... Någon som har förslag på lösning?
Vikten ligger på 1565gram med batteri.
Börjar bli less på detta "flygetyget" nu.
/DeVille
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kan du inte plocka av lite vikt och se vad som krävs för att lyfta?
Det finns inte så mycket jag kan ta bort som det blir nåt av.
Jag funderade på om kineserna skickat fel motorer på nåt sätt.
Har använt dessa 2213N på HobbyKing, dom har ju flera använt med gott resultat.
Den ska ju hovra på halvgas, det är den ju långt ifrån så att säga.
/DeVille
Jag funderade på om kineserna skickat fel motorer på nåt sätt.
Har använt dessa 2213N på HobbyKing, dom har ju flera använt med gott resultat.
Den ska ju hovra på halvgas, det är den ju långt ifrån så att säga.
/DeVille
Märkligt att den inte lyfter. Dock låter som om de håller lite lågt varvtal. Du har rätt antal celler på accarna, vad kör du nu, 2 eller 3 celler?
Vill inte kritisera, men bommarna ser lite väl tilltagna ut, onödig vikt på dem. Hade rekommenderat att du byter ut dem mot dessa eller liknande, halverar vikten.
Dessa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1332
Eller dessa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1333
Motorerna bör väl funka, men du har inga andra som du kan testa med? Jag hade testat turnigys gula, bra motorer!
Vill inte kritisera, men bommarna ser lite väl tilltagna ut, onödig vikt på dem. Hade rekommenderat att du byter ut dem mot dessa eller liknande, halverar vikten.
Dessa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1332
Eller dessa: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1333
Motorerna bör väl funka, men du har inga andra som du kan testa med? Jag hade testat turnigys gula, bra motorer!