Miniprojekt: UV-låda [KLAR]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nlinus

Miniprojekt: UV-låda [KLAR]

Inlägg av nlinus »

Har insett fördelarna med att kunna tillverka lite kretskort själv och tänkte att en skaplig UV-låda kunde vara bra att ha för detta.
Utgick från en gammal Agfa-scanner, samt köpte det mesta jag behövde på Kjelle.

Just denna scanner har en riktigt lämplig modell. Glaset är avtagbart, för enkelt byte av rör. Det finns gott om plats för reaktorer, glimtändare och diverse elektronik.
Dessutom finns en riktig powerknapp, riktigt anslutning för spänning + jord, samt två lysdioder lämpligt märka med 'Power' och 'Status'.

Först åkte ryggsågen fram för att rensa bort lite onödig plast. Svetsade ihop en liten låda att sätta rören i, samt lackade denna vit på insidan.
Har precis monterad i lådan, glimtändare, samt reaktorer och allt verkar funka som det ska (ingen större ingenjörskonst kanske...). Har programmerat en PIC till att agera enkel och smidig timer, tillsammans med en fyrsiffrig LED-display med I2C-gränssnitt samt en encoder med tryckknappsfunktion. Tänkte att det vore kul att exponera kretskortet till den i boxen. :)

Är knappast första UV-boxen byggd av en scanner på EF, men jaja... här är den:

Bild
Bild
Bild
Bild

Edit:
Förresten. Tack Larda för moraliskt stöd vid plåtbockningen, samt minidemonstration av hur TIGen fungerar :tumupp:
Hmm, visst bumpar man inte inlägg om man redigerar dem? Har iaf idag monterat in nätagg för timer och relästyrning, samt limmat in en plåt mellan locket och "tryckplattan" för att det ska bli lite mer stabilt.
Senast redigerad av nlinus 11 mars 2010, 19:30:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Miniprojekt: UV-låda

Inlägg av MadModder »

Nej, redigering blir ingen bump.

Snyggt det där. :)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Mycket snyggt bygge!
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Vart har du köpt rören med tillbehör?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Osten:
Handlat på Kjell och Company.
Inte speciellt imponerad av kvalitén på rörhållarna, men resten verkar ok. Rätt billigt också tror jag.
Användarvisningsbild
Dempoj

Inlägg av Dempoj »

Hej, hur mycket gick hela bygget på ungefär?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Rör, glimtändare, reaktorer, en burk vit sprayfärg och lite kopplingsmtrl kanske gick på 8-900 eller så.
Sen hittade man väl kanske någon plåtbit och ett par meter RK eller så på jobbet :vissla:
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Ingen större uppdatering kanske, men har exponerat och framkallat första kretskortet idag iaf. Lite hönan och ägget detta. Kortet är till för displayen till timern som sedan ska sitta i UV-lådan.

Körde med vanligt papper istället för OH-film. Provade med två olika skrivare, och kom fram till att den ena var avsevärt bättre. 7 minuters exponering verkar funka bra.

Så här ser kortet ut efter framkallning. Knappast någon speciellt svår layout, men jag tänkte börja enkelt :)
Bild

Etsa gör jag imorgon. Orkar inte släpa fram saltsyran nu. :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser riktigt bra ut. :tumupp:

7 minuter med vanligt papper? Det var inte illa!
Jag kör också med papper, fyra lysrör (också köpta på Kjell&Co)
och det kortaste avståndet mellan lysrör och kretskort som är möjligt utan att få ränder.
Ändå måste jag exponera i 25 minuter.

Använder du glas-skivan från scannern?
Min skiva sprack när jag försökte lossa den från det superstarka limmet,
så jag använder glaset från en tavelram. Hm.. det kanske bromsar UV-ljuset?
Lysrören är iofs 2-3 år...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Är lite förvånad själv. Kör med enkelpapper. Skrev ut med ett par olika skrivare och den ena resulterade i lite väl flammigt resultat, men detta ser ju bra ut.
Med OH-film verkar lämplig tid ligga på 3-3.5 minuter.

Var smärtgränsen för avståndet mellan rör och glas ligger har jag ingen aning om. Kanske hjälper det att jag gjort den där invändiga lådan som är lackad med matt vit färg. Har du något liknande?

Kör med originalglaset. På denna scanner satt det i en ram som var bara att snäppa loss. Eller bara och bara... Krävdes en del funderande innan man fattade åt vilket håll man skulle skjuta det. :?
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

JimmyAndersson skrev:så jag använder glaset från en tavelram. Hm.. det kanske bromsar UV-ljuset?
Vet att det finns vissa ramar som har glas med just den egenskapen för att skydda motivet.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Vanligt glas släpper inte igenom UV-ljus, man blir inte solbränd bakom ett fönster. :)
Man brukar använda kvartsglas (tror jag det var) om man vill släpa igenom UV.
Vad det är för glas i en skanner vet jag ej.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det här med fönsterglas är nog olika. Jag har också hört att det inte släpper igenom UV-ljus,
men jag har en personlig erfarenhet av just solbränna och fönsterglas:
Jag satt och njöt på min inglasade balkong i slutet av 90-talet. Somnade och vaknade efter 3-4 timmar.
Dagen efter var jag märkbart brunare. En kompis på jobbet trodde att jag solat i solarium. :)

Sugarman64:
Mjo, jag skulle kunna tänka mig det. Tavelramen var den billigaste jag hittade på Domus.

Nlinus:
Jag har också matt vit färg på insidan.
Innan jag byggde min så letade jag efter info om placering av UV-rör mm. Gjorde även lite egna tester.
Slutsaten var att avståndet mellan lysrör och kretskortet inte får vara mindre än avståndet mellan lysrören.
(Tror jag kör med 3½cm för att få kortast avstånd och ändå kunna täcka ett A4-papper om man skulle vilja.)

"På denna scanner satt det i en ram som var bara att snäppa loss."

Lyckost. :)
Lite skillnad mot min Mustek 600CP som alltså bör undvikas om man vill plocka bort glasskivan. :)
(Nu kan man ju undra varför jag ville plocka bort den, men det var ett litet specialbygge av en kombinerad
UV-box och TFT-skärm som gjorde att man kunde visa bilden på skärmen och exponera direkt. :) )
Efter den byggde jag den som jag nu har skrivit en massa off-topic om i din tråd. :vissla:
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Vet inte vad jag har för avstånd mellan rör och glas faktiskt. Är en rätt tjock scanner, och jag skulle tippa att det är lite mer än 3.5cm. I ärlighetens namn så höftade jag bara lite med placeringen av rören. Är kanske inte så säkert att belysningen är helt jämn över hela ytan. Ganska osannolikt faktiskt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag tror inte att det är så supernoga så länge man inte är ute i marginalerna och cyklar.
Så länge man inte har ett jättelitet eller jättestort avstånd så tror jag att ljuset sprids väldigt jämnt.
Hm, det vore intressant att se hur stor skillnad det är i exponeringstid om man har ljuset 4cm ifrån kortet, respektive låt säga 50cm ifrån.
Tänk om det skulle räcka med ett enda lysrör och 50cm avstånd mellan det och kortet, utan att exponeringstiden blev speciellt mycket längre.
Hm, justerbar höjd på glaset eller lysrören.. Det kanske vore en modifiering att testa någon gång. :)

Det ska hur som helst bli kul att se resultatet när ditt kort har etsats. :)
Förresten, vad programmerade du timern i för språk? Lägg gärna upp koden om du vill.
Skriv svar