Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag byggt och testat med en helt separat strömgenerator.

Den genererar alltså ström rätt in på basen, finns inget annat i dess väg.

Resultat: Ingen förändring :(

Nästa steg till desperat felsökning blir ett bygge av en Klass AB-förstärkare för Ur där tanken med denna är liten och symmetrisk source/sink-resistans.

Schema finns på papper och caddas i morgon..

Just nu bifogar jag dock schemat på strömgeneratorn och resultatet på skärmen, hysteresen är något mindre men så är också strömmen.

Kontenta: det finns inga som helst problem med basströmsgenereringen och jag kommer revertera till fast basström modell näst senaste tricket, detta senaste trick kopplas bort mest för att risk för kortslutning iom krokodil-kablar finns.

I morgon bygger vi ett Klass AB-steg, bara det en liten utmaning även om jag kommer använda blå LED för ett par Darlington.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, det kan vara en tanke! Blir lättare att felsöka då!

Bifogar en liten trevlig effektförstärkare på en watt som jag byggde ihop för ett tag sedan! Potten kan vara ca 50 Kohm. Jag använder op-förstärkare CA3140. Hoppas att du får ordning på din transistor testare!
1W slutsteg med op..jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt opampen!

Dock behöver min buffer inte ha nån förstärkning så jag vill nog göra det enklare än i ditt schema.

Men det var roligt att se schemat, stort tack och tack för ditt stöd för jag sliter snart mitt hår :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Förstår att du jobbar hårt med den! Hoppas på det bästa att det ska lösa sig! Kommer jag på något skriver jag!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, det låter mycket trevligt!

Idag har jag inte orkat löda ihop min symmetriska buffer (Rsource=Rsink).

Dock tänkte jag nu rita buffersteget och bifoga en ritning så att Ni kanske hinner varna mig innan jag gör fel i morgon :)

Ett trick jag kommer ta till är ett 6V-batteri i anti-seriell koppling med utgången, anledningen är att annars kan jag inte få båda trissorna att sorcea respektive sinka för det kräver en potential över noll samtidigt som lasten är förbunden med noll.

Lurar dock på om inte en Zener-diod kan funka också men en sak är säker, Zener'n är inte lika linjär för med batteriet har jag "alltid" runt 6V, en Zener på säg 5,6V har 5V för vissa strömmar och 6V för andra och är således bara definierad för 5mA.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Det bästa hade varit om du kunde använda +/- 12V. och på det sättet få mittnolla mellan 10 Ohms motstånden! Det där med batteriet är jag osäker på har aldrig kopplat på det viset? En zener är naturligtvis stabilare. Batterispänningen kommer ju sjunka efter ett tag. Men gör en labbkoppling innan du gör det permanent! Testa först för jag är som sagt lite osäker på om det blir bra?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Det bästa hade varit om du kunde använda +/- 12V. och på det sättet få mittnolla mellan 10 Ohms motstånden! Det där med batteriet är jag osäker på har aldrig kopplat på det viset? En zener är naturligtvis stabilare. Batterispänningen kommer ju sjunka efter ett tag. Men gör en labbkoppling innan du gör det permanent! Testa först för jag är som sagt lite osäker på om det blir bra?
Det bästa hade varit om du kunde använda +/- 12V. och på det sättet få mittnolla mellan 10 Ohms motstånden!
Jag kan inte det för utgången måste dels vara >0 (när jag testar NPN) dels måste det både sourceas och sinkas med ungefär samma resistans för det är här jag misstänker att jag har problem.

Så en mittnolla funkar inte för ut kommer då bara +/- ACn's amplitud dvs den går både under och över noll samtidigt som min signal måste vara >0 (0-10V, optimistiskt) med symmetrisk drivresistans (obs).

Mitt schema är det enda sättet jag kan komma på hur man kan symmetriskt sourcea och sinka en last som är förbunden med 0 samtidigt som spänningen i lasten måste vara >0.

Min ritning är lite felaktig vad beträffa in-datat, det skall stå:
1) FG->DC_ut=9VDC@Uac=0
2) Uac<6Vpp

Med ett batteri på 6V (säger vi, testet är kort så jag räknar inte med nån nämnvärd urladdning men man får kalibrera för vad man för tillfället har för batterispänning, helt enkel), och en DC_ut arbetspunkt på 9V samtidigt som matning är på 12V så kan man teoretiskt nyttja 3Vp som signal dvs ut svingas 9V+/-3V vilket också innebär att 6Vpp är rampens totala "höjd".

Genom att skippa kondensator på ingången kan man fintrimma detta mha FG's DC-offset och amplitud.

Nedre 1k är f.ö lite irrelevant när man nyttjar FG men det är trots allt trevligt att kunna checka av sin krets INNAN man applicerar FG och i det läget ska man ha 6,0V ut.

Jag tror det här blir bra, bättre än med olinjär Zener-diod i alla fall.

Tack för din kommentar!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Då förstår jag!

Hoppas att du får ordning på det men det verkar rimligt att det skulle fungera då!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ikväll fått byggt min buffer.

Först testade jag utan batteri och rattade på både DC-offset och amplitud på funktionsgeneratorn (FG, trekant), visade sig lite överraskande att jag inte kom längre ner än typ 2Vbe från jord, kanske dock inte så överraskande om man typ kortsluter bas på nedre trissan till jord för då har man just 2Vbe samtidigt som trissor sägs kunna mättas ner till typiskt 0,2>Vce men jag tror inte det gäller i det här fallet för trissorna jobbar linjärt.

Dock var inte detta mitt problem utan snarare tvärtom för jag vill öka DC-bias, jag rattade då in en amplitud på 4Vpp samt la DB-utgångsoffset på 6V (uppfinner härmed en ny spänningsbenämning som jag flitigt egentligen använder, DC_Bottom=DB), DB + 4Vpp blir då 10V och det är vad man kan förvänta sig av systemet (typiskt 12V-4X0,7V=9,2V).

Därefter hängde jag på batteriet, min-DB hamnade då inte riktigt på 0V men efter lite trimning gjorde den det.

Nu kan jag alltså (smått kortvarigt dock) driva med symmetrisk source/sink-resistans.

Får jag olika svep även nu så åkallar jag gudarna om hjälp :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lyckades :D

Mitt trick att se till så att det sourceas med samma resistans som det sinkas gjorde susen!

Jag är lite osäker på varför men det pekar på kapacitiv last, det står inte i databladet för BD911 (NPN) men i databladet för IRF640 (N-MOS) står det 185pF som utgångskapacitans vilket dock nog är högre än för en BJT, observera att ingångskapacitansen för IRF640 är större än 1nF!

Jag gissar runt 100pF som utgångskapacitans för BD911, sourceas den med typ 1 Ohm så är det ju inga problem men sinkas den med hie kan det bli problem, 10k*100pF är dock en sån liten tidskonstant som 1us vilket är mycket mindre än dom 0,5ms ramparna kör så mitt resonemang håller inte riktigt.

Nu tror jag att jag faktiskt inte behöver nyttja batteri utan "bara" push-pull för vardera spänningshalvan, det gör alltså inget om det finns en tröskel på 2Vbe som gör att buffersteget inte når noll, innan buffersteget når 2Vbe ut så sinkas det ju av PNP'n samtidigt som under tiden trekanten är mindre än 2Vbe stannar den ju i origo ändå.

Fast bakre panelen är redan gjord och det finns inte plats för fler komplementära transistorpar samtidigt som NPN/PNP-switchen är maxad (4 poler vipp).

Jag skulle dock kunna fuska och sätta en vipp-brytare i gaveln där jag alltså har kvar det komplementära paret men i fallet NPN så får NPN VCC och PNP GND, i fallet PNP får sedan NPN GND och PNP VSS.

Detta kan funka och jag är faktiskt lite glad att jag kom på det just när jag skriver, trodde annars det var kört :)

Med andra ord blir NPN/PNP-brytaren uppdelad i två brytare (ty >4P vipp finns inte).

MVH/Roger
PS
Jag bytte till 3V-batteri istället, gav mig bättre marginaler i form av att 10 Ohm X 200mA=2V tapp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av farskost »

Snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Jätte bra!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ska Ni ha!

Men det såg faktiskt bättre ut än vad det var :(

När jag zoomade in ett snäpp kom hysteresen tillbaka.

Det var svårt att bedöma redan från början hur mycket det var relativt original men nu har jag testat med multipla Ib (Us inkopplad) också och allt ser ungefär likadant ut som förut.

En skillnad är att man ser dom 10 Ohmen i "lutning" hos kurvorna (drivande impedans är ju nu runt 10 Ohm), innan var det helt rakt (typiskt<1 Ohm) vilket också krävs för typ TO3.

Jag har nu bestämt mig för att strunta i framåt/bakåt-svep för jag får ingen ordning på det och har inte en susning om varför och då blir det ju liksom svårt att göra nåt åt det, istället kommer jag införa sågtandsformad ramp-signal där dock återsvepet blir lurigt för jag misstänker spöksignaler här (när man sveper positivt så sveps det ju från vänster till höger på skåpet MEN när strålen helt abrupt får order om att bege sig tillbaka till origo så ritar den ett streck som kan behöva släckas mha Z-ingången på skåpet, vilket var vad jag ville undvika med min triangel-våg).

En stor anledning till att jag "ger upp" är att som jag ser det så krävs ganska omfattande ombygge av KTT för att den skall nyttja symmetrisk buffer samtidigt som jag ser att det inte ens löser problemet.

Jag ogillar dock att ge upp utan att ha förstått felet men jag kan inte göra mer för jag har slut på ide'er samtidigt som triangel-svep egentligen är onödigt, räcker med svep åt ett håll, liksom.

Så jag kommer addera en liten PNP plus 10k runt integratorn, kan det funka tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag testat att nyttja olika frekvens på Ur.

Visar sig att runt 300Hz blir bäst, frekvenser över och under denna frekvens ger ett sämre resultat.

Speciellt ger högre frekvens en ökad hysteres i y-led medans lägre frekvens ger en ökad hysteres i x-led.

Idag kör jag med 1kHz (ungefär 100Hz bilduppdateringsfrekvens ty tio svep).

Min plan nu är faktiskt att halvera frekvensen samtidigt som det fortfarande retar mig att jag inte förstår felet.

MVH/Roger
PS
Jag har testat andra trissor än denna BD911 och faktiskt beter dom sig på samma sätt vilket gör mitt problem ännu mer mystiskt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar