ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag passade på att göra om mitt program lite idag. Nu börjar jag min "insprutningsmodul" på tand 15 istället för på tand 16, detta ger mig mycket större möjlighet till rätt förtändning utan att det tar i botten, dvs. nu kan jag ställa förtändningen tidigare än vad motorn behöver men samtidigt så fungerar den automatiska tidskorrigeringen med hänsyn till batterispänningen bättre. Nu har jag ställt tändningen så man precis börjar höra diesel-knacket på alla varvtal. Mer vetenskapligt blir det inte i dag... Tidpunkten för tändning vid start är på tand 19,5 dvs ca 15 grader FÖDP som jag skrev förut. Just detta verkar var känsligt, några grader tidigare den bankar ganska hårt på startern, några grader senare, den startar inte alls, tvärdöd. Förtändning= insprutnings början. Det är lite svårt att få ett exakt gradtal på motorn då vevaxelgivarens känselkropp inte sitter i mitten utan vid sidan, så hur man vrider den påverkar också. Just nu kör jag mina två program samtidigt, det ena på ECU A och det andra på ECU B så jag kan jämföra. I dag när jag kom hem från jobbet passade jag på att köra lite rejälare med traktorn, den kom upp i temp så termostaten öppnade så nu vet jag att det funkar i alla fall. Däremot så läcker givetvis kylet… Nästa grej blir nog att byta ut gasen från typ volymkontroll till den riktiga handgasen, få till detta på nåt sätt står ganska högt på önskelistan just nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Har du fått Klas-Kennys kod att funka alltså?

Själv har jag inte varit pigg så har inte orkat mecka något med det ännu.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, så långt att den alltid räknar tänderna rätt och läser case:en rätt (en gång per tand)
Just nu har jag lagt mer energi på att justera min egen fungerande kod.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, lite har hänt sen sist. Jag har bytt bägge slangarna i bakdäcken, ett halvt träningspass per hjul... Men med hjälp av grävmaskinen så pressade jag loss däcket från fälgen sen är det ren muskelkraft och lite list för att få av/på däcket igen. Vidare har jag gjort om gasen så originalhandtaget är kopplat via ett par kugghjul till poten, jag tror jag fått till detta bra nu.
20181213_190125.jpg
Ytterligare vidare så har jag kommit fram till att jag måste ha olika förtändning vid start resp tomgång. Den skall vara ganska tidig vid startmotorvarv för att sen bli senare på tomgång för att sen bli tidigare igen vid ökat varv. Att köra tändkurvan linjärt med varvtalet funkar fint mellan 400-3800 RPM. Så nu har jag gjort om programmet igen, vet inte vilken gång i ordningen. så ä den tidig vid start och senarelägger sen vid drift för att aldrig gå tillbaka till det tidigaste läget med mer än att man stänger av och startar om igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nåt är fel, efter ca 15-25 minuter börjar den hacka/missa en insprutning då och då helt slumpartat. Felsökningen hittills är att jag kan se via kontroll-lysdioden att det saknas en spridarsignal ut då och då, jag fick för mig främst då på ECU-B Men det gäller nog ECU-A också.
Jag bytte ECU-B Arduinon men samma sak. Det som dom ECU:erna delar på är vevaxelgivare och kamaxelgivare men jag tror kamaxelgivaren går bort då den ändå kopplas döv efter en stund. Drivspänning kommer från två håll så försvinner en så gör det ingen skillnad, detta är testat och man kan inte förstå att en spänning saknas mer än dess indikering försvinner och jag får en felflagga i min logg. Man kan stänga av och starta igen, felet är kvar så nåt mjukvarufel borde det inte vara? Den här vevaxelgivaren kanske inte lämnar rätt och då uteblir det ett halvvarv= ingen insprutning detta halvvarv. Ja nåt är det...
larky
Inlägg: 1094
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av larky »

Ingen timer/räknare som slår över någonstans om det alltid händer efter en viss tid?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Millis tar mer än 50 dygn och Micros tar ca 70 minuter innan det börjar på nytt. Dessutom om man startar om så resetas alla register men felet fortsätter en liten stund till för att sen förvinna...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Det bästa vore väl att ”resetta” själv var 5:e minut. (Helst oftare) för att se till att allt är synkroniserat.

Men kan det inte vara så att efter 20 minuter så är motorn fullvarm och då gäller inte dina värden längre?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Den blir ju bra igen om man fortsätter att köra... Jag kan se via kontrollutgången (digital 12 built_in_LED) när den inte behagar lämna ut spridarplus.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag tror det är vevaxelgivaren som börjar ge upp? Jag har bestämt för att försöka få till original VR-givare och en Schmitt-trigger.
Baron3d ritade ett enkelt schema som jag nu gjort, i morgon blir det testing...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har väl lite kört fast, har inte haft motivationen heller på några dagar... Men nu tog jag tag i det och kom fram till att tidsluckan som förut var motsvarande två tänder lång blir nu med VR-givaren bar en tand lång. Så jag gjorde först om min motorsimulator så den lämnar nu ut 28 t 1 lucka, 28 t en lucka osv. Nu kommer det att bli ett tidsfel åt något håll men jag tror jag vet hur det skall hanteras... Passade även på att göra om simulatorn så den ger aktivt låg istället för aktivt hög ut på vevaxelsignalerna. Sen gjorde jag om ECU:programmet till att passa med bara en lucka i tiden och har nu kört det hemma på kammaren. I morgon skall (om jag nu inte blir förkyld på riktigt) detta testas om det ver huvudtaget funkar? Ja, en ny vevaxelgivare av hallelementtyp är beställd också för säkerhets skull!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Det är svårt att få till VR-givaren att fungera från 130 hz till minst 4500 hz utan att luckan byter polaritet, blir kortare, blir två halvluckor mm. Fungerar den på låga varv så fungerar den inte på höga och vice versa... Finns det inte någon färdig lösning på detta? Hur gör dom "stora"? Jag har testat två kretsar som är gjorda för detta men dom uppvisar samma problem med just tandluckan. Att få till själva pulserna är inte nått som helst problem men tandluckan är inte stabil!! Om den godtyckligt ser lite olika ut så är det svårare att programmera nåt vettigt...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Använd max9924 till VR-givare! Inget annat funkar bättre än det.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Bosen: Maximkretsen är väl utprovad utan att funka, det den kunde, kunde jag få till med en NPN småsignaltransistor... Men i dag löste det sig! En ny givare från HonneyWell och allt blev bra, till sist... Den passar hyfsat rent mekaniskt, den lämnar fin signal, traktorn startar och fungerar! När jag hade VR-givaren med eller utan Maximkretsen så gick det att få rätt signal på ett begränsat varvtalsområde tex från start upp till 7-800 varv, sen ändrade signalen form och det sket sig. Om nu giveriet kommer att funka i längden så rör jag inte detta mera! Jag lovar!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Larky: Du hade rätt om att en räknare slår över då och då. Första felet var faktiskt vevaxelgivaren och nu är den bytt. Felet som kvarstod var att den utelämnade en insprutning då och då... Jag hade under tiden som jag väntade på givaren gjort en "startalättfunktion" vilket innebär att först måste kamaxelgivaren detektera cyl 4, sedan börjar insprutningen med cyl 4 osv. En annan grej jag byggde in för nåt halvårsedan var att göra kamaxelgiven "döv" efter upp till max 255 pulser. Nu valde jag bort den grejen genom att skriva in 258, då blir aldrig kamaxelgivaren urkopplad och räknaren börjar om på 0 igen osv. Grejen var den att jag hade gjort "startalättfunktionen" på denna räknare så vid < 1 (0) är ingen insprutning och detta återkommer ju nu var 511 motorvarv...
Nu är det annorlunda programmerat och testat en halvtimma-trekvart och den har inte missat en ända gång hittills.
Skriv svar