Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det verkar som om en spole på runt 30mH är optimal och om jag nu bara har 19mH så måste jag linda på

\(\sqrt{\frac{30}{19}}*1000-1000\)

dvs 256 varv till (minimum).

Jag skulle nog då satsa på 300 varv till eftersom spolen inte är en enlagrig solenoid.

Sen är det tveksamt huruvida min platta 2mm-ferritspole är lika bra som den 1dm-ferritspole ni hör ljuda så bra i en av videosarna ovan (även om ferriterna i praktiken är likadana, bara av olika längd).

Jag tror dock att jag faktiskt skall linda på 300 varv till på den senaste spolen för en sak är i alla fall ganska tveklös, varven får plats inom bobinen ty med dessa 1000 varv nyttjas knappt en fjärdedel av tillgänglig radie.

Sen om det blir högre tonhöjd återstår att höra.

MVH/Roger
PS
Nästa vecka har jag tänkt köpa ett fett smartphone-fodral samt montera piezo+spole i den, därefter kommer jag trimma sändaren som just nu varken är avstämd eller ger högre effekt än runt 0,3W (fast detta värde är jag extremt osäker på).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår lindade jag klart spolen, jag kom hem från en liten 2,8%-tig ölfest och började linda, när allt gick så galant bestämde jag mig för att linda på ytterligare 100 varv och är nu uppe i 1400 varv.

Induktansen i det här fallet är hela 35mH, spolens DC-resistans är på 193 Ohm och Q-värdet vid dess resonansfrekvens på 3,8kHz (C för piezo är ungefär 50nF) är på hela 4,3 :D

När jag sedan testar spolen så hörs det inte mycket, tar jag emellertid fram min ursprungliga spole (med ELFA-kärna) så låter det rejält med dom c.a 0,3W sändaren ger på 4,7kHz.

Mäter man lite till på ELFA-kärnan får man en induktans på 24mH och en resistans på 8,3 Ohm vilket i det här fallet således ger ett Q-värde vid systemets resonans på just 4,7kHz på hela 84.

Detta Q-värde är alltså hela 20ggr bättre.

I 35mH-fallet har jag alltså en bandbredd på +/-3800/(4,3*2)~400Hz som också kan skrivas 3400Hz-4200Hz vilket är bortanför optimal frekvens.

I 24mH-fallet har jag en bandbredd på +/-4700/(84*2)~28Hz samtidigt som jag prickar optimal frekvens.

Nu är jag väldigt osäker och fundersam för ovan har jag skissat vad Q gör med bandbredden MEN vad gör den egentligen med amplituden?

Man borde kunna se det som att amplituden "passivt" förstärks av Q-värdet för om jag t.ex har ett Q på 4 så händer ju inte så mycket med den resonanta kretsen för den befinner sig knappt i resonans, en lekfull amatörbetraktelse jag har är att ett Q på 4 helt enkelt innebär en "förstärkning" på 4ggr.

Mer vetenskapligt kan man nog se det som att energin koncentreras kring resonansfrekvensen olika mycket beroende på Q så om man har ett system som är kräsen på frekvens (som mitt verkar vara) och man koncentrerar energin till just den frekvensen så borde det låta som mest.

Nu ligger den senaste spolens induktans (35mH) och systemets resonansfrekvens helt off samtidigt som Q-värdet är skrattretande.

Jag misstänker att om jag ändå lyckas linda av varv på spolen så jag kan träffa "ELFA" i induktans så kommer det kassa Q-värdet ändå förstöra för mig, det blir ingen passiv förstärkning i det fallet för tråden är helt enkelt för klen.

Vad tror Ni om mina spekulationer?

MVH/Roger
PS
Om vi leker lite, Gauss-klockan är egentligen en fördelningsfunktion med avseende på ingående frekvenser, amplituden är normerad men kunde också vara lika med A, innehållet i Gaussklockan (arean under kurvan) kan integreras/summeras upp med avseende på df så att vi har infinitesimalen A(f)df, denna enhet blir dock Volt/s så jag fattar fortfarande inget. Man skulle kunna kvadrera Gaussklockan men får då fortfarande nåt ogreppbart dvs W/s.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kom jag på att mina 35mH visserligen är något för mycket samtidigt som jag limmat bobinväggarna så klantigt att det inte går att linda av nåt (ville helst linda av 200 varv) MEN att det faktiskt inte gör nåt :D

Det hade varit värre om jag lindat för lite ty då hade kompensationskondingen "bypassat" piezo men nu kan jag faktiskt seriekoppla (dvs ALL ström kommer fortfarande gå genom piezo) en kondensator så att jag bara får flyttat upp resonansfrekvensen till den önskade för piezo (3,8kHz->4,7kHz).

Nåt nästan ännu roligare händer med Q-värdet för det blir faktiskt bättre med för hög induktans (man kan se det som att induktansen och därmed reaktansen går som N^2 medans förlustresistansen går som N) där effektiva piezo-kapacitansen istället minskas med en liten konding (all ström går alltså igenom både kondingen och piezo och inte vid sidan av som en för liten spole hade gett), förbättringen i Q är dock marginell (och proportionerlig mot 1400/1200 dvs knappt 20% av runt 5 i Q :D ).

Jag har räknat ut att 100nF i serie med piezo (på runt 50nF) duger, detta för att om man räknar på vilken konding som krävs vid seriekopplingen för 4,7kHz resonansfrekvens vid 35mH så är den 33nF (och 100nF i serie med 50nF blir 33nF).

Pga denna "vision" har jag idag köpt ett rosa ( :D ) mobilfodral för iPhone 5, det är tydligen av silikon så det är lite sladdrigt men jag skall nog kunna smältlimma dit piezo+spole och ett par 3P lödstöd ty jag har tänkt bygga in lite testbarhet också, speciellt gäller det ett 10k motstånd i serie med "tankkretsen", just nu har jag ju en ganska låg nivå på tonen som jag är ganska säker beror på för lågt Q så för att fixa till det kommer jag försöka boosta sändaren och då med det tacksamma tipset att en resonant spole funkar bättre än en naken spole (tack YD1150).

Sen kan man nog också fundera på om ett stort gäng varv istället för typ 20 varv kan ge ett starkare magnetfält ut från sändaren, i mitt KHM-projekt (enbitsminne medels remanens i trådspik) blev det i alla fall bevisat så.

MVH/Roger
PS
Spolen bygger för mycket i höjd (4mm, typiskt) för att kunna vara till praktisk nytta, hela konceptet är nog inte till så stor praktisk nytta men jag kommer i alla fall borra (tror dock stansning i silikon är bättre) ett 6mm-hål för piezo, lite intressant är att baksidan inte är kapslad utan där sitter bara tåtarna ditlödda så jag tror piezo strålar lika bra bakåt som framåt MEN ett hål vill jag ändå ha så jag kan flippa mobilfodralet uppochner utan att signalen kvävs.

Jag hittade precis en spikdrivare på 5mm, den får duga :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu spelat in några videos.

Första videon visar hur lite det låter i "iPhone5-fodralet" (IPF) på en dm avstånd från 0,3W-sändaren, polarisationen är egentligen 90 grader ur fas men det låter ändå lite (som dock knappt är hörbart även för mig).

Andra videon har jag spelat in vid samma avstånd men med optimal, och mycket förvånande, polarisation dvs 45 grader, här låter alltså IPF som mest och väljer man sedan att polarisera 0-gradigt (dvs skenbart optimalt) ja då låter det lika lågt som för 90-grader dvs max tonhöjd är för 45 grader, knepigt nog.

Tredje videon är också inspelad vid samma avstånd men visar hur IPF ligger i lä när jag nyttjar originalspolen (ELFA), tonen är så hög att man nästan får ont i huvudet.

Nu tänker jag att ferrit kanske inte är världsbäst på dessa låga frekvenser, jag har mätt upp my_r till sju och på bussen idag kalkylerade jag att detta innebär ett AL-värde på runt 500 vilket ju känns bra MEN ett my_r på sju är direkt dåligt jämfört med min C-kärna från Lundahl med ett my_r på 10000 så det kan finnas möjlighet att minska ner förlusterna i spolen och därmed boosta det kassa Q-värdet på runt sex genom att typ byta till transformatorplåt.

Samtidigt tror jag alltså att den starka försämringen av tonhöjden trots samma resonansfrekvens har att göra med det kassa Q-vädet, tror jag räknade ut att ELFA-spolen som låter högst har ett Q på 84 medans IPF har ett Q-värde på bara 6.

Jag planerar nu att testa anti-seriell 47uF+100uF över sändarspolen på 33uH för att boosta uteffekten.

MVH/Roger
PS
Behöver forska lite i Q-begreppet, det är ju något av en Gaussklocka och integrerar man upp den för alla frekvenser så får man nån slags V*f som man kanske kan se som Volt*bandbredd och eftersom det inte är per bandbredd så blir Volt större ju mindre bandbredd man har samtidigt är Q~1/bandbredd så man skulle kunna skriva V/Q dvs ju högre Q desto högre V, jag tror på det här för intuitivt känner jag att energin är lika stor inom ett frekvensintervall det är bara det att om Q är liten så är energin fördelad över "bredare" frekvenser än om Q är stor, summa summarum är att man borde kunna få "passiv förstärkning" beroende på Q-värdet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser förresten iPhone5-fodralet (IPF) ut, den smältlimmade piezo lossnade emellertid nyss och jag har haft svårt för att fästa (måttligt räcker) grejerna med smältlim ty IPF är av silikon.

Nu har jag emellertid limmat med just silikon (fast jag bände inte loss smältlimsresterna utan limmade på undersidan av dom, ty på plast, läs piezo's ram, verkar smältlim sitta bättre), gissar att silikon-silikon funkar bättre.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu försökt boosta sändaren

Lydde YD1150's trevliga råd att avstämma sändarspolen, det visade sig inte hjälpa även om det är svårt att tuna 33uH till 4,7kHz för kondensatorn blir så stor som runt 33uF (liiite svår att trimma :) ).

Med detta test visade det sig också att min sändningsindikator-LED slutade fungera, den var ställt att sniffa utspänningen till spolen och den lös lite trevligt vid sändning men när jag parallellade med 47uF i serie med 100uF [=33uF] så lös den aldrig mer, DOCK pep det lika högt i mottagaren MEN nån förbättring skedde inte.

För övrigt blev testvärdena på sändaren
1) 5Vpp in på basarna hos det komplementära Darlington-effektsteget modell klass B (basarna bara ihopkopplade)
2) Wienbryggans utsignal: 2Vpp som går in i en komparator som ger ovanstående 5Vpp in på effekt-basarna.
3) Batterispänning: 9,3V (två stycken 4,5V i serie).
4) Uut över spole: 4Vpp@4,7kHz (signal ej varken sinus eller fyrkant, mer lik en underkompenserad prob, gäller faktiskt även avstämningsförsöket)

Av ovanstående drar jag slutsatsen att jag inte kan boosta effekten hos sändaren på ett seriöst sätt med nuvarande konfiguration för jag behöver typ 20dB till om prylhittaren skall kunna anses fungera, teoretiskt kan man få till typ 6dB mer om man byter till R2R-OP men det känner jag inte räcker, så för 20 dB till tror jag att enda sättet är att byta spole till nåt mångvarvigt.

MVH/Roger
PS
Man skulle kunna säga att jag även kan öka spänningen men alla mina grejer skall kunna gå på 9V, så är det bara :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av YD1150 »

Med 4,7kHz så ska du ha en betydligt större spole = många varv + kanske transformatorplåt.
Om det behövs så kan du alltid göra en avtappning för lågohmig ingång och låta resonanskretsen
vara "olastad".
resonans.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej YD1150!

Det där tycker jag är ett mycket bra tips, jag har nämligen själv lurat på trafo-plåt.

My_r hos min ferritstav är t.ex på 7, myr_r på min nyligen uppmätta C-kärna från Lundahl är på 10000.

Jag börjar dock tro att det är Ampere-varven som ger magnetfältet, i korthet innebär det H=NI/lm där lm är den magnetiska längden.

Med andra ord gäller det att ha många varv OCH hög ström för då får man ett starkt magnetfält (H).

Sen är det dock flödets variation i tiden som ger induktionen och flödet är BS=my*H*S där S är arean.

Dvs flödets styrka ökar med både area och my, fast jag är osäker på hur man skall tolka detta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag tänkt lite till och det relaterar till det du säger.

Jag driver alltså min spole med en komplementär emitterföljare (EF) idag, att hänga på ett lämpligt C på denna spole visade sig inte ge nånting vilket jag nu känner inte är så konstigt för resonanskretsen (tankkretsen) lastas ju mycket lågohmigt pga emitterföljaren.

Ditt trevliga tips som jag inte förstod igår tror jag nu att jag förstår :)

Med dom 33uH jag har idag är det lättare att trycka i mer ström ty reaktansen vid 4,7kHz är 1 Ohm bara samtidigt som om man gör som du föreslår driver jag in ström vid en ännu lägre reaktans, tror dock det är fel metod att åter använda 33uH här.

På bussen idag kom jag på en roligare lösning, EF's utgång går nu via en lyt till spolen/tankkretsen bara samtidigt som det slog mig att jag belastar tankkretsen (när 47uF+100uF sitter över spolen) för mycket och blev att tänka att jag borde lägga tankkretsen på en extra transistors kollektor istället för då belastar jag inte tankkretsen.

Tycker jag kom på ett ganska finurligt sätt att implementera detta, jag bara tar bort lyten och kopplar in en effekt-PNP via 1k till dess bas för på det sättet krävs bara ett par spik till samtidigt som trissans kollektor kan gå direkt till tankkretsen dvs jag behöver inte röra negativa sidan av matningen av tankkresen. :D

Jag vet inte om du hänger med så jag skall rita upp det här som komplement.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat up hur jag preliminärt vill att nästa version av systemet (läs sändaren) skall se ut, Zener-dioden har förresten med OP'ns oförmåga att nå rail att göra och därmed strypa trissan ordentligt.

Vissa grejer är provade men hela denna nya konfiguration är inte provad.

Den stora finessen med denna konfiguration är att tankkretsen ligger på kollektrorkretsen som innebär att tankkretsen inte belastas nämnvärt dvs först nu är det meningsfullt att införa kondingar parallellt över spolen så att man försätter kretsen i resonans för när man gör det så behöver man Q-värdet för att det skall vara nån vits och när man nyttjar Q-värdet så har jag lärt mig att det går typ "Q" gånger mer ström i benen i tankkretsen.

Så om jag försökt kräma ur ström genom en spole bara så kan jag mha en paralellresonanskrets kräma ur Q gånger MER ström ur spolen MEN jag kan det bara om tankkretsen drivs högimpedivt dvs den/spolen kan inte drivas av en emitterföljare ty den har mycket låg utgångsimpedans men det är så jag idag försöker driva tankkretsen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser nu testkretsen ut.

Jag har testat den lite fram och tillbaka, lyfter man på kondingarna som sitter över spolen (L2) så får man ett högre värde ut på spolen som på skåpet mäter runt 10Vpp än om man har kvar kondingarna för då får man runt 2Vpp, SAMTIDIGT som ljudnivån upplevs EXAKT samma :humm:

När kondingarna sitter där som skall göra "spolen" selektiv så blir den alltså inte riktigt det (och jag har grovt skissat att Q-värdet för spolen borde vara runt 100) som jag inte riktigt förstår för ett Q på 100 borde göra så att oavsett vilken kurvform jag skickar in så skall det bli ren sinus av den om frekvensen är i närheten av resonansfrekvensen, det är väl det resonanskretsar i mångt och mycket handlar om?

Observera sen att jag styr den "strömlevererande" effekttrissan lite udda, eftersom detta inte handlar om "HiFi" så kan man vara lite mera brutal när det gäller biasering och klasser, tror man kan säga att slutsteget jobbar i klass B för det drar bara ström vid signal, ett tag trodde jag mig inse att trissan fullständigt stryps uppåt i spänning ty kondingen "bär" med sig sin uppladdning från det att den blev "dragen neråt" men om kondingen gör så så tappar den "aldrig" nån laddning men för att få trissan att dra så måste kondingen vara aningen urladdad för en konding som är fullt uppladdad kan inte bli mer än fullt uppladdad och då går det ingen basström, så jag provade att montera en liten 1N4148 med anod på bas och katod på rail/Vcc, detta funkade men bara sådär för utsignalen dör efter en liten stund samtidigt som den dock var typ 6dB högre medans den levde.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Snälla YD1150 hjälp mig?

Jag tänkte be dig om en liten tjänst, skulle du möjligtvis orka titta på ovanstående ritning och tala om för mig vad jag gör för fel?

Jag önskar alltså ta fram en 5kHz-sändare under 10W som kan få min KAM/prylhittare att resonera så högt att den faktiskt blir praktiskt användbar (öppet hörbart inom två meter anser jag för finns det kläder/kuddar över grejerna så dämpar det mycket).

Just nu ligger jag på ett effektkrav hos sändaren på typ 120W ty signalen är knappt hörbar på 1dm avstånd och 2m innebär då 20^2 gånger högre effekt isotropiskt samtidigt som jag verkar ha runt 0,3W ut idag.

MVH/Roger
PS
Ferriter är ju kända för högt my_r men min 2mm korta spole visade sig ge ett my_r på 0,35 dvs tom mindre än i luft MEN då har jag nyttjat solenoidformeln som inte är giltig för flerlagriga spolar, men på en höft är den det. Så jag vill slå 0,35 med råge och har precis klippt sönder ett i-balk-plåts-laminat i 36 typ 2mm-bitar (0,5mm tjocka och 18mm djupa) som jag fick över vid ett trafobygge från Svebry, dessa har jag nu tänkt tejpa ihop med dubbelhäftande tejp sen kommer jag fixera dom med hjälp av bobin-väggar och epoxy.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av YD1150 »

Några tips:

1. Kärnmaterial, högre induktans som du redan har börjat med.
2. Inga elektrolytkondensatorer i resonanskretsen. Mindre bra :)
Anpassa induktansen (många varv) så du kan använda plastkondensatorer i > 100nF eller i µF området ( inte riktigt 100µF)
3. Om ditt effektsteg har låg "Z" så använd avtappning.
För att få kraftigare "utstrålning" så måste det vara ganska hög spänning över resonanskretsen.
Då får du en större ström som cirkulerar i resonanskretsen som ger starkare magnetfält.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Några tips:

1. Kärnmaterial, högre induktans som du redan har börjat med.
2. Inga elektrolytkondensatorer i resonanskretsen. Mindre bra :)
Anpassa induktansen (många varv) så du kan använda plastkondensatorer i > 100nF eller i µF området ( inte riktigt 100µF)
3. Om ditt effektsteg har låg "Z" så använd avtappning.
För att få kraftigare "utstrålning" så måste det vara ganska hög spänning över resonanskretsen.
Då får du en större ström som cirkulerar i resonanskretsen som ger starkare magnetfält.
Tack så jättemycket YD1150 för dina tips!

Apropå 2:an så kändes det lite knepigt att försöka stämma av kretsen med runt 100uF fast egentligen förstår jag inte varför.

Som du ser i min modifierade krets ovan så driver jag nu tankkretsen högimpedivt via en strömgenerator men den kopplingen vore det roligt om du kommenterade för det är nåt slags Klass C gissar jag dvs ett komplementärt utgångssteg som via en enda kondensator (100uF) och ingen annan biaserande elektronik driver en sittande strömgenerator med emitter upp mot matning och kollektor ut mot tankkretsen.

Jag får ingen skillnad i utnivå jämfört med tidigare där jag drev tankkretsen/spolen med det komplementära steget bara fast i det fallet borde utgångsimpedansen vara låg ty emitterföljarutgång.

Jag tycker det är konstigt hur utnivån blev ungefär densamma för i emitterföljarfallet borde all slags resonans dödas av den låga utimpedansen medans det i strömgeneratorfallet borde bli tvärt om.

Jag har förresten svept upp Z för resonanskretsen, Q-värdet är mycket dåligt och stämmer inte alls med teoretiska värden modell att L=33uH, f=4,7kHz, Rdc~10mOhm (nån decimeter 1mm Cu bara), detta ger

\(Q=\frac{w_0L}{R_{dc}}\)

eller hur?

Men då bli Q hela 97, vilket helt enkelt inte stämmer och jag fattar inte varför.

MVH//Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller alltså på med en smågalen ide' om att bygga mig en 2mm lång kärna genom att stacka klippt ordinär trafoplåt (Svebry, som jag hade över) på varandra så att höjden blir lika stor som djupet (kvadratisk, alltså).

Jag har klippt upp 36st 0,5mm tjocka 2mm-bitar (djupet är 18mm) och satsar nu på att nyttja dubbelhäftande tejp mellan plåtarna, när sen bobinväggarna epoxylimmas fast så kommer kärnan fixeras men medans jag bygger den känns dubbelhäftande tejp bra.

Varje klippt liten plåtbit måste dock rätas ut i alla tre dimensionerna, jag nyttjar baksidan av min morfars gamla städ och en penn-hammare för det, hittils har jag fått rätat ut två plåtbitar, tänkte att detta kanske kan bli lite julpyssel :D

Skämt och sidor, min ferrit har för dåligt my_r så Q-värdet blir en katastrof, en hel del naturligtvis beroende på vald tråddiameter men spolen får inte bli hur stor som helst, i det här fallet handlar det om 1400 varv...

Nu satsar jag alltså på en helt annan typ av (som nu tom är kvadratisk) kärna.

Fast E Kafeman är en skicklig luring för han har tipsat mig om att man faktiskt inte behöver laminera för AF, solitt järn funkar lika bra och han refererar bl.a till hur högtalare är uppbyggda...

Bara så att det står väldigt klart: Jag ska bara köra med runt 5kHz.

MVH/Roger
PS
Bifogar ett par bilder, det är av den nedre I-balksplåtbiten jag klippt upp allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar