Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.41 2018-10-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 216 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Författare Meddelande
InläggPostat: 22.39 2018-09-09 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2934
Ort: Umeå
glömde spakindikeringen, det blir 2 till.
slirvarning kansek vore bra, åtminstone i början för att hålla koll på att tryckjusteringen fungerar..
det blir 17 med bromsljuset...
men den switchen är ju lite si och så, man borde nog montera en annan säkrare...
spaken är kopplad till en...
Bilaga:
Skärmavbild 2018-09-09 kl. 23.22.44.png

och backljus resp startspärr kan man koppla direkt till bilens elsystem.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.58 2018-09-24 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2934
Ort: Umeå
hur reglerar man trycket?
det verkar finnas flera tryckanslutningar?
men bara en EPC solnoid?, för linjetrycket?
hur vet man att det är tillräckligt?
har hittat en tabell men den avslutas med "As throttle is increased, pressures should increase."
jaha?
det känns som att man behöver använda turbine speed sensor för att detektera det.
och är det riskfritt att köra med fullt tryck hela tiden?
tänker försöka ut och köra i höst för att testa att lådan är ok.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.39 2018-09-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1582
Ort: Karl Gustav, Varberg
På en 4L80E är det riskfritt att köra med fullt tryck hela tiden. Alla kopplingar mår bäst med fullt tryck, men komforten blir ju lidande.
Trycker regleras genom att PWM:a en solenoid som öppnar en "blödventil". Alltså ju mer PWM desto lägre tryck.
På en 4L80E kan man inte mäta trycket på något sätt.
De flesta automatlådors "limp home mode" ger fullt tryck. Givetvis finns det en mekanisk övertrycksventil i dessa lådor också, precis som en vanlig automatlåda.

I min styrning så använder jag en tabell på linjetrycket som är samma på alla växlar och det styrs på vakuumet i motorn, men jag reglarar bara trycket på växel 1,2 och 3. på 4:an kör jag fullt tryck. Det är faktiskt bara i själva växlingarna som man behöver sänka trycket. När väl växeln ligger i så skall det helst vara fullt tryck.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.38 2018-09-24 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2934
Ort: Umeå
intressant, tack tack...
hittade:
https://patents.google.com/patent/US5159856
lättare leta då man vet vad man ska leta efter....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.39 2018-10-12 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2934
Ort: Umeå
funderar på speed sensor förstärkaren...
QSOP kapsel på MAX9926 verkar inte kul att ha att göra med, hittar ingen DIL adapter på på närmare håll,
behöver en för prototypkortet..
eller det borde funka med bara en OP AMP som förstärkare?
eller har "BANDGAP REFERENCE" "PEAK DETECTOR" typ oumbärliga funktioner?
det handlar ju bara om att förstärka en differentiell signal från en magnetisk givare....?
en op amp och några skyddsdioder och kondingar på ingången, är betydligt enklare att fixa på ett labkort..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.48 2018-10-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1582
Ort: Karl Gustav, Varberg
Nu vet jag inte så mycket om just din växellåda, men om du har en VR-givare, som 4L80E-lådan har, så är det väldigt svårt att få det att funka med något annat än en MAX9924/MAX9926-krets. Du kan också använda en äldre krets: LM1815, men den fick jag inte att funka alls.
MAX-kretsen funkar klockrent från början, och om du googlar lite så märker du snart att det är den kretsen som rekommenderas om man skall använda VR-givare.

Det handlar inte alls om att bara förstärka en signal, utan du behöver både "zero-crossing" och "shmidt-trigger" för att få en användbar signal.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 216 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anders_bzn och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010