Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Har en Mosquito Magnet Defender som brann upp förra året, plockade ur kretskortet och konstaterade att likriktaren var kass.
Bytte den och hoppades på att det var enda felet, i år hade jag möjlighet att provköra den och det gick sådär...

Först visade det sig att 110 -> 12V AC trafon också brunnit upp. Jag hade provkört kortet på DC och inget var kopplat innan likriktaren, så jag körde på 14 V DC istället....

Den startade men blinkade en felkod, startade om den och släppte på gasen extremt sakta, ska tydligen sitta en slangbrottsventil som är överkänslig.
Startförloppet tar ca 20 minuter så jag lämna den till sitt öde, när jag kom ut lös inte indikatorlampan längre och den rök försiktigt om maskinen!

Tittar man på PCBA har likriktaren gått åt skogen igen, googlar man lite hittar man ett schema.
https://www.palomoney.com/wiki/index.ph ... Controller
1024px-MMDefender_PCB_ExtAssy_Schem_r2.png
Där ser man att den likriktare som rykt bara matar "tändstiftet", som är ett "Hot surface igniter".
http://www.le-mark.cn/E-pages/Product/Gas%20Igniter.asp
Mäter jag den kall får jag en resistans på 0.8 ohm, vilket är ungefär samma som ren kortslutning.
Tittar man på produkter av liknande karaktär
http://www.crystaltechnica.com/time12-20.htm
verkar det som om resistansen stiger snabbt med temperaturen, lite otydligt hur mycket den ska vara kall

Mäter jag på tempgivaren så får jag bara avbrott i den, vilket verkar konstigt.
schemat säger att det ska vara en
http://www.digikey.com/product-detail/e ... -ND/136415

Så det verkar som att det är tempgivaren som är kass, kan det vara så att den då eldar på med tändstiftet för länge och bränner likriktaren?
Verkar ju i sådana fall en helt galen konstruktion...

Ska jag bygga mig ett nytt styrkort? Eller kanske en helt ny maskin?
Hur svårt kan det vara att elda lite gasol för att få koldioxid, låta denna sippra ut tillsammans med någon octenol tablett. Locka till sig myggorna och suga in dessa i en burk...
och samtidigt suga in alla myggor i närheten med en fläkt och spara i en påse?
Och sen kanske se till att det ligger lite octenol och luktar nånstans med?

Styrkortet idag har en gamman pic 16C588 utan ens AD (därav den komplicerade inkopplingen av termometern...)

Värm tändstiftet, kolla att fläkten snurrar, kolla temperaturen, släpp på gasen.
Kontrollera att temperaturen stiger, stäng av tändstiftet.
Håll koll på temperaturen, sjunker/stiger den, stäng av gasen.
Håll koll på att fläkten snurrar, stannar den, stäng av gasen.
Hur svårt kan det vara?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

290kOhm vid 15-20 grader säger ju faktiskt min multimeter, och det verkar ju stämma med databladet

http://www.amphenol-sensors.com/index.p ... oad&id=114
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Provkörde det gamla glödstiftet och det är så nära kortslutning man kan komma...

Beställde ett nytt och det stabiliserar sig vid 12V och 1.52A
Med strömbegränsning på 1A kommer spänningen aldrig högre än 4.85V i rumstemperatur.
När elementet håller rumstemperatur ( precis vid tillslag ligger spänningen på 2.7V vid 1A)

Nu ska vi se hur bra switchen har hållt på kortet, likriktarbryggan åker då jag matar den med DC nuförtiden...

edit:
Switchen verkar vara en hållbar liten rackare, verkar inte tagit någon skada, nu har jag lyckats köra en startup sekvens på labbänken (utan gasol!) men med hjälp av varmluftspistolen för att göra tempgivaren glad... Och när tempgivaren svalnade stängdes gasolen av och den började larma.

Nu är det bara att återförena den med resten av enheten som är kvar på de myggtäta bredgraderna.

För övrigt verkar de ha tänkt lite när de ska mäta temperaturen.
Utan AD är den ju hänvisad till att mäta pulslängd istället, och utan kristall kan det ju glida en del...
Så de verkar mäta två olika pulslängder, en med givaren ansluten och en med en referensresistor ansluten.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Återföreningen gick sådär, den ville inte komma igång!

Så hela maskinen och gasoltuben fick följa med ner i bilen, tydligen är ett vanligt problem att munstycket blir igensatt.

Hittade en video på Youtube hur man ganska lätt kunde få ut munstycket och provköra det i fria luften. Vad kan gå fel med en öppen gasollåga tänkte jag :)
Dock saknades skruven för att lossa munstycket på min, visade sig att jag har en äldre modell där man måste dela hela förbränningskammaren för att få loss den.
Såg dock inte allt för jäkligt ut, filtret var rent och fint. Så jag riggade upp allt på altanen, startproceduren börjar med 5 minuter fläktkörning (med en ström på bara 0.4A)
Sen slås glödstiftet på som verkligen glöder, och efter det gasolen. Och jag fram med tändaren och visst kommer det gasol, en fin låga blev det! Och den drar ca 1.8A

Men om jag försöker stoppa tillbaka lågan på rätt ställe kvävs den relativt omgående om man håller ihop förbränningskammaren. Syretillförseln verkar inte vara förrän en bra bit framför glödstiftet.
Kan man värma upp gasol så mycket att den tänder när syren väl kommer in i bilden?

Ska försöka sanera div luftkanaler från döda mygg och se om man kan få in nått syre till lågan.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Först ser man munstycke monterat på magnetventilen för gas, däckventilen i bak är till för renblåsning.
I röret med bikakemönstret sitter tändstiftet mitt i, munstycket sitter i bakkant på bild och tempgivaren i framkant.

Och en liten stämningsbild när jag eldade lite på altanen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Bilden visar förbränningskammaren delad, överst till höger ser man munstycket.
Den silvriga röret nere till vänster är där glödstift och tempgivare sitter.

På baksidan av den övre delen sitter fläkten, största flödet går rakt över kammaren för kylning, en del går ner och sprider ut avgaserna.
Men en liten liten del går via två hål in i förbränningskammaren, de mynnar de två djupa områdena ovan och under förbränningsrummet,
går i kanaler ovan och under kammaren och mynnar ut precis vid munstycket.

Alla delar verkar funka för sig, sekvensen den kör är ungefär såhär:

Först kör den fläkten för fullt i 3 minuter, sannolikt för att blåsa in syre i förbränningskammaren.
Sen slår den på värmen i 20 sekunder
Och därefter slås gasen på och fläkten sänks till minimum i 25 sekunder.
Man noterar då en ökande temperatur vid utloppet.
Rekordet var ca 115 grader 3 minuter efter att gasen slagits på.
Men vid flera andra prov har den toppat vid ca 70 grader efter 2 minuter.

Efter det dalar temperaturen, men gasen är fortfarande på i ytterligare 4 minuter.
Glödstiftet är på hela tiden och glöder, och det kommer gas ut ur munstycket fortfarande.
Men av någon anledning slocknar det.
För lite syre? För mycket syre?

Efter de 4 minuterna stängs gasen av och fläkten går för kyla/vädra ut i 5 minuter.

Temperaturen mäts med hjälp av laddningstiden på en kondensator, denna jämförs med uppladdningstiden på en känd resistor.
När själva förbränningen verkar vara igång och värdet vara på topp är tiden på referensresistorn och tempgivaren precis samma.
Så det verkar ju som att den kommer upp i den temperatur man vill ha ett tag, men ändå slocknar den...

Provar man köra en sekvens utan gasol kommer utloppstemperaturen bara upp i ca 48 grader, så någon typ av värme tillför helt klart gasen under en period.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av AndLi 24 juni 2018, 18:08:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av Icecap »

Bikakagrunkan är en katalysator så det ger mening att tändröret sitter efter den. Munstycket ska nämligen inte ha en flamma nära sig.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av xxargs »

Kör du den rättvänd ('skorstenen' uppåt) när du provkör?

det verkar vara en katalys-brännare

och förmodligen själv-konvektion (och därmed måste utgången vara uppåt) värmestiften är nog ganska mycket till för att få igång konvektionen förutom att också tända på propangasen och sedan sker förbränningen inne i katalysatorn vid förmodligen ganska låg temperatur (mörkt rödglödande)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Glödstiftet sitter mitt i bikakegrunkan.

Jag är relativt övertygad om att det rätta hållet att köra den är med utloppet nedåt då utloppen i plasten är nedåt.
Eftersom jag kör den utan all plast kommer fläkten flytta mycket mer luft nu än det är tänkt.
Bild

Däremot har jag kört den med skorstenen nästan rakt upp, konvektionen kanske blir för bra.

Om man vill läsa mer om styrkortet
https://palomoney.com/wiki/index.php/MM ... Controller
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

It's alive!!

Under ännu en körning där inte förbränningen höll igång började jag dra ut fläkten och bara duttvis köra den.
Och temperaturen började stiga igen... var det alltså för mycket luft som var problemet nu?

Byggde ihop maskinen hjälpligt och sekvensen startade, gick högre i temperatur än tidigare.
Hade inte klockat starten så jag visste inte när den tidigare tiden för peaken hade passerats.
Så när temperaturen sjönk från toppnotering runt 120 grader, blev jag såklart lite frustrerad,
ända tills jag kollade på strömmätaren och noterade 0.5A och inte 0.4A.
Gasen var alltså fortfarande på, det var bara glödstiftet som stängdes av.
Och indikatorlampan visat ett fast sken!! (= bra!!)

Temperaturen sjönk till ca 70, men har nu stabiliserat sig runt 160!!

Så vad bestod egentligen lagningen av?
Sannolikt var munstycket igensatt, det satt en gegga på den när jag rivit isär den.
Det finns en däckventil för rengöring, man ska använda några dyra rengörningspatroner(3 st för 295kr) och en adapter.
De är ruskigt lika 16g kolsyrepatroner(3st för 60kr), och sådana tillsammans med en biltema cykelpumpadapter råkar jag ju ha...
Så körde först igenom en med munstycket på plats, och provkörde, ingen skillnad.
Tog ut munstycket ur maskinen och körde en till så att flödet skulle bli högre, det tryckte på rakt igenom.

Så sannolikt är det munstycket som var igensatt!

Nu är det bara myggen som saknas :D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

http://myggfri.nu/portals/0/public/data ... tridge.pdf

Alltså ren kolsyra i patronerna, bra att lyckas sälja det till 6000 kr/kilot...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Sugit i sig sina första 100 mygg nu!

Och det utan de svindyra octagol eller vad de nu heter tabletterna. .. kör med två svettiga strumpor istället :roll:

Men det är lite mygg i år. .
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av tecno »

Men det är lite mygg i år. .
Än så länge, vänta du bara ska du se...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Defender (Laga/bygga ny)

Inlägg av AndLi »

Hösten börjar ju nu, säsongen för mygg är över. .
Skriv svar