Sveptillsats för funktionsgenerator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har Ni min plot modell nätverksanalysator :D



När jag försökte spela in den här videon så upptäckte jag att slope hade slutat fungera (igen) och jag blev tvungen att trycka på den för att ändra slope och när jag tryckte på den så fungerade allt igen, jag fattar ingenting :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Så här ser schemat ut, nu ska jag bara skapa en virbar variant av schemat, en bättre benämning kan vara layout.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tänkt ut en liten grovplanering av layouten, började med plintarna och bestyckade dom som jag vill ha dom, nu ska jag göra en mer mekanisk ritning över hur jag skall vira men det är bra att ha koll på vilka signaler man behöver och vill ha, till skillnad från tidigare virningar kommer jag dra virtrådar ända ut i plint (mellanlandar förmodligen i klippt virsockel för det blir billigast, virhylsor kostar annars skjortan!).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 maj 2018, 18:45:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom precis på nåt lite roligt.

Man behöver inte ha en (dyr) vridomkopplare för tre lägen, man kan nyttja en treläges vipp-omkopplare för det MEN man kan det bara så länge inte signalerna är absoluta, om man säger.

Ta t.ex att man behöver välja en av tre signaler (säg SIN, TRI och SQR), i detta fall funkar inte treläges vipp MEN om man istället bara behöver tre olika komponentvärden för att t.ex sätta min KFG i olika Range, då funkar det :)

Så istället för att offra en av alla mina två dyra vridomkopplare av märket ELMA som jag råkar äga, så jag tänker köpa mig en billig vippomkopplare som har tre lägen sen kommer mittstiftet hantera den lägsta kapacitansen (C1 och därmed HF) , stiftet uppåt hantera näst lägsta kapacitansen (C1//C2 och därmed MF) och stiftet neråt hantera den högsta kapacitansen (C1//C3 och därmed LF).

Jag kommer tuna in kapacitanserna till 47p (C1), C2//C1+33p=470pF (C2=390pF) och C3//C1=4,747nF (C3=4,7nF), C1 kommer bli en glimmerkondensator jag länge haft liggande (köpt av Bhiab), C2/470pF kan bli en kass keramisk konding som garanterat inte är NP0 (vi får se), C3/4,7nF blir en plastkondensator jag snott från jobbet.

Så 4n7 respektive 47p funkar i alla fall, funderar på att skaffa mig ett plastkondingsortiment (större keramiska duger inte som frekvensbestämmande kondingar för dom har taskig temperaturkoefficient, har jag bittert fått lära mig :) ), skulle jag skaffa mig ett sådant så skulle jag satsa på polypropylen och då med en spänningstålighet på max 16V så att dom blir små och fina, axiella vill jag ha dom också :)

Sen kommer jag smyga in ett seriemotstånd till integrationsmotståndet ty det måste ökas lite (+1k5) för att värdena ska egentligen vara "50" och inte "47", hitintills har jag således gjort som så att jag seriekopplat två stycken 1nF för 500pF.

MVH/Roger
PS
Jo, ordningen på frekvensområdena blir lite bakochfram t.ex med HF i mitten men jag tycker inte det gör så mycket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Dom här två ritningarna räcker nu för att kunna vira min KFD.

Ena visar alltså själva komponentplaceringen, andra visar speciellt hur de diskreta komponenterna skall kopplas in/viras.

Nu tror jag ändå att jag måste skala 100 virtrådar till :D

För vad har jag, jo typ 8 kretsar a' 16 ben och 8X16/2=64...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag blev tvungen att göra om planeringen för jag kom på att dels får inte plintantalet plats mellan standard skruvhål (11 plintar är max) så för att kunna nyttja kortet maximalt horisontellt så blev tvungen att flytta relä-plintarna till "ingången" (dvs vänster sida), dels fick jag också problem med att alla kretsar ingalunda kunde monteras parallellt som först planerat, räknade ut att det hade kanske kunnat gå men då med 0mm som marginal så jag stuvade om den mekaniska layouten lite för att få marginal.

Nästa steg, kapa till och avisolera 100 virtrådar a' 1dm, typ.

Bifogar aktuella ritningar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Arbetsgång för virning:
1) Kapar till halvt EU med lödöar
2) Borrar fyra fästhål (4mm) i hörnen genom att nyttja Eagle-mall (KFG-kortet, ser det ut som)
3) Monterar de båda virhylslisterna (bygger lägst)
4) Monterar alla socklar (bygger lite mer)
5) De båda plintarna bygger ännu mer och det är bättre om socklarna "tar i" när man vänder på kortet, så jag avvaktar med plintarna och monteringen av de diskreta komponenterna tills allt är virat.
6) När allt är virat löder jag dit plintarna och gör den biten klar (dvs vir/löd), slutligen monterar jag de diskreta komponenterna.

Morgondagens "Babystep" blir att kapa till kortet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Kortet är nu tillkapat och borrat :)

Jag nyttjade ett nytt EU-kort modell öar sen var jag dock lite klumpig och satte det i skruvstädet när jag försökte såga av det, gick inte alls bra för jag tom spräckte kortet men sprickan finns dels i den delen jag inte använder dels är den tämligen obetydlig, dock rekommenderar jag att man istället lägger kortet ner mot nån bänk och fixerar med tving samt sågar med så liten anläggningsvinkel som möjligt, det var detta som gjorde så att jag fick ordning på sågningen.

Kortet har alltså måttats mot min KFG (som är på halvt EU med fästhål i hörnen) sen har jag borrat fästhålen, lite knepigt att 100mil inte funkar för hålen hamnade snett och var INTE överens med 100mil så jag gick upp till 5mm-hål istället för KFG's 4mm-hål, egentligen lite för stort med tanke på skruvhuvudets dimensioner men kortet skal husera under KFG och då gör det inget.

Nu skall jag plocka komponenterna samt måtta lite.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag plockat komponenterna inklusive virsocklar och viretiketter.

Nästa steg blir att placera ut socklarna (virhylslisterna är dock inte plockade men jag har bara en 20-polig för 39 spänn via ELFA :( , planen för framtiden är att klippa sönder virsocklar som jag har många av typ 40-poliga).

Jag tycker det är käckt att mellanlanda i virhylslist (skulle dock hellre vilja ha virstiftlist så att man kommer åt dom bättre med prob ovanifrån också men jag har försökt få tag i sådana fast dom tycks vara omöjliga att få tag på), för tänk er att ni gärna nyttjar plintar och att dessa inte går att vira till, då är det käckt att mellanlanda i virhylslist mycket för att man då har sina nyttiga signaler uppradade, sen är det bara att vira i ena ändan och löda vid plint i andra (alternativt löder man i båda ändarna och nyttjar då att signalerna finns snyggt framdragna).

MVH/Roger
PS
Det är egentligen sanslöst vad virgrejer kostar, 20 ynka ben hos en virhylslist kostar alltså närmare 40 spänn på ELFA, jag anklagar dock inte ELFA för att vara dyra rent generellt men detta är DYRT för det innebär att varje ynka stift/ben på virhylslisten kostar hela två spänn. Ett enda ben!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lött dit alla socklar och avkopplat "dom".

Jag misslyckades med att räkna till tio så ena virhylslisten blev nio istället, skrek "sopa" högt när jag kom på det för det är lite trist att löda dit ETT ben för vad händer när man sedan löder på just det benet? :humm:

Så jag fick ta till smältlim även om det inte är så optimalt i detta fallet för vi snackar ju värme...

Men jag tror det blir bra ändå.

Nästa steg måste jag nog säga blir att kapa till och skala 100 virtrådar a' 1dm eller nåt.

När jag gjort det så virar jag allt och då utan att nån sockel är bestyckad, när virningen är klar bestyckar jag sedan dom analoga socklarna, löder dit och drar till plint.

Därefter har jag bara kvar att plugga i kretsarna och testa grejerna.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har påbörjat min virning.

Fick gjort allt som går till jord och då med blå virtråd som jag köpt av alfakrull här på detta sanslöst trevliga forum :)

Sist jag virade ville jag också nyttja alfakrulls fina virtråd men den visade sig vara för grov för min dedikerade skalare som inte bara skalar utan ger perfekt längd på ändarna, skalaren tar bara AWG30 (0,25mm enligt färska studier) och jag köpte både AWG26 (0,40mm) och AWG28 (0,32mm) av alfakrull.

Nytt för i år är dock att jag numera har en helt fantastisk skaltång av märket C.K och den tar allt ifrån tunn virtråd till feta kablar och pga av lite lumpsamlarmentalitet (för jag kapade till rätt många virtrådar förut innan jag fattade att dom inte funkade i min skalare) så hade jag kvar alla de tillkapade virtrådarna.

Och genom att nyttja skaltången fick jag också lärt mig att längden på den skalade biten inte är så kritisk, det handlar mest om hur hög virningen blir och detta är inte alls krtiskt dvs jag kunde måtta lite som jag ville med skaltången och fick nyttjat alla virtrådarna som jag hade sparat, käckt va? :D

Nu är alla blåa virtrådar slut så jag skall kapa upp flera när jag utrett vilken AWG dom håller, verkar var AWG28.

Nästa steg är annars att nyttja röda virtrådar för matningen, eventuellt slänger jag in en till färg för "bruttomatningen" annars blir det rött för all Vdd, i övrigt blir det svart för alla signaler (AWG30, har).

Jag tycker inte man skall pinka på färgkodningen för olika färger hjälper en med felsökningen som jag ALLTID utgår från kommer behövas, allt i enlighet med Murphy's lag :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är all matning virad.

Bruttomatning (innan regulator) har färgen gul, Vdd har färgen röd och jord har färgen blå, alla signaler kommer sedan viras med svart för det är den tråden jag har mest av (samtidigt som den är den enda färgen av den skalverktygsoptimala diametern AWG30 som jag har).

Jag är ingen skicklig virare :(

Jag får ofta problem med att virningen inte vill lägga sig där jag vill ha den dvs ofta lägger den sig rätt högt på benet vilket jag klassar som misslyckat, sen virar jag av trådar ofta också så att det typ bara blir en halv virning, trådresten fastnar då inuti (den elektriska, bortskämt nog) virpistolen så att man måste skruva isär munstycket för att göra rent det från trådstumpen.

Jag brukar lirka lite med den fantastiska virpistolen för att få virningen att hamna där jag vill ha den men än så länge fattar jag ingenting om vad som händer även om jag verkar ha fattat att om det känns lite trögt när man kryper på stiftet så blir virningen inte att hamna där jag vill att den skall hamna men nån egentlig koll har jag inte.

MVH/Roger
PS
Jag tog bort ännu en kondensator, tungelementrelät har ju en kapsel av typen DIL14 och jag hade råkat "avkoppla" utgången på den dvs jag hade skapat ett lågpassfilter för min KFG vilket jag plötsligt insåg att jag inte ville ha, diagonal avkoppling är annars standard för logikkretsar i virsammanhang.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu virat lite till, orkade inte ända fram men det är nu väldigt nära, en timma till i morgon och jag är klar.

Fast sen återstår ju naturligtvis det obligatoriska felsökandet, obligatoriskt i alla fall ur synvinkeln att man helt enkelt måste gå igenom alla virningar innan man slår på strömmen, fast detta är mest vad lilla jag tycker är bäst :)

Jag är tämligen säker på att jag gjort flertalet fel men åtminstone en typ av fel kan man undvika genom att gå igenom virningarna noga "on sight" och det är virningar som kortsluter till varandra, direkta felvirningar är svårare att se men de uppdagas förr eller senare pinsamt nog :)

Så i morgon virar jag klart det fysiska sen skjuter jag nog på "felsökningen" och tar den i övermorgon förberedd för att samtidigt ta tag i felvirningar.

Inte helt lätt det här med att vira, speciellt måste man hålla tungan rätt i mun för det kräver en del koncentration, fast med ett riktigt bra virschema (som jag inte har utan bara drömmer om att jag skall skaffa till nästa gång) så är avbockningen av virningarna ganska enkel.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu preliminärt klar med min virning.

Återstår obligatorisk felsökning innan spänningssättning.

Ett par-tre tåtar blev att nyttja längre virtråd för mina standard (12cm tot) räckte inte, dock har jag inte bara snott virpistolen som löneförmån från mitt jobb utan även en bunt färdigskalad virtråd (jag brukar dock inte nyttja dom för jag vill ha egna längder och färger men i det här fallet är dom käcka för att dom just är något längre än mina).

Lite skeptisk är jag till att få det här att funka men det borde gå.

MVH/Roger
PS
Jag råkade dra ena sidan av relä't till backe medans min tanke var ett flytande relä men detta gör inget för ena sidan skall ändå gå till backe (blev för knöligt att ändra på virningen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat på och lött in de båda byggbara plintarna, kom på att det var ett bättre Babystep för att få ordning på tingesten.

Blev nästan förvånad när patiensen map på antal tåtar gick ut.

Nästa steg blir felsökning och i det fallet är det ju också tacksamt om allt är färdigvirat (förutom det jag måste vira om) så att jag sedan bara kan spänningssätta och testa.

MVH/Roger
PS
Eftersom felsökning är så tråkigt så funderar jag nu på att nästa steg kanske ändå blir att bygga de analoga komponentadaptrarna (IC-1 och IC0) och detta kommer jag alltså göra genom att nyttja de svarvade stiftlister jag nyligen köpt av Swech (båda sidorna går egentligen ner i en sockel men jag kommer nyttja de klenare för att sedan löda in komponenterna på de grövre). En vits med detta är att man kan vända på kortet och se mer i praktiken vad som skall gå vart, schemat gäller naturligtvis men jag kan tycka att detta är en liten extra hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar