Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

1000 säger ”använd antiskating” och du lyssnar på någon som säljer ormolja och hänvisa till forntidens spelare....
Har du sett en modern spelare med dagens lättviktsnålar utan antiskating?!

Du MÅSTE lyssna på alla röster, inte bara på dem som ger dig de svar ger dig de genaste genvägar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag måste inte lyssna på nånting förutom mitt eget hjärta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

*Och där satte Roger punkt för vidare intresse att följa hans trådar och ev. komma med nåt råd.* :!:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Electricguy »

Då kan man ju fråga sig varför du postar dina aber på ett forum, och inte en personlig webbsida eller blogg istället där det finns finns någon möjlighet för andra att kommentera?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Han har ju redan manifesterat att han använder forumet som en blogg (eller anteckningsbok var det nog mer).
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Jag säger som Svalander, förr använde man inte anti-skating.
Och ändå mera förr så använde man inte pickuper.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Electricguy »

Varför inte gå bakåt i tiden helt och köra med vaxrullar när man ändå är igång? :D
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Prova med att vikta tonarmen så nåltrycket blir rätt, provspela sedan i det område på skivan som inte skatar, äe det dist. fortfarande kan diamanten, nålspetsen, vara skadad eller så har Du något i förstärkaren....
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Electricguy skrev:Varför inte gå bakåt i tiden helt och köra med vaxrullar när man ändå är igång? :D
Quote:
Jag lurar på en galen men kul ide' om att man kanske ändå skulle kunna bygga sig en egen LP-graverare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Prova med att vikta tonarmen så nåltrycket blir rätt, provspela sedan i det område på skivan som inte skatar, äe det dist. fortfarande kan diamanten, nålspetsen, vara skadad eller så har Du något i förstärkaren....
Tack för ett trevligt inlägg i sak!

Vet inte riktigt vad du menar med "vikta tonarmen", däremot har jag vikt pickuphuset inåt en aning vilket jag kallar toe-in, på detta sättet är pickupen nämligen mindre benägen att skatea (utåt) i låten längst in samtidigt som lågt nåltryck kan användas.

Jag tror det beror på att nålen får lite extra spjärn mot yttre väggen på skivan.

Detta är den inställning jag har nu och som fungerar bäst samtidigt som det ALLTID överhoppas (skatear inåt) ett spår eller två i den första låten.

MVH/Roger
PS
Om du menar att jag ska ge pickupen mer nåltryck så går det inte att göra med vikter. Mitt nåltryck kan sen ej heller ställas in mha nåltrycksvåg (pga tonarmsupphängningens beskaffenhet), jag måste chansa genom att helt enkelt kika på hur jobbigt nålen har det (och lyssna, naturligtvis).
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Hade det varit en vanlig tonarm så hade jag skrivit balansera och ställ in nåltrycket, så jag skrev vikta med tanke på att Du nu har för högt nåltryck och behöver sänka det
Om Du kan få rätt nåltryck och provspelar i ett område på skivan där inte nålen drar in eller ut så kan Du bedömma hur ljudet låter
Ka Du exempelvis justera med någon motvikt så att tonarmen hänger i balans, kan du ta något som väger som rekommenderat nåltryck och placera detta rakt ovanpå pickupskalet i linje med nålspetsen
Har Du en lupp eller liknande så kanske Du kan se om det är någon skada på diamanten/nålen
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Hade det varit en vanlig tonarm så hade jag skrivit balansera och ställ in nåltrycket, så jag skrev vikta med tanke på att Du nu har för högt nåltryck och behöver sänka det
Om Du kan få rätt nåltryck och provspelar i ett område på skivan där inte nålen drar in eller ut så kan Du bedömma hur ljudet låter
Ka Du exempelvis justera med någon motvikt så att tonarmen hänger i balans, kan du ta något som väger som rekommenderat nåltryck och placera detta rakt ovanpå pickupskalet i linje med nålspetsen
Har Du en lupp eller liknande så kanske Du kan se om det är någon skada på diamanten/nålen
Vilka härliga förslag, tack!
Om Du kan få rätt nåltryck och provspelar i ett område på skivan där inte nålen drar in eller ut så kan Du bedömma hur ljudet låter
Det här är ett underbart förslag, jag borde nästan tänkt på det själv men man blir lätt lite hemmablind :)

Vad du säger här ringar in problemet i ett nötskal!

Jag kan ju få skivspelaren att låta rätt bra i mitten på skivorna, därför skulle man kunna ställa in så att nåltrycket är "optimalt" för dom mittersta låtarna och sen se/höra vad som händer i kanterna.

Felet jag har gjort, inser jag nu, det är att jag "optimerat" nåltrycket i mitten av första låten, jag borde försöka få till det i mitten på skivan istället.

Det är faktiskt ganska lätt att se om man har för mycket eller för lite nåltryck genom att bara studera nålen, utan dessa INTRESSANTA problem hade jag nog aldrig fattat det, ett extremfall är när man får släpljud av för högt nåltryck men innan dess får man tydligen distorsion.
Ka Du exempelvis justera med någon motvikt så att tonarmen hänger i balans...
Det här går och jag behöver inte ens nån motvikt, tiltar bara "tonarmslådan" tills tonarmen svävar, kom ihåg att när den löper friktionsfritt så beskriver pickupen en cirkelbåge med STOR krökningsradie (fiskelinans spänning bestämmer det), dock har jag probelem åt andra "hållet" dvs tonarmen åker INTE åt sidorna, tonarmen åker inåt centrum (där kabeln är rak och håller emot).

Jag tycker det är lite konstigt att den normala funktionen upphävs så drastisk pga kabeln men å andra sidan visar mitt prototypbygge av Aluminium att det inte finns speciellt mycket kraft åt sidorna.

Fast jag kommer nu på en sak, även om jag kan få min tonarm att sväva som jag säger, så blir den fixerad vid att vara svävande, så för att få den användbart svävande (så att den kan kontrollerat tryckas ner igen) det kräver en motvikt och det finns det inte plats för i mitt koncept, jag kan alltså inte ha den svävande och lägga på en vikt.

Jag bifogar en skiss på hur jag byggt tonarmsupphängningen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag beslöt mig för att köpa den dyra test-LP:n ändå.

Dessa typer av testmöjlighet gillar jag bäst:
1) Residual system noise (unmodulated groove)
2) Full range frequency system check (20Hz-20kHz, L+R)
3) Tracking ability (ytterst(1)-mitten(4)-innerst(8), 300Hz, +15dB, L+R)
4) Channel identification (röst i vänster sen röst i höger)

1 ger systembruset (överröstas nog av rör-brum i mitt fall :D)
2 ger pickupens plus övriga systemets frekvensprestanda, mäts lämpligast efter RIAA med oscilloskop.
3 ger pickup/tonarmsprestanda (kan också nyttjas för bestämning av hastighetsavvikelse och svaj)
4 ger basalt test av stereo-prestanda, ger också en känsla för balans.

Eventuellt kommer en inspelning av 300Hz-tonen (3), kan även tänkas jag spelar in alla tre för "låtarna" är likadana men praktiskt nog fördelade jämt över skivan, vilket ju är ett av de nuvarande problemen hos min KSP.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

När tonarmen svävar, lägg 1,5 gram strax framför pickupens monteringsskruvar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det går tyvärr inte, min tonarmsupphängning fungerar inte så.

Det är ingen motviktstonarm.

MVH/Roger
Skriv svar