Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Oskars nördhus

Inlägg av KLset »

Kanske du kan studsa signalen via den där grannen som bodde på andra sidan älven? :D (Bild från hitta.se.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43129
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sodjan »

Borra en tunnel genom berget mellan masterna? :-)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Pluspoäng för kreativa förslag! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Melkutt »

Röstar på Sodjan’s förslag!
Nu får vi fixa en forums insamling till en borr/bilmaskin å en massa borr :)

Lite seriöst då, följer tråden slaviskt!
Är så intressant att se ditt ”bygge” av nördhuset :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Oskars nördhus

Inlägg av KLset »

Spånar vidare på radioförslaget... Man kan ställa upp en repeater någonstans inom det blåa området. Det skulle då bli två par airFiber-enheter. Sedan behövs kanske någon typ av mast att ställa där. Kanske finns det grannar som är intresserade för att få ned kostnaden.

Efter lite eftertanke låter NET1 väldigt bekvämt. Undrar dock hur snabbt det skulle kunna bli med radiolänk... :humm:

(OT: Förlåt för trådkapning! Lovar att detta var det sista om denna idé. :D)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Oskars nördhus

Inlägg av rvl »

Kunde det räcka med en passiv reflektor nånstans där i det blå området?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Meduza »

Om du kör med Ubiquitis billigare utrustning "PowerBeamAC Gen2", varianten "PBE-5AC-Gen2", så bör du enligt simuleringarna kunna komma upp i runt 60 megabit på länken, kör du med den dyrare lösningen AirFiber X så kan du nästan dubbla det.

De billigare enheterna kostar runt 1500kr/st, du behöver 4st så 6000kr. AirFiber X är drygt 20k dyrare.

Då behöver du dock en site för att köra repeater på södra sidan, men det kan väl inte vara omöjligt att lösa... ;)
Radiolank.jpg
Om tex de som bor på "Risnäs 234" ska gräva fram fiber, så skulle det gå att skjuta från dem till de som bor på 65.678237, 17.172008 och sedan vidare upp till dig utan problem om du kan få med dig dom på det hela ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Zhorts »

Eller så tar man helt enkelt en högre mast... eller skickar upp antennen i en liten heliumballong! Jag ser inget annat än möjligheter med detta. :D
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Helt underbart allihop, jag gillar möjligheterna! Det borde helt klart gå att lösa. Om man kan få med sig någon på södra sidan som får upplåta lämplig plats för repeatern då tänker jag att det faktum att denna kan dela på anslutningen, ja det borde ju helt klart finnas incitament att delta. Den som får stå för stationen i Grannäs (dit är slutstationen för fibergrävningen som den är projekterad idag) har ju lite sämre med motivationen.

Hur som helst så skall ju fibern grävas först och som jag nämnde tidigare hänger projektet lite i luften för tillfället. Jag kanske skall ringa kommunen och höra hur det blir med grävningen...

En annan infrastrukturdetalj som nog ger mig mera hopp än fibergrävningen är åtgärderna på vägen som är planerade att starta till sommaren.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... miljonstod

Det brukar vara ett bra tecken på att jag börjar närma mig hemmet, det börjar smälla och studsa ordentligt i bilen. Har fraktat massvis med byggmaterial från Sorsele och upp och det är närapå omöjligt att få saker och ting att ligga kvar på släpet. Sista milen brukar jag köra 40, 50km/h om jag har något på släpet. Har många gånger när jag fått stanna och ordna till och spänna fast prylar på släpet på nytt uttalat svordomar över denna väg så att löven i björkslyn i skogsbrynet gulnat.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Idag vaknade jag till en kylig morgon för ovanlighetens skull denna vinter. -28,4 kröp temperaturen ner till under tiden solen kravlade sig upp över horisonten. Gryning över "skogslabbet"
20180111_094234.jpg
När vårt yngsta barn somnat (är hemma pga de har båda haft magsjuka och min sambo är hemskt förkyld), då gick jag över till nördhuset. Nu upptäckte jag att luftvärmepumpen kroknat och inte orkat hålla värmen. Har pumpen inställd på 19 grader och det var bara 10 grader inomhus. Skall inte nån slags hjälpvärme rycka in när det blir för kallt ute och effektiviteten sjunker?

Nu har jag gjort upp eld i pannan, så det är strax ordnat, men jag kanske måste få elpatronerna inkopplade igen så att det finns redundans om jag är borta och luftvärmepumpen ger upp så här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Zhorts »

Luftvärmepumpar arbetar ju genom att utvinna värme ur uteluften - är det riktigt kallt ute så finns det ju begränsat med värme tillgängligt, och då blir det inte mycket värme inne heller. Allt du då kan få är den rent elektriska effekten som du matar in i - inga 400% verkningsgrad längre... Och det brukar inte riktigt räcka för att värma upp huset ordentligt, särskilt när det är kallt ute.
Det är ett av de stora effekt-problemen som sveriges elnät står inför på riktigt kalla dagar. Många direkt el-hus har ju byggts om till luftvärmepumpar, men när det blir riktigt kallt så är det inte bättre än direktverkande el, och effektförbrukningen ökar mer än linjärt med att temperaturen sjunker.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Har precis kollat och pumpen jag har är det ingen tillsatsvärme på. Vet imte om det finns på några luft/luft värmepumpar? Så det blir som du säger, verkningsgraden sjunker rejält när man som mest behöver den. Det är alltså inte så konstigt att den inte orkat hålla värmen i huset. Av den anledningen har jag oftast eldat lite när det varit riktigt kallt. Nu har jag inte hunnit eftersom huset mer liknar ett sjukläger och jag är den enda som är frisk nog att ta hand om allt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43129
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sodjan »

Även om investeringskostnaden är högre så är ju fördelen med bergvärmepump
att man är oberoende av yttertemperaturen.

Och det är ju lite ironiskt att luftvärmepumpen sparar el då det egentligen
inte behövs (ur ett nationellt perspektiv)... :-)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jo, vi har bergvärme i stora huset nu, det fungerar kanon. Nu hade inte kassan mäktat med att installera det i nördhuset också. Jag tyckte att luftvärmepumpen verkade vara en bra kompromiss energimässigt och prismässigt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av tecno »

fördelen med bergvärmepump att man är oberoende av yttertemperaturen.
Nåja, en sanning med modifikation. En god vän satte in sådant i huset sitt nu på äldre dar för att slippa ved eldandet men han och gumman är inte nöjda då de inte får samma gosiga värme nu längre med bergvärmepumpen.
Skriv svar