Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Det går att skjuta in smala pappersremsor från sidorna så att man får fina etiketter i rutorna.
IMG_1774x.jpg
Standard 19"-storlek, 1U hög.
IMG_1775x.jpg
Har också kabelstöd att bunta fast kablarna i.
IMG_1776x.jpg
Hur många behöver du? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Knappast mer än en, fast jag har ju ett serverrack också :)
Jag skall mäta upp skåpet och återkommer! Blir troligen onsdag, nu ligger jag borta och jobbar.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Är inte 5W, med typ 95% av detta värme, väldigt mycket i en helt tät kapsling? Visserligen av metall så den leder ju igenom värmen rätt väl, men ändå?

Jag hade antingen kört på avsedd glimlampa, eller så hade jag gjort något med seriekomponenter (motstånd + konding, kanske) plus lysdiod.
opampen
Inlägg: 1763
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Oskars nördhus

Inlägg av opampen »

Tror också att det blir för varmt. Hade en kompakt hållare liknande den med röd lins ovan med en lampa 230V. 5W och det blev så varmt att lampans livslängd förkortades. Den gick sönder efter bara några månader. Så lysdiod skulle väl vara utmärkt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Det är svårt att hitta små som inte är allt för starka. Eller väldigt dyra.



https://www.hager.se/e-katalog/stroemst ... /11495.htm
den ovan till salu här https://www.elbutik.se/product.html?pro ... ry_id=2172
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Stort tack MadModder! Hade faktiskt letat, men inte hittat någon passande LED E14 som var tillräckligt liten.

Har väl haft i tankarna också att det kan bli lite väl varmt med en glödis. Har faktiskt en påbörjad beställning på elbutik.se med en del annat, får se hur jag gör.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Ridå ...
Nu står det 5cm avloppsvatten i potatiskällaren i nördhuset. Jobbar hemifrån idag och började inse att den obehagliga avloppslukten i huset inte kommer från något torrt vattenlås. Öppnade luckan ner till potatiskällaren som är under köket, jag visste sedan tidigare att det finns en synlig gammal gjutjärnskoppling med renslucka där nere. Möts av åsynen av blänkande vatten och en än värre stank. Stängde luckan, sitter och deppar och försöker jobba vidare till kl 15 då jag kan stämpla ut på flextid och börja undersöka vad problemet är.

Ser redan framför mig hur de gamla gjutjärnsgrejorna måste grävas upp, anslutningen i toaletten och dusch mm göras om osv, osv.

Vad trött jag blir. :sick: :verysad: :wall: :evil: :(
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag lider med dig. Vatten där det inte skall vara, är inte roligt alls.
Hoppas att det är något förklarligt .
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Ouch... Ja gamla gjutjärnsrör är inget kul. De spricker och säckar ihop med tiden. Här under har det varit hål i två krökar under källargolvet där nedgående gått ner, där sand kommit in, och papper å sånt fastnat i kanterna. Fy f**... Det var bara att bila upp golvet, gräva bort allt sand grus och gojs, såga bort rörbitarna och ersätta med nya plaströr, fylla igen och gjuta. :sick:
En av anledningarna var att det är ingen gjuten platta, utan väggarna står på socklar, och källargolven är gjutna efteråt. Krökarna sitter fast i vägg/sockel, och följer då med huset när det sjunker, medan de horisontella rören under ligger i sanden mellan som inte sjunker. Det blir då bakfall och det står avloppsvatten i krökarna. Lite obra om man säger...

Men inte lade man väl någonsin horisontella gjutjärnsrör under golv? Där borde det vara betong/lergods.
Jaja, hoppas det inte krävs allt för stora åtgärder.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Beklagar, lider med dig.

En klen tröst är väl att du åtminstone verkar ha ett hus med fungerande VVS ett stenkast bort. Det gör ju att du "bara" måste få bort det utrunna vattnet och göra rent, men inte reparera felet så akut.

Ett tips kan vara att ta bort renslocket på vattenlåset i köket och ställa en hink under, så går det nödtorftigt att använda diskhon för att t.ex. tappa upp vatten till kaffebryggaren eller liknande utan att riskera att det blir värre i källaren om lite vatten stänker bredvid ner i hon.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Problemet var gemensamt med stora huset då det är utloppet från trekammarbrunnen (som båda husen delar på) som blivit tätt.
Att det manifesterade sig i nördhuset berodde helt enkelt på att där var lägsta punkten vattnet kunde smita ut på (rensluckan på avloppsröret nere i pärkällarn) när nivån steg i brunnen. Gamla dyngbrunnen används som fjärde kammare innan vattnet går vidare därifrån till infiltrationen. Jag och svärfar har grejat och vi kunde snabbt konstatera att nivån i trekammarbrunnen är för hög och inget går vidare därifrån till gamla dyngbrunnen. Vi provade med rensband från både trekammarbrunnen och gamla brunnen. Ungefär 1,5m från trekammarbrunnen är det tvärstopp. Kör man med bandet från gammbrunnen låter det vid trekammarbrunnen som att man knackar på plastväggen. Jag tror något har hänt vid utloppet från trekammarbrunnen. Cementröret där har kollapsat eller flyttat på sig.
20171115_161648.jpg
Vi håller nu på att göra iordning grävmaskinen som svärfar äger ihop med sin bror, den var vinterparkerad med urtagna batterier osv. Imorgon är planen att gräva upp närmast trekammarbrunnen och åtgärda problemet.

Tills detta är fixat är det stopp för duschande och tvättmaskin. Pinka gör pöjka utomhus och kan man planera det hela får man skita hos grannen...

Ibland får man lust att flytta till lägenhet.

Har i alla fall hinkat upp allt skitvatten ur pärkällarn. Det blev 9st 10l hinkar. Även tre sopsäckar med plankbitar och annat som sugit upp skitvattnet.

Samtidigt får man ha lite perspektiv på det hela, små bekymmer mot annat elände man kan råka ut för. "Finns det problem finns det lösningar!" sa en god vän inför alla slags utmaningar.
Tacksamt att vi har tillgång till grävmaskinen. Annars hade ju detta äventyr lätt kostat 20, 30 papp att fixa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Oj!

Skönt att ni åtminstone hittat felet och har tillgång till grävmaskin.

Antar att ni hinkade över en del manuellt ur trekammarbrunnen för att få ner nivån, eller?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jo jag hoppas det går att fixa under morgondagen. Nä, det sipprar undan lite vatten från trekammarbrunnen, så om man använder avloppet mycket sparsamt händer inget.

Svärfar har en dränkpump med riktigt grov slang, planen är att pumpa från trekammarbrunnen och dumpa det ner i gammbrunnen dit det ändå borde ha hamnat. På så vis slipper vi pumpa ut det på backen någonstans. Sista kammaren på trekammarbrunnen måste ju vara hyffsat tömd, annars blir det ju ett elände jobba med anslutningen på utgången.

Skall börja morgondagen med att försöka jobba tills svärfar sett att grävmaskinen startar. Någon som har en låda wumderbaum??
:)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Åter till den miserabla avloppssituationen då, som tyvärr visar sig vara mera komplicerad än vad vi först trodde.

Vi grävde ju upp utloppet till trekammarbrunnen igår eftersom vi trodde att problemet var där då nivån i trekammarbrunnen såg ut att vara alldeles för hög samtidigt som inget kom ut i röret som går från trekammarbrunnen och till gamla dyngbrunnen.
20171116_131503.jpg
MEN .. utloppsledningen var inte tätt.

Vi kunde snabbt konstatera att utloppet från trekammarbrunnen fick gå i uppförsbacke de första tre, fyra metrarna. Plaströret som gick ut från trekammarbrunnen var ganska ordentligt böjt åt fel håll. D.v.s det sluttade NER mot trekammarbrunnens utsloppsanslutning. En sektion cementrör var av bortanför där plaströret slutade, men det hade inte rasat igen. Så här såg det ut när vi öppnade. Fast det är lite underligt perspektiv i bilden nedan ser man nästan att plaströret lutar åt fel håll.
20171116_121309.jpg
Vi bytte till ett längre plaströr och tog bort den trasiga cementsektionen. Grävde igen och hoppades på det bästa.

Det fungerade bra, till en början. Men jag var orolig för vad som skulle hända ner vattennivån i trekammarbrunnen fyllts upp. Idag efter att sambon och ungarna duschat for jag och kollade i pärkällaren till nördhuset .. skitvatten på jordgolvet IGEN!! :( :evil:

Flera saker är fel. Sluttningen på de gamla cementrören som går mellan utloppet på trekammarbrunnen och gamla dyngbrunnen gör att man "missar" utloppet på trekammarbrunnen och hamnar för högt. Trekammarbrunnen kan ha satt sig och hamnat lite djupare med tiden.
Trekammarbrunnen kunde nog ha grävts ner djupare, eftersom inloppen till de både husen ser ut att vara känsliga för nivån i brunnen, är den för hög så åker det bakvägen tillbaka.

För att lösa detta tar jag till en fuling. Jag gjuter på ett nästan 1,5m långt 110mm rör på den gamla rensöppningen i pärkällarn. Får jag det tätt där då måste nivån i trekammarbrunnen stiga brutalt mycket innan något kan smita ut. Just nu kommer jag inte på någon bättre lösning. Till sommaren får vi ställa in oss på att gräva upp allt vad avlopp heter och göra om och göra rätt.

Så här ser gjutformen ut. Vad tror ni, kommer detta att funka? Jag har grävt även under gjutjärnsröret så att gjutningen kommer att lägga sig runt hela röret.
20171118_000040.jpg
Det är slagit hål på gjutjärnsledningen upptill och den gamla rensluckan satt pågjuten ovanpå. Den byggde inte mycket höjdmässigt, 10cm kanske. Gjutningen på denna hade som jag (kanske?) nämnt tidigare sluppit, och den låg lös ovanpå ledningen med en sopsäck som "packning". Minsta vattentryck i ledningen gjorde att det läckte.
20171118_000054.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sm2wmv »

Oskar skrev:Ridå ...
Nu står det 5cm avloppsvatten i potatiskällaren i nördhuset. Jobbar hemifrån idag och började inse att den obehagliga avloppslukten i huset inte kommer från något torrt vattenlås. Öppnade luckan ner till potatiskällaren som är under köket, jag visste sedan tidigare att det finns en synlig gammal gjutjärnskoppling med renslucka där nere. Möts av åsynen av blänkande vatten och en än värre stank. Stängde luckan, sitter och deppar och försöker jobba vidare till kl 15 då jag kan stämpla ut på flextid och börja undersöka vad problemet är.

Ser redan framför mig hur de gamla gjutjärnsgrejorna måste grävas upp, anslutningen i toaletten och dusch mm göras om osv, osv.

Vad trött jag blir. :sick: :verysad: :wall: :evil: :(
Jag har med tiden börjat se kampen mot avloppet som en tävling. Hittills leder jag men har fyllt källaren 2 ggr med bajsvatten men nu när jag bor här är det enklare att hålla koll på. Blir nog nytt avlopp nästa sommar så jag förstår din frustration :)
Skriv svar