Stegmotor-kort för UNO

Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Eli »

Eller hellre för bipolärt en kraftigare, färdigbyggd DRV8825 för < 15kr
http://www.ebay.com/itm/Stepper-Motor-D ... SwImRYGaaB
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar att tänka allt som ideala spänningskällor med serieresistans modell Thevenin, jag får genast svårt att tänka mig ideala strömkällor med parallell-motstånd modell Norton.

Detta för att jag aldrig tänker i termer av ström, jag borde det många gånger men jag har också lärt mig att man kan konvertera alla källor fram och tillbaks mellan Thevenin och Norton så varför bry sig om båda?

I ett enda fall har jag dock börjat tänka Norton och det är när man biaserar transistorer (och pentoder) för det är mycket enklare att bara säga att förstärkningen är gmRa (där Ra är kollektor/drain/anod-motståndet) än att ta hänsyn till den många gånger mycket höga rp (utgångsresistansen, plate resistance) som i detta fallet i princip alltid är mycket större än Ra vilket ger att ovan förstärkningsformel blir korrekt.

Jag håller således inte med dig om vad du säger, strömmen genom en motor kan mycket väl bestämmas av en varierad spänning över lindningen, tror jag ;)

Enklare styrning av DC-motorer fungerar t.ex så (sen finns det switchade styrningar också för större DC-motorer och jag känner till flertalet som bara levererar en spännings-PWM till motorn).

Slutligen, jag är aldrig ute efter billigast tänkbara konstruktion eller lösning, jag gillar att konstruera saker även om det skulle bli både sämre och lite (eller faktiskt tom mycket) dyrare, t.ex kostade mig min primitiva CPU runt 2000 spänn att vira ihop som i slutändan bara kunde göra en JMP, en vacker dag träffade jag en gammal kursare och han kunde med att kläcka ur sig "Varför köper du inte en processor för en tia?" :doh:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat färdigt min stegmotor-styrning.

I sista stund såg jag i databladet för Effekt-OP (LT1210) att den behövde relativt små återkopplingsmotstånd för att fungera ordentligt, så jag har nu sänkt dom motståndsvärdena, samtidigt blev då den högimpediva spänningsdelaren att inte fungera pga belastningen så jag har nu buffrat den med en Darlington.

Förutom att jag parallellar 4 ULN-inverterare per tåt så är kopplingen sig lik, jag har bara satt ut alla pin-nummer för jag misstänker att varken LT1210 (TO220-7) eller MAX522 (DIL8) finns med i Eagle's bibliotek, mitt trick blir då att först nyttja biblioteket ic-package.lbr (där rena DIL-socklar finns) för MAX-kretsen och vanliga TP för LT-kretsen, dock tror jag att ULN2803 kan finnas.

I vilket fall har jag nu full koll på hur jag ska koppla in grejerna.

MVH/Roger
PS
Kom på en femte feature för min stegmotor-styrning, högtalar-test :D Ärligt talat, det kommer gå att bygga en keyboard med hjälp av Arduino och driva en högtalare direkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat schemat för min stegmotor-stryning i Eagle.

Jag hängde på ett gäng skyddsdioder också för den bipolära biten ska naturligtvis inte bara köras analogt, den ska köras digitalt också.

Ren analog sin/cos-styrning gör att skyddsdioder inte behövs men vid digital styrning (och riktig stegmotor-drift) så har forumet lärt mig att när man stänger av ström till en induktans (som en motor mest är) så vill strömmen fortsätta att gå (för att inte en jättehög spänning skall induceras, antar jag) varför frihjulsdioder är bra att ha.

Det fina med min styrning tycker jag dels är den kontinuerliga driften av en bipolär stegmotor men sen kan man faktiskt dels styra en DC-motor (med inbyggd rotationsriktningskontroll) dels köra digitalt, om man vill.

Om man använt en "äkta" H-brygga hade man varit tvungen att bara köra digitalt.

Så jag skiter högaktningsfullt i om denna stegmotorstyrning blir tio gånger så dyr som på e-bay, jag är bara glad över att kunna konstruera saker själv.

MVH/Roger
PS
Jag älskar Eagle, det är så otroligt roligt att cadda i det programmet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av svanted »

rogerk8 skrev: strömmen genom en motor kan mycket väl bestämmas av en varierad spänning över lindningen, tror jag ;)
:oops:
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av H.O »

Har du tittat i databladet för t.ex DRV8825 som nämdes tidigare. Den har 2 H-bryggor i sig och kan, med din terminologi, endast köras "digitalt". Ändå ser strömmen genom lindningarna ut så här (eller, ja, i teorin alltså):
Skärmklipp.PNG
Du tycks sitta fast i tanken att bara för att det är en H-brygga med transistorer så är det -100% / 0% / +100% som gäller men styrningen jobbar ju med PWM och reglerar MEDEL-strömmen genom lindningen så att de är i SIN/COS-förhållande till varandra.

Du säger hela tiden att din styrning är analog, ändå har du en 8-bitars DAC där som genererar kurvformen. OK, 8 bitar är "bara" 4ggr så mycket som 32 mikrosteg, vilket är vad du ser i kurvformen ovan.

Jag försöker inte ta ifrån dig nånting, du gör som du vill (som om inte det är uppenbart) men ibland tycks du inte ens VILJA förstå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av metric »

Eller varför inte göra en stegmotordrivare med elektronrör!!! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

H.O skrev:Har du tittat i databladet för t.ex DRV8825 som nämdes tidigare. Den har 2 H-bryggor i sig och kan, med din terminologi, endast köras "digitalt". Ändå ser strömmen genom lindningarna ut så här (eller, ja, i teorin alltså):
Intressant, begriper det inte men det är ändå intressant.
Du tycks sitta fast i tanken att bara för att det är en H-brygga med transistorer så är det -100% / 0% / +100% som gäller men styrningen jobbar ju med PWM och reglerar MEDEL-strömmen genom lindningen så att de är i SIN/COS-förhållande till varandra.
Okej jag erkänner att jag inte förstår detta men jag vet att PWM innebär att man kan generera godtycklig DC-nivå av en "digital" signal genom att justera pulskvoten mellan på/av, jag fattar faktiskt det (och kan tom räkna på det), vad jag däremot inte reflekterat över är att man använder denna teknik i samband med H-bryggor, låt oss se vad detta innebär (för mina push-pull OP är exakt såsom en H-brygga fungerar rent principiellt med undantag för att min lösning kan hantera analoga signaler utan PWM och kanske också med undantaget att de behöver negativ matning pga enkelhet).

Om vi nyttjar min terminologi och OP bara kan pendla mellan Vcc och Vss digitalt men att man kan nyttja PWM så kan jag i princip få en DC-spänning mellan Vss och Vcc ut (detta gäller naturligtvis strömmar också men jag har svårare för att tänka ström), då den komplementära OP inverterar så blir det en skillnadsspänning över lindningen så länge PWM inte ger 0V ut.

Men varför krångla till det på det sättet när man mha OP kan ge analog spänning ut direkt?
Du säger hela tiden att din styrning är analog, ändå har du en 8-bitars DAC där som genererar kurvformen. OK, 8 bitar är "bara" 4ggr så mycket som 32 mikrosteg, vilket är vad du ser i kurvformen ovan.
Men den är ju analog för den sysslar inte med PWM, vad som händer är ju bara att jag nyttjar featuren att möjliggöra sättning av analog utspänning med hjälp av så få IO-snören som möjligt dvs en seriell D/A, jag måste ju kunna styra den med UNO på nåt sätt, det handlar inte om att styrningen är analog eller digital, det handlar bara om hur man ska kunna styra den och iom att jag inte nyttjar PWM så kan man med rätta kalla den för analog, tycker jag.

Eller kanske en rättare beskrivning vore pseudoanalog :)
Jag försöker inte ta ifrån dig nånting, du gör som du vill (som om inte det är uppenbart) men ibland tycks du inte ens VILJA förstå.
Tack för att du säger så, det värmer!

Men du har rätt, jag vill många gånger inte förstå och det beror helt enkelt på min inställning att om jag känner att jag måste förstå så försöker jag förstå på alla sätt jag kan, känner jag däremot att jag INTE behöver förstå så skiter jag i det, det handlar i mångt och mycket om att jag bara har ett liv och jag har varken tid eller lust att förstå allt, speciellt om jag inte behöver det, eller rättare om jag inte tror mig behöva det :D

Så jag tar mig friheten att skita i att försöka förstå sånt som jag inte behöver förstå, en människa blir ändå aldrig fullärd.

Däremot förkovrar jag mig dagligen i diverse facklitteratur just för att jag vet att jag varken är eller kommer bli fullärd men jag vill ändå lära mig så mycket som möjligt inom för mig intressanta områden, läser t.ex just nu en bok av Morgan Jones (Valve Amplifiers) och om man får sträcka på sig lite så kan jag en hel del om rör men ändå läser jag den och wow vad jag lär mig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

metric skrev:Eller varför inte göra en stegmotordrivare med elektronrör!!! :)
:D

Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vad jag håller på med men jag tänker att en DC-motor snurrar olika fort beroende på spänningen över den, varför ska stegmotorer vara så olika, i drivsättet map ström och styrka menar jag (att dom sen styrs mha frekvensen är ju en annan sak).

Fast jag har nog helt fel :D

MVH/Roger
PS
Det roliga med min lösning är att jag kan tom implementera PWM i efterhand, dock blir PWM:en med avseende på spänningen :)
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av H.O »

> Men varför krångla till det på det sättet när man mha OP kan ge analog spänning ut direkt?

Därför att det inte är spänningen som intressant utan strömmen (men det struntar du ju i).
Därför att driva en stegmotor med dess märkspänning är att fullständigt underutnyttja dess potential (men om det räcker för vad man vill uppnå så visst, varför inte).
Därför att, precis som med linjära spänningsregulatorer kontra switchade dito, det är ineffektivt.

Så här, om du tittar på 10 valfria stegmotorer vad har de då för märkspänning? Om du sedan tittar på 10 valfria stegmotordrivare, vad har de för märkspänning? Varför tror du att "alla" drivsteg kan/ska matas med (typiskt) 24 till 160VDC (eller ännu mer) när motorernas märkspänning (typiskt) ligger på enstaka Volt?

Det är för att "sätta tryck" bakom strömmen så att det går snabbt att ÄNDRA storleken på strömmen som flyter genom lindningarna - för det är ju ÄNDRINGEN av strömmen som gör att motorn snurrar.

Vad ska du GÖRA med motorn du tänker driva på det här sättet?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

H.O skrev: Vad ska du GÖRA med motorn du tänker driva på det här sättet?
Tack för ditt inlägg, jag tycker det är roligt och trevligt att du försöker lära mig.

Vad jag ska göra, inte fasen vet jag (ursäkta att jag skrattar)?

Jag vill bara ha en (steg)motorstyrning i min portfolio.

För eventuellt vill jag driva den rätt kraftiga bipolära stegmotor jag råkar ha i kontinuerlig drift för att användas i min lindningsmaskin jag håller på att bygga (även om det projektet går i slow motion).

För övrigt är annars tanken om lite olika driftfall såsom riktig stegmotor (eller DC-motor styrning).

Kunna ställa start och upp-ramper och ett visst antal steg åt endera hållet t.ex.

Men som sagt, jag kan inget om stegmotorer och tills jag verkligen behöver den funktionen så tänker jag inte studera den, jag hoppas bara att min konstruktion inte är helt värdelös ur den synvinkeln även om en sak faktiskt är säker, analog sin/cos för kontinuerlig drift kan jag generera med min lösning.

MVH/Roger
PS
Bifogar min komponentplacering för projektet, nu ska det "bara" routas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är färdig :)

Jag älskar Autoroutern i Eagle!

Vilket fusk :D

Fast jag började med att dra det jag liksom kunde dra manuellt och då speciellt större delen av matningen (något bredare ledare på bild), sen när jag inte kom längre utan byglingar körde jag autoroutern.

Ett problem "bara", ledningsbredden är bara 10mil överlag, tanken är ju att jag ska köra nära 2A genom vissa av dessa så egentligen borde jag gå in och manuellt förstärka men jag tror jag skiter i det och gör klart nästa projekt istället :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av E85 »

Stegmotordrivare baserade på TB6560 (3A max) med kylfläns finns från 43kr inkl frakt på ebay...
http://www.ebay.com/itm/TB6560-CNC-3A-R ... 1199977453
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Eli »

Om man inte är intresserad av att lära sig något och varken har som mål att konstruera något bättre ( eller ens bra )
eller billigare än vad man kan köpa färdigt, vad finns det då för anledning kvar att offra tid och pengar på att bygga något?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av PeterH »

Man får sätta sitt eget namn på ritningen och kretskortet :lol: (Alfons Åberg syndromet - kan själv!)
Skriv svar